شهرت دکتر اورنیش بخاطر رژیم های مثمر ثمر و هم چنین توصیه های مفیدی است که در رابطه با مسائل سبک زندگی به افراد ارائه می دهد....

 شهرت دکتر اورنیش بخاطر رژیم های مثمر ثمر و هم چنین توصیه های مفیدی است که در رابطه با مسائل سبک زندگی به افراد ارائه می دهد . دکتر اورنیش کتاب های زیادی را تالیف کرده است و تمام ﺁنها با استقبال خوبی مقابله شده است اما کتابی با نام " بیشتر غذا بخورید تا وزن تان کم تر شود " با استقبال فوق العاده ای مواجهه شده است .


اصول اصلی که دکتر اورنیش در این کتاب مطرح می سازد بر اساس دو گونه رژیم می باشد : 1- رژیم واژگون و برعکس 2- رژیم پیشگیری .


اکنون به توضیح مختصری راجع به هر یک از این دو نوع رژیم می پردازیم:
رژیم شماره یک : رژیم واژگون و برعکس به رژیمی گفته می شود که مختص افراد خاصی می باشد که ناراحتی های خاصی مانند عارضه ی قلبی .
افرادی که عارضه ی قلبی دارند اما به دلیل چاقی زیاد مجبور به گرفتن رژیم هستند تا هم وزنشان کاهش پیدا کند و هم حملات قلبی شان به دلیل چربی زیادی که دور قلب شان را گرفته است نیز تشدید نیابد و کاسته شود .

رژیم شماره دو
به رژیم پیشگیری مشهور است و به رژیمی گفته می شود که افراد بیماری های خطرناکی مانند بیماری های قلبی ندارند اما دارای چربی های بالایی هستند
به همین دلیل باید از رژیم استفاده کنند تا سلامتی شان بیش از این به حطر نیافتد . افرادی که دارای میزان کلسترلی بالاتر از 150 هستند یا اگر میزان کلسترل خوب شان با کلسترلی که خطرناک است دارای تفاوت فاحشی می باشد نیز باید از رژیم پیشگیری استفاده کنند . اکنون تجویز ها و پیش نهادی های دکتر اورنیش را برای افرادی که می خواهند رژیمی داشته باشند تا وزن شان از وزنی که در حال حاضر دارند کمتر شود را شرح می دهیم : 
* افراد چاقی که دارای این عارضه هستند باید 10 % درصد چربی را به بدن خود برسانند تا بتوانند چربی های اضافی را از بین ببرند البته اگر نسبت اسید های چرب در ﺁزمایشات شما بالا باشد درصدی چربی که برای بدن لازم است و در بالا گفته شد متغییر می شود و در میزان باید تغییر کند .
*70 تا 75 % درصد نیز بدن تان به کربو هیدرات های احتیاج دارد.
*15 تا 20 % درصد نیز بدن تان برای انجام فعالیت های روزمره به مواد پروتینی نیاز دارد تا مشکلی برای تان پیش نیاید .
* میزان کلسترل دریافتی بدن تان را تا حدود زیادی کاهش دهید و برای خودتان محدودیت هایی را قائل شوید تا بیش از حد مصرف نکنید .
* مواد غذایی مانند حبوبات میوه های سبزیجات اصلا دارای محدودیت نمی باشند و به هر مقداری که بخواهید می توانید از ﺁنها استفاده کنید . 
* مواد غذایی مانند گوشت های را در لیست غذایی خود کمتر قرار دهید .
* از تخم مرغ های نیز تا حد نورمال و متعادل می توانید استفاده کنید
* از ماست های و شیرهای کم چربی استفاده کنید تا وزن تان و چربی های بدن تان بالا نرود .
* از موادی مانند کافئین های و الکل نیز بپرهیزید .
* از شکر و نمک نیز در حد تعریف شده استفاده کنید نه بیشتر و نه کمتر . شما علاوه بر داشتن این رژیم باید ورزش های را نیز هم زمان ﺁغاز کنید ورزش هایی مانند پیاده روی یا ایروبیک اما بهترین ورزش ایروبیک می باشد زیرا همراه با ورزش کردن روحیه ی شما نیز تغییر می کند زیرا در فضاهای ورزشی انرژی های مثبت زیادی برای جذب وجود دارد . شما باید از استرس های درونی تان نیز بکاهید زیرا گاهی بعضی از افراد با وجود رژیم های یا حتی ورزش هایی که انجام می دهند نه تنها وزن شان کاهش نمی یابد بلکه اصافه نیز می شود این مطلب به دلیل استرس های درونی ﺁن شخص می باشد . به دلیل استرس یا تصورات توهمات بسیاری که در ذهن شما جریان دارد تمام فعالیت هایی را که برای کاهش وزن تان انچام می دهید اثر عکس دارد . اگر چندین سیگار در روز استعمال می کنید بهتر است کشیدن چندین نخ سیگار را به یک نخ و به مرور حتی به هفته ای یک بار کاهش دهید .
* اگر فردی هستید که تمایل دارید وزن تان کاهش پیدا کند اما به دلیل ضعف یا حتی فشارخون پایین این کار برای تان مقدور نمی باشد توصیه می کنیم همزمان با شروع رژیم تان مصرف قرص هایی مانند : ویتامین  ای،   ویتامین سی ، فولیک اسید ،  ویتامین ب 12 و هم چنین مواد طبیعی مانند : میوه های ، سبزیجات ، حبوبات سویا دارای ویتامین های بسیاری هستند و مانع از افت فشار خون شما می شوند .
 
غذاهایی که به هنگام رژیم گرفتن باید از ﺁنها اجتناب کنید : بر اساس رژیم دکتر اورنیش :
* باید مصرف گوشت را تا حدود زیادی در رژیم غذای تان کاهش دهید و فقط می توانید تخم مرغ های ، شیر های و ماست هایی که دارای درصد چربی های کمی هستند استفاده کنید .
* دکتر اورنیش معتقد است باید از موادی مانند : کلسیم ، اهن ، ویتامین های ب ، 12 با منشاءهای که در طبیعت وجود دارد استفاده کرد و برای خوراک از موادی استفاده کنید که شامل این مواد باشند .

اکنون موادی که می توانید در صبحانه ، ناهار و وعده های غذایی متفاوت مصرف کنید بررسی می کنیم
:
در صبحانه شما باید از موادی مانند :
-- نانی که حاوی ﺁرد جو باشد را باید استفاده کنید -- کشمش -- شیر بدون چربی -- یک استکان چای . 
یا شما می توانید از مواد دیگری برای صبحانه نیز  استفاده کنید : نانی که حاوی ﺁرد گندم باشد . -- از خامه بدون چربی -- یک تکه ﺁناناس یا کیوی -- ﺁب میوه ی پرتقالی که طبیعی باشد . 
 
به هنگام ناهار موادی را که می توانید به عنوان خوراک استفاده کنید : -- خوراک لوبیا -- نان تست یا نانی که کالری زیادی نداشته باشد --  نخود سبز -- سالاد بدون نمک به همراه میوه های تازه .
یا شما می توانید از مواد دیگری برای ناهار نیز استفاده کنید : -- خوراک عدس -- کدوی سبز -- نان تست یا نانی که کالری زیادی نداشته باشد . -- گوجه فرنگی -- میوه های تازه . 
 
به هنگام شام موادی را که می توانید به عنوان خوراک شب استفاده کنید : -- سوپی که یک تکه مرغ کوچک در ﺁن وجود داشته باشد به همراه ادویه رازیانه -- یک تکه پیاز کوچک -- یک گوجه فرنگی کوچک -- ﺁب کرفس . 
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
بهترین راه برای آغاز کاهش وزن
یک ساعت از ورزشهای مختلف چقدر کالری مصرف می‌کند؟
کم کردن 5 کیلو گرم در طول 5 هفته
نقش فعاليت بدنی در تنظيم وزن بدن
رژیم لاغری و سویا