95 درصد افرادی که رژیم می گیرند و وزن شان را کم می کنند در مدت کوتاهی بعد از آن دوباره به وزن قبلی خود باز می گردند.و اما راه چاره...
 

95 درصد افرادی که رژیم می گیرند و وزن شان را کم می کنند در مدت کوتاهی بعد از آن دوباره به وزن قبلی خود باز می گردند.

با برنامه جلو بروید
هیچ چیز بدتر از این نیست که درست زمانی که تصمیم گرفته ای برای کم کردن وزنت یک برنامه ریزی منظم و دقیق کنی ،این خبر را بشنوی: "95 درصد افرادی که رژیم می گیرند در مدت کوتاهی به وزن قبلی شان بازمی گردند." شاید یکی از دلایل عدم موفقیت این افراد این باشد که نگهداشتن وزن مطلوب برایشان سخت تر از رژیم گرفتن است. اخیرا، محققان تصمیم گرفته اند روی افرادی که رژیم گرفته اند و در نگهداری وزن مطلوب شان موفق بوده اند مطالعه کنند – افرادی که به وزن ایده آل خود رسیده اند و برای سالهای طولانی وزن شان ثابت مانده – تا بفهمند که کلید موفقیت این افراد چه چیزهایی بوده است. محققان این پروژه که با نام " کنترل وزن" خوانده می شود اطلاعاتی از این افراد موفق جمع آوری کرده اند و از آنها خواسته اند تا بگویند چه شده که به هدف شان رسیده اند.

روش های با انگیزه ماندن

این تحقیقات نشان داده که افرادی که از یک برنامه بلند مدت برای کاهش وزن خود استفاده می کنند موفق تر هستند. در واقع یک برنامه ریزی بلند مدت برای کاستن از وزن، روش سالم تر و موفق تری محسوب می شود. در واقع این افراد در کنار استفاده از غذاهای کم کالری ، ورزش و فعالیت های جسمانی را در برنامه روزانه خود قرار می دهند. همچنین این افراد انگیزه بالایی برای ادامه دادن این روش در طولانی مدت دارند. بعضی ها از عوارض چاقی و اضافه وزن می ترسند و انگیزه شان برای کاهش وزن نیز همین امر است – باید بدانید چاقی احتمال ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش می دهد. بعضی دیگر نیز از وضعیت ظاهری شان ناراضی هستند و انگیزه بالایی دارند تا به وضعیت ظاهری مطلوب خود دست یابند.
 

رژیم های غذایی و فعالیت های جسمانی این افراد متفاوت بوده، اما یک چیز بین شان مشترک است و آن اینکه از روشی استفاده کرده اند که دوست داشتند ، در واقع هدف و انگیزه آنها کلید موفقیت شان محصوب می شده که باعث شده از این برنامه غذایی که مدت زمان زیادی پیروی می کردند خسته نشوند. برای مثال، مردی از میان این افراد گفت که زمانی که نوجوان بوده  توانسته 75 پوند وزن کم کند ، یعنی وزنش را از 240 پوند به 165 پوند کاهش دهد. فقط و فقط برای اینکه در نگاه دختران جذاب تر باشد. اما در طی 19 سال، دوباره 24 پوند اضافه کرده، و الان وزنش به 189 پوند رسیده است. در سال 1994، این مرد دوباره تصمیم گرفت لاغر شود. پس شروع کرد به کار با دستگاه تردمیل! بعد از آن کم کم وزنش پایین آمد و توانست به 185 پوند برسد و این کار را برای دو سال دیگر هم ادامه داد.

یک داستان واقعی
داستانی که می خواهم برایتان نقل کنم یکی از جالب ترین داستان های این افراد موفق است:
زنی مبتلا به یک بیماری ارثی و ژنتیکی خانوادگی بود که به واسطه آن به چاقی مفرط دچار شده بود. یکباره تصمیم گرفت بر این بیماری غلبه کند و حداقل نصف وزنش را کم کند. این زن از دوران بچگی این مشکل را داشت، و در سن 36 سالگی به بالاترین وزن خود رسیده بود یعنی 325 پوند!!! می دانید از کی تصمیم به این کار گرفت؟ آغاز داستان ما به زمانی برمی گردد که یک زمین لرزه بوقوع پیوست و آسانسور آپارتمان این خانم هم قطع شد...... این خانم که به خاطر وزن زیادش نمی توانست این همه پله را پایین برود....

بعد از این حادثه بود که این خانم تصمیم گرفت وزنش را کم کند. در طول دو سال توانست به کمک رژیم غذایی و ورزش 160 پوند کم کند. زمانیکه غذا می خورد سعی می کرد لقمه های کوچک بگیرد، روزانه پیاده روی می کرد. دوچرخه سواری می کرد،‌ ورزش های مخصوص کاهش وزن انجام می داد و در کنار اینها یوگا هم کار می کرد. بعد از چهار سال توانست به وزن فعلی خود یعنی 165 پوند برسد. این خانم می گوید:" قبلا مردم به من می گفتند چاقی در ژن من است، و من کاری در این رابطه نمی توانم انجام دهم." اما من حالا بهشان می گویم : حالا چه می گویید؟؟سایز شلوارهای جین من 12/11 است!

هیچ کس نمی تواند اثری که آن زمین لرزه روی آن خانم گذاشت را انکار کند، در واقع آن زمین لرزه انگیزه ای شد تا وی به فکر کاهش وزن خود بیفتد. اما بعضی افراد هم بدلیل مشکلات شدید جسمی که دارند ممکن است به فکر کاهش وزنشان بیفتند؛ شاید برخی دیگر هم بدلایل عاشقانه یا کاری و شغلی شان دست به چنین کاری بزنند. در غیر این صورت هیچ برنامه و رژیم غذایی چاره کار نخواهد بود. در نهایت، شما مجبورید راهی پیدا کنید تا سالم تر غذا بخورید و فعالیت های ورزشی انجام دهید که هم لذت ببرید و هم سالم بمانید. بعضی از مردم، رژیم غذایی گیاهی را انتخاب می کنند ، بعضی دیگر دوست دارند تنیس بازی کنند یا دوچرخه ثابت بگیرند و در خانه ورزش کنند. شاید بعضی ها هم ترجیح بدهند که ذره ای گوشت یا ماهی بخورند، و روزانه پیاده روی کنند.

درمان هورمونی و بدست آوردن وزن:
بعضی از خانم ها دوست ندارند از روش های درمانی هورمونی در طول مدت یائسگی شان استفاده کنند فقط به خاطر اینکه از اضافه وزن وحشت دارند. شاید نگرانی شان به این بر می گردد که در اطراف شان همچین مواردی را شاهد بوده اند: اغلب زنان در سن 50 سالگی سنگین وزن به نظر می رسند، مخصوصا اگر در میانه 50 سالگی باشند. اما تحقیقات نشان داده که درمان های هورمونی اثری کاملا متضاد با این افکار خانمها دارد.

 در تحقیقات مختلفی که در سازمان پزشکی آمریکا انجام شده است،‌موارد مختلفی از اضافه وزن را در زنان یائسه نشان می دهد: آنهایی که استروژن تزریق کرده بودند، آنهایی که ترکیبی از استروژن و پروژسترون تزریق کرده بودند و بلاخره آنهایی که هیچ داروی هورمونی دریافت نکرده بودند. این تحقیقات نشان داد که این زنان ، بعد و در طول دوره تزریق هورمون اضافه وزن پیدا کردند و این وزن اضافی بیشتر چربی هایی بود که در اطراف شکم شان جمع می شد. متخصصان معتقدند که این چربی اضافه در نتیجه تزریق هورمون به بدن حاصل می شود. افزایش این هورمون ها در بدن باعث می شود متابولیسم و سوخت و ساز بدن کند شده و منجر به اضافه وزن و چاقی فرد شود.

اما  همان تحقیقات نشان داده که زنانی که هورمون دریافت نمی کنند نیز به همان میزان دچار اضافه وزن و چاقی می شوند. حتی بعضی تحقیقات حاکی از آن است که زنانی که درمان های هورمونی انجام می دهند کمتر از سایر زنان دچار چاقی می شوند مخصوصا کمتر دچار ازدیاد چربی در شکم خود می شوند. امروزه برخی دانشمندان فکر می کنند که انجام درمان های هورومونی به جلوگیری از اضافه وزن به زنان یائسه کمک می کند.

اما توجه داشته باشید خانم های یائسه تنها با انجام درمان های هورمونی نیست که می توانند از چاقی خود جلوگیری کنند. آنها می توانند با انجام فعالیت های ورزشی به طور منظم و انتخاب یک رژیم غذایی سالم که متشکل از مواد غذایی کم کالری باشد هم به جنگ با چاقی و اضافه وزن بروند.

زنانی که از غذا دوری می کنند:
تحقیقات نشان داده که هر چقدر افراد در برنامه ریزی جهت کاهش وزن خود آزادتر باشند، درصد موفقیت شان بیشتر است. در سال 1997 تحقیقی در مرکز پزشکی بریتانیا انجام شد که زنانی را که از دو برنامه غذایی متفاوت برای کاهش وزن شان استفاده می کردند را با هم مقایسه کرده بود.

 در یک دوره زمانی بلند مدت، گروهی از زنان به انتخاب خودشان مواد غذایی شان را از فهرستی از مواد کم کالری انتخاب می کردند . گروه دیگر با یک راهنما برای انتخاب غذای خود اقدام می کردند. این راهنما ها عبارت بودند از اجتناب از خوردن غذاهای سرخ کرده، نخوردن یا استفاده کم از مارگارین روی نان، حداقل استفاده از گوشت ها، و استفاده بیشتر از کربوهیدرات ها مانند برنج قهوه ای یا نان جو. بعد از یک سال، زنانی که از رژیم غذایی کم کالری استفاده می کردند حداقل 9 پوند وزن کم کرده بودند، اما آنهایی که هر چه دوست داشتند می خوردند – مواد غذایی سالم- فقط توانسته بودند 4 تا 5 پوند از وزن خود کم کنند.  

خلاصه اینکه ، تحقیقات متفاوتی روی افراد مختلفی که موفق شده بودند وزن خود را کم کرده و دیگر اضافه وزن پیدا نکنند انجام شده است. به شمایی که می خواهید رژیم بگیرید توصیه می کنیم همچنان با ما همراه باشید .

5 نکته مهم
1- بیش از نیمی از افرادی که در مرکز تحقیقات پزشکی آمریکا تحت آزمایش قرار گرفته بودند برای شش سال متمادی به وزن اولیه خود برنگشته بودند، بدون اینکه دیگر از رژیم غذایی یا داروهای لاغری و یا رژیم های خودسرانه استفاده کنند
. کمتر از 20 درصد بقیه هم عمل جراحی انجام داده بودند.
 
2- افرادی که در این تحقیق از برنامه غذایی مشتمل از سه وعده غذایی و دو میان وعده در روز استفاده می کردند موفق تر بودند.  
 
3- همچنین آنهایی که از مواد غذایی سالم و به مقدار کم استفاده می کردند و به طور منظم فعالیت های ورزشی انجام می دادند- حتی بعد از اینکه به وزن مطلوب شان دست یافتند نیز این عادات را ترک نکردند.
 
4- افرادی که از تنقلات مانند چیپس ، اسنک ها ، بستنی و دونات کمتر استفاده می کردند موفق تر از بقیه افراد بودند.
 
5- و در نهایت آنهایی که به تدریج وزن کم کرده بودند ، و نه بسرعت ، یعنی برنامه غذایی شان به گونه ای تنظیم شده بود که در بلند مدت به هدف شان می رسیدند نیز از افراد موفق گروه ما بودند.  

تحقیقات دیگری نیز که در میان دیگر افراد موفق انجام شده نشان می دهد که افرادی که دارای شغل هایی بودند که دارای فعالیت بدنی زیاد بوده اند، نیز توانسته اند وزن خود را در حد مطلوب نگاه دارند
. همچنین انجام معاینات پزشکی مداوم و منظم نیز به این افراد کمک قابل توجهی کرده است. حتی اگر این معاینات کم و به طور سرپایی توسط یک پرستار بوده ، به این افراد کمک می کرده تا همچنان برای خوردن غذاهای سالم انگیزه داشته باشند و مشتاق به نگهداشتن وزن خود در حد مطلوب باشند.
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
هرگز میان وعده را حذف نکنید!
مهم ترین روش های لاغری در دنیا
چرا رژیمهای غذایی کاهش وزن با افسردگی همراه می‌شوند؟!
چگونه چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم؟
چهار راه برای بهبود رژیم غذایی