دستورات غذایی پر هزینه معمولا برای خانواده‌ها دردسر ساز است و با بحران مالى فراگير اخير اين به يك مشكل بين المللي تبديل شده است . اين راهكارها در يك سايت معتبر خارجى ارائه شده است:
 

دستورات غذایی پر هزینه معمولا برای خانواده‌های كم درآمد و یا با درآمد متوسط دردسر ساز است . اين قضيه امروز كه همه دنيا با بحران مالى مواجه است بسيار همه گير است .هنگامى كه میهمانى براى فامیل یا دوستان برگزار می‌كنید معمولا درست كردن غذاهای خاص و متنوع با انواع چاشنی‌ها و مخلفات پر هزینه خواهد بود اما راه حل‌هایی وجود دارد كه در عین حال كه به طعم و مزه غذا دست نبرید ،كمی هم صرفه جویی كنید. اين نكات از يكى از سايت هاى معتبر خارجى گرفته شده است:

1.كتابهای آشپزی و دفترچه آشپزی خود را بگردید و دستور غذایی كه دوست دارید و به نظر گران‌ می‌آید انتخاب كنید و از سایتهاى آشپزى غذایی مشابه با غذای مورد نظر را هم پیدا كنید. مثلا غذایی كه مواد مشابه و چاشنى‌های مشابه دارد و شما آن را مى پسندید و البته به رتبه غذای مورد نظر در سایت دقت داشته باشید چرا كه در صد كیفیت یك غذا و خوشمزگى آن به مصرف كنندگان آن بستگى دارد. حالا دستور مورد نظز را یادداشت كنید .

2.حالا نوبت به جایگزین كردن بعضی از مواد با مواد مقرون به صرفه است . این كار را با وسواس بیشتر انجام دهید .برای این كار مواد مشابه را جایگزین كنید مثلا : پودر اروروت را با پودر ذرت و در بعضی موارد ( نه براى پلو) زرد چوبه را به جای زعفران و در فصلى كه گوجه فرنگى كم و گران است از رب گوجه و به جاى برنج درجه یك از مخلوط 2 نوع برنج استفاده كنید .
 
 
3. گاهى اوقات غذاى مورد نظر فقط تركیبی از رنگهای مواد غذایی گران قیمت است .مثلا مارچوبه را با نخود فرنگى و یا موسیر را با پیاز؛ تره فرنگى را با پیازچه وقارچ وحشی را با قارچ پرورشى .البته مراقب باشید این نغییرات خیلى به مزه غدا لطمه نزند .
 

4.این كار ریسك است پس سعی كنید اولین غذاهاى با صرفه را خود مصرف كنید تا بتوانید در صورت غلط بودن یك جایگزین یك مورد جدید پیدا كنید و غذا را به كیفیت مطلوب برسانید . تا زمانى كه میهمان دارید كدبانوى نمونه و مقتصد باشید .

5.این دستورالعمل‌هاى مقتصدانه را پس از نتیجه نهایی و هنگامى كه از آزمون چشیدن سر بلند بیرون آمد در جایی برای خود ذخیره كنید.
 
 
تهيه وترجمه: گروه سبك زندگى سيمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصى سيمرغ
 
مطالب پيشنهادى:
9 توصيه بين المللى براى صرفه جويى در اقتصاد خانواده
خانم! حواست به جیب شوهرت هست؟
توصیه های اقتصادی در زندگی
توصیه‌های اقتصادی برای روزهای مسافرت
هماهنگی دخل و خرج در خانه