چرا بعضی ها با این که غذاهای سرخ کرده و تهیه شده از مراکز فست فود می‌خورند،اضافه وزن پیدا نمی‌کنند؟

 
چرا بعضی‌ها با این که غذاهای سرخ کرده و تهیه شده از مراکز فست فود می‌خورند،اضافه وزن پیدا نمی‌کنند؟

نوشته مارتیکا هینر - مرکز سلامت و پرورش اندام
 

Q: سئوال من این است ؛‌چرا برخی از مردم با این که مرتب از غذاهای فست فود استفاده می‌کنند،باز هم لاغر می‌مانند؟ خود من دوستی دارم که همیشه از رستوران‌های فست فود غذا می‌گیرد و هیچ وقت سبزیجات نمی‌خورد، با این حال هنوز هم لاغر و خوش اندام است.
 
خانم مارتیکا هینر اینگونه پاسخ می‌دهند:
A: غذاهای سرخ کرده، آماده و دیگر غذاهایی که تحت عنوان "فست فودی" شناخته می‌شوند اغلب شان غذاهای سالمی نیستند، اما اگر از این غذاها به اندازه کافی و به میزان مورد نیاز بدن تان به کالری از آنها استفاده کنید، احتمالا دچار اضافه وزن نخواهید شد. 
 
مشکل اینجاست این کار آسان نیست. غذاهای آماده دارای چربی‌های متراکم و کالری زیاد هستند. یک چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه بیشتر از 1000 کالری به بدن شما تزریق می‌کند. عادت به خوردن این نوع غذاها باعث اضافه وزن و پرخوری می‌شود.

پس چرا دوست شما که همیشه از این غذاها استفاده می‌کند به چاقی مبتلا نمی‌شود؟
احتمالا دوست شما به طور ژنتیکی استعداد چاقی ندارد، با وجود اینکه هر روز کالری زیادی به بدن خود وارد می‌کند، نیاز به رژیم و کم خوری ندارد. یا شاید هم با این که اغلب غذاهای فست فود می‌خورد، پرخوری نمی‌کند. ( باور می‌کنید یا نه بعضی‌ها هستند که حتی سیب زمینی خود را هم تمام نمی‌کنند یا با خوردن یک تکه شکلات احساس سیری می‌کنند).

با اینکه افرادی هستند که این احتمالات را به مبارزه می‌طلبند – مثل سیگاری‌هایی که هیچ وقت سرطان نمی‌گیرند و یا مشتریان دائم فست فود که هیچ گاه چاق نمی‌شوند- ما باید از بدن‌هایمان مانند هدیه ای گرانبها محافظت کنیم
.
نکته دیگری در رابطه با دوست شما به ذهنم رسید؛ شاید دوست شما فعالیت بدنی زیادی داشته باشد که همین فعالیت‌ها باعث می‌شود وی زیاد غذا بخورد. ممکن است وقتی فردی سه یا چهار بار در هفته به مدت 45 دقیقه پیاده روی کند باز هم این فعالیت‌ها کالری‌های زائد بدنش را نسوزاند. فعالیت‌های بدنی شدید مانند پیاده روی‌های سریع، ورزش بوکس و یا کشتی کالری‌های اضافه را می‌سوزاند. پس اگر دوست شما یک ورزشکار است جواب سئوال شما هم روشن می‌شود. یا حتی اگر وی ورزشکار نیست،‌ فعالیت‌های زیاد مانند پیاده روی‌های زیاد،بالا و پایین رفتن از پله‌ها، می‌تواند کالری‌های زیادی  بدن وی را بسوزاند.

حتی شاید دوست شما غذاهایی را انتخاب می‌کند که به آن بدی که شما فکر می‌کنید نیستند. رستوران‌های فست فود نیز این روزها سعی می‌کنند بیشتر از غذاهای سالم استفاده کنند، مانند جایگزین کردن گوشت‌های کبابی به جای سرخ کرده، سالاد‌های بیشتر، و چربی‌های کمتر. شما می‌توانید به این رستوران‌های بروید ولی انتخاب با شماست! غذاهای سالم و کم کالری  سفارش دهید .
 

در آخر باید اضافه کنم شاید دوست شما لاغر باشد، اما این الزاما به معنی این نیست که وی فرد سالمی است. بعضی از افراد لاغر رگ‌های خونی شان متراکم است،‌یعنی خون در آنها لخته می‌شود،‌بعضی‌ها فشار خون دارند،  و حتی بعضی‌ها ممکن است لاغر باشند اما در شکمشان چربی جمع شده باشد. بعضی اوقات کسانی که رژیم می‌گیرند و کسانی که رژیم نمی‌گیرند مانند هم هستند چرا که روی چربی به عنوان معیار سلامت تمرکز می‌کنند ، اما این درست نیست. خوش اندامی ممکن است "یکی" از نشانه‌های سلامت باشد نه اینکه کسی که لاغر است لزوما سالم هم هست. در حقیقت،‌ تحقیقات مختلفی که روی افراد در زمینه وزن انجام شده نشان داده کسانی که چاق هستند نسبت به کسانی که از اندام خوبی برخوردارند، بیشتر مستعد بیماری و مرگ هستند.  همچنین استفاده از مواد مغذی نقش مهمی در سلامت بدن افراد ایفا می‌کنند.
 
 
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 رژیم غذایی ضد سنگ کلیه
 تحقیقات دانشگاه هاروارد در زمینه کاهش وزن
رژیم غذایی برای پایین آوردن کلسترول!  
 چهار راه برای بهبود رژیم غذایی
 هرگز میان وعده را حذف نکنید!