چرا من هر روز دارم چاق می شم؟
شما هم جزو افرادی هستید که با وجود داشتن فعالیت بدنی و و رژیم غذایی مناسب باز هم چاق می شوید؟ چاق شدن تان ممکن است علت های بسیاری داشته باشد. یک دسته از علت های چاقی، بیماری های پزشکی است.

دلایل پزشکی چاق شدن

برخی افراد اگر  چه مراقب خورد و خوراک خود هستند و ورزش می کنند اما دچار اضافه وزن می شوند. دلیل آن می تواند پزشکی باشد از جمله استرس،تغییرات هورمونی،کمبود ویتامین یا دارویی که مصرف می کنند. در این مطلب مروری خواهیم داشت بر علل  بالا رفتن وزن.

 

دیابت و چاق شدن

دیابت یکی از علتهای شایع بالا رفتن وزن است. در این بیماری مصرف انسولین کنترل میزان قند خون را به عهده می گیرد. برای حفظ میزان قند خون بیمار، کمی از آن چه که باید، بیشتر می خورد بنابراین وزنش بالا می رود.

 

کم کاری تیروئید و چاق شدن

در این بیماری هورمون های تیروئید توسط  غدد تولید نمی شود. این هورمون ها نقش حیاتی در تنظیم سوخت و ساز دارد. بعضی مواقع درست عمل نکردن  تیروئید،  باعث افزایش وزن می شود.

 

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راه های مقابله با چاقی شکمی

 

 

استروئید و چاق شدن

این ماده جزو درمان های پزشکی به حساب می آید از جمله آسم و آرتریت. استفاده طولانی مدت  از استروئید باعث باز شدن اشتها می شود.

 

احتباس آب بدن می تواند باعث چاقی شود

این حالت که ادم نیز نام دارد، باعث متورم شدن قسمت های مختلف بدن و بالا رفتن وزن می شود.

 

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از علت های چاقی است

در این ناراحتی زنان دچار اضافه وزن در اطراف کمر و شکم می شوند. برخی علایم این ناراحتی، نامنظم بودن قاعدگی، رشد بیش از حد مو و بالا رفتن وزن است. این اضافه وزن را می توان با رژیم و ورزش کنترل کرد.

 

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین میوه برای درمان چاقی چیست؟

 

 

پیری و اضافه وزن

این عامل امری اجتناب ناپذیر است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که با بالا رفتن سن عضلات از دست می رود.علت آن نیز  کاهش فعالیت های جسمی است. عضلات کالری می سوزاند و با از دست دادن توده عضلات احتمال اضافه کردن وزن وجود دارد.

 

استرس یکی از عوامل چاق شدن 

افراد واکنش های مختلفی به استرس نشان می دهند و شایع ترین آن مصرف هله هوله است که باعث اضافه وزن می شود.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com