کرم ضد آفتاب رنگی بخریم یا بدون رنگ؟
کرم ضد آفتاب یکی از ملزومات مراقبت از پوست در روزهای گرم تابستان است که انواع و اقسام مختلفی دارد. یکی از انواع آن کرم های ضد آفتاب رنگی هستند که طرفداران بسیاری هم دارد. با ما همراه شوید تا بدانید که کرم ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بدون رنگ

ویژگی های ضد آفتاب مناسب

با توجه به گرم شدن هوا و رسیدن گرم‌ترین فصل سال باید بیشتر مراقب پوستتان باشید، مصرف کرم ضد آفتاب یکی از الزامات تابستان بوده و جلوگیری از ایجاد آفتاب سوختگی روی پوستتان یکی دیگر از نکات مهم اساسی در این ماه گرم است. انتخاب یک ضدآفتاب مناسب برای پوست تا حد قابل توجهی شما را از چین و چروک و پیری‌های زودرس دور نگه می‌دارد لذا قبل از خرید ضدآفتاب برای خود بهترین‌های آن را متناسب با پوستتان بررسی کنید.

بیشتر بدانید : توصیه های مهم قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب!

دکتر فرهاد ملک زاد متخصص پوست و مو بیان کرد: اشعه ماورای بنفش در ایجاد سرطان پوست، چروک و پیری پوست و همچنین لک و تیرگی صورت نقش عمده را ایفا می‌کند. بنابراین از قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب پرهیز کنید و برای پیشگیری از برخی اثرات مخرب خورشید از ضد آفتاب‌های مناسب و قوی استفاده شود. ضدآفتاب خوب، ضدآفتابی است که دارای SPF(عیار حفاظتی ضد آفتاب) بالای 30 باشد. این عدد در اصل نسبتی است که مقدار حفاظت کنندگی ضد آفتاب را می‌سنجد.

وی در ادامه افزود: آفتاب سوختگی در اثر تماس با اشعه ماورای بنفش موجود در نور خورشید رخ می‌دهد که بیشترین آسیب را به پوست انسان می‌رساند. بیشترین میزان شدت تابش ماورای بنفش بین ساعات 11 تا 16 بعد از ظهر است، بنابراین در این شرایط افرادی که در هوای آزاد و معرض نور خورشید قرار دارند، باید از کرم‌های ضدآفتاب قوی و دارای اس پی اف بالای 30 استفاده کنند و حتما آن را هر 3 الی 4 ساعت تمدید کنید.

به گفته ملک زاد، حتی افرادی هم که در منزل نیز هستند باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند و این تصور که کرم ضدآفتاب برای خارج از منزل است کاملا اشتباه بوده و عواملی چون چراغ‌های کم مصرف و مانیتور کامپیوترها همگی برای پوست صورت مخرب به حساب می‌آیند. افراد دقت داشته باشند کرم ضد آفتاب باید نیم ساعت قبل از مواجه با آفتاب به نواحی درمعرض نور خورشید مالیده شود. چروک و لک، پیری زودرس پوست و انواع سرطان پوستی جزو مشکلات ناشی از این اشعه است که نسبت به عوارض اشعه UVB دیرتر بروز می کند و در بلند مدت آثار خود را نشان می دهد. همچنین این اشعه از شیشه عبور کرده و میزان آن ارتباطی به ساعت روز ندارد.

بهترین ضدآفتاب‌ها، ضدآفتاب‌هایی هستند که از زینک و تیتانیوم برای جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید به پوست استفاده می‌کنند اما بهتر است پزشک متناسب با نوع پوستتان(خشک و چرب) ضدآفتابی را بهتان معرفی کند. برای مثال اگر پوست چربی دارید و ناآگاهانه ضدآفتاب چرب استفاده کنید پوستتان دچار جوش و آکنه شدید می‌شود. همچنین کرمهای ضدآفتاب فیزیکی را باید به اندازه ای بمالیم که رنگ آنها کاملا درسطح پوست معلوم باشد اگر کم بمالیم فایده نداشته و بی‌تاثیر است. البته اگر فردی زمینه آلرژی و حساسیت دارد، بهتر است از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده کند.

این متخصص در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم مصرف کرم‌های ضدآفتاب چه خطراتی در انتظار پوست صورت است گفت: آفتاب سوختگی اولین عارضه‌ای است که به سراغ این دسته از افراد می‌آید. قرمزی و التهاب، سوزش و گرما از اولین نشانه‌های مصرف نکردن کرم‌های ضدآفتاب است.

وی ضدآفتابها را به دو دسته تقسیم کرد؛ ضدآفتاب‌های فیزیکی و ضدآفتاب‌های شیمیایی، برخی مواد ضدآفتاب فقط نور را بطورفیزیکی منعکس کرده (همانند زینک اکساید و یا تیتانیوم اکساید) و برخی دیگر مواد ضدآفتاب نور را با جذب بالاتر ساطع می‌کنند. معمولا یک کرم ضدآفتاب از ترکیب مواد مختلف ضدآفتاب درست می‌شود. هرکدام از مواد اصلی ضد آفتاب مزایا و معایبی دارند. کرم ضدآفتابی ایده ال است که از ترکیب مواد مختلف فیزیکی و شیمیایی باشد.
ملک زاد متذکر شد: اگر چه 95% ویتامین D بدن بدنبال تابش اشعه خورشید به پوست تولید می‌شود. اما با مصرف کرم ضد آفتاب دچارکمبود ویتامین D نخواهید شد.

آیا کرم ضد آفتاب رنگی بهتر است یا ضد آفتاب بدون رنگ؟
ضد آفتاب,کرم ضد آفتاب,ضد آفتاب رنگی,کرم ضد آفتاب رنگی,آیا کرم ضد آفتاب رنگی بهتر است یا ضد آفتاب بدون رنگ؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: فرقی ندارند. اگردوست داشته باشید می‌توانید از ضدآفتاب رنگی استفاده کنید. هیچ تفاوتی در هر دو نوع وجود ندارد و فقط کافیست دارای SPF بالای 30 باشد.


بیشتر بدانید : نحوه استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب برای روزهای داغ تابستان

بیشتر بدانید : اشتباهات رایج در استفاده از کرم ضد آفتاب که نمی دانستید!!

بیشتر بدانید : کرم ضد آفتاب، خوب یا بد؟

  بیشتر بدانید : روغن آرگان برای پوست صورت را چگونه استفاده کنیم؟


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir