نکات طلایی طرز تهیه خورشت قورمه سبزی جا افتاده
در این مطلب می‌خواهیم ترفندهایی را به شما ارائه دهیم که کمک می‌کند قورمه سبزی عالی و جاافتاده تهیه کنید.

کمتر کسی است که طعم بی‌نظیر قورمه‌سبزی را دوست نداشته باشد. این غذای سنتی و پرطرفدار با استفاده از سبزیجات تازه، گوشت قرمز یا مرغ تهیه می‌شود و اصلی‌ترین سبزی در ترکیبات آن، تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع هستند؛ به همین دلیل در لیست غذاهای پرخاصیت و محبوب قرار گرفته است. در این خورش مقادیر زیادی از مواد معدنی، ویتامین و ترکیباتی وجود دارد که برای سلامتی بدن مفید است. معمولا در مراحل پخت آن کمی آب‌لیمو می‌ریزند؛ به همین دلیل طعم نهایی قورمه سبزی کمی ترش است؛ البته میزان این ترشی، با توجه به ذائقه افراد مختلف، متفاوت دارد. در برخی از دستورالعمل‌ها ادویه‌های مخصوص را نیز مشاهده می‌کنیم. در این مطلب می‌خواهیم ترفندهایی را به شما ارائه دهیم که کمک می‌کند قورمه سبزی عالی و جاافتاده تهیه کنید:


نکات مهم در مورد درست کردن خورشت قورمه سبزی


اگرچه طرز تهیه قورمه سبزی راحت است؛ اما فوت‌فن‌هایی دارد که باید در هنگام درست کردن آن رعایت شود. برای مثال زمان اضافه کردن چاشنی‌ها، مدت زمان ماندن روی گاز، نوع و نحوه آماده‌سازی سبزی و...، همگی در میان مواردی قرار می‌گیرند که در ادامه قرار است آنها را با شما در میان بگذاریم:


استفاده درست از لیمو عمانی


لیمو عمانی که در طرز تهیه قورمه‌سبزی انتخاب می‌کنید، باید طعم خوبی داشته باشد؛ در غیر این‌صورت تلخی آن منجر به تلخ شدن کل خورش خواهد شد. برای گرفتن تلخی لیمو عمانی می‌توانید آنها را برای مدت 15 دقیقه در قابلمه آب در حال جوش قرار دهید. البته برای طعم دادن به قورمه سبزی می‌توانید از پودر لیمو عمانی نیز استفاده کنید.


استفاده از ادویه و چاشنی‌های دیگر


برخی افراد به جز لیمو از چاشنی‌های ترش دیگر نیز برای طعم‌دار کردن این غذا استفاده می‌کنند. از میان آنها می‌توانیم به آبغوره اشاره کنیم که اضافه کردن آن کاملا سلیقه‌ای است. همچنین ادویه‌هایی مانند زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، دارچین و تخم گشنیز هم می‌توانند طعم و مزه خوبی در این غذا ایجاد کنند.
 

be00eb9c-b1fb-4e9d-aafa-535c5a1288c0.jpg


به کار بردن ترکیب درست سبزیجات


اگرچه ممکن است در دستورالعمل‌های مختلف طرز تهیه قورمه سبزی، انواع مختلفی از سبزی‌ها را ببینید، اما اصلی‌ترین ترکیب، مخلوط تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع است.

همچنین اضافه کردن شنبلیله خشک و پودری که در روغن تفت داشته شده باشد، در 30 دقیقه پایانی پخت خورش، عطر و بوی آن را بهتر می‌کند. خوب است سبزی‌ها را با روغن نباتی سرخ کنید تا طعمشان بهتر باشد و خورشت چرب‌تر شود.


استفاده از گوشت مناسب


گوشتی که برای درست کردن قورمه سبزی استفاده می‌شود، اغلب گوشت گوساله یا گوسفند است؛ اما گاهی مرغ نیز درون قورمه سبزی می‌ریزند. اگر می‌خواهید طعم خورشت‌تان بهتر شود، گوشت سردست و بدون استخوان، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب است.


خیس کردن لوبیا


از آنجایی که لوبیا باعث ایجاد نفخ می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که آن را از شب قبل در ظرفی مناسب خیس و تا زمان استفاده، چندین بار آب آن را عوض کنید. به این ترتیب لوبیاها نرم‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند؛ در عین‌حال به هیچ وجه باعث نفخ نخواهد شد.


استفاده از رب گوجه‌فرنگی


شاید برایتان عجیب باشد، اما یکی از عواملی که باعث طعم بهتر قورمه‌سبزی و رنگ جذاب‌تر آن می‌شود، استفاده از رب گوجه‌فرنگی است. استفاده از رب، تلخی خورش را نیز از بین خواهد برد. البته تنها باید یک قاشق از آن را به غذا اضافه کنید؛ در غیر این‌صورت هم طعم بدی ایجاد می‌کند و هم رنگ خورش را تیره خواهد کرد. در برخی از استان‌های شمالی به جای گوجه‌فرنگی، از رب آلوچه استفاده می‌کنند.


انتخاب نوع لوبیا


قورمه‌سبزی سنتی با لوبیا قرمز تهیه می‌شود، اما گاهی می‌توان از لوبیا چیتی نیز برای درست کردن آن استفاده کرد. حتی در برخی از مناطق ایران، لوبیا چشم‌بلبلی جایگزین لوبیا قرمز می‌شود. در هر صورت انتخاب نوع این ماده در دستورالعمل تهیه غذا، کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.


استفاده از یخ


با رعایت تمام نکات، ممکن است باز هم در پایان تهیه خورش متوجه شوید که خورشت قورمه سبزی جا نیفتاده یا به اصطلاح روغن نینداخته است. در این شرایط کافی است از 3 یا 4 قالب یخ کمک بگیرید. یخ‌ها را تقریبا 10 دقیقه قبل از سرو، به خورشت اضافه کنید تا روغن آن به خوبی روی خورشت نقش ببندد.


صبور باشید!!!


آخرین رازی که برای طرز تهیه قورمه سبزی وجود دارد، صبر و حوصله برای درست کردن آن است. باید اجازه دهید تا خورش شما به خوبی جا بیفتد. بنابراین به هیچ وجه برای سرو آن عجله نکنید. تقریبا کمتر از 5/2 ساعت زمان لازم دارید تا غذای شما به‌طور کامل آماده سرو شود. اما اگر عجله دارید، استفاده از زودپز نیز می‌تواند زمان پخت آن را سریع‌تر کند.


ارزش غذایی قورمه سبزی


حالا که با فوت‌وفن‌های تهیه قورمه سبزی آشنا شدید، بهتر است ارزش غذایی آن را هم بدانید. قورمه‌سبزی غذای ترکیبی از سبزیجات تازه در کنار گوشت یا مرغ است. بنابراین مقدار کالری در آن، با توجه به میزان مواد مصرفی و نحوه درست کردنش، کاملا متفاوت است.

برای مثال هر 100 گرم گوشت قرمز در قورمه‌سبزی، 150-200 کالری دارد و این میزان با استفاده از مرغ به 100 تا 150 کالری کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام و بررسی میزان کالری ترکیبات دیگر مانند مقدار روغن استفاده‌شده یا آب‌لیمو، می‌توانید میزان کالری کل غذا را تعیین کنید.


سفارش بهترین قورمه سبزی ها از اسنپ فود

95e6d7bc-c739-4a0f-9169-e9a80d594ec5.jpg


در طرز تهیه قورمه سبزی از مواد مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و درنهایت طعمی منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند. اما در تمام این روش‌های پخت رعایت نکاتی که ذکر کردیم، کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر تمایلی به درست کردن این غذا در منزل ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به «اسنپ فود» بزنید. با سفارش قورمه‌سبزی در این سامانه، دیگر نیازی به طی مراحل مورد نیاز برای آشپزی را ندارید و غذای شما گرم و در زمانی کوتاه به دستتان خواهد رسید.




گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع:blog.snappfood.ir