سؤال: من ورزش می‌كنم، اما از زمانی كه در یك شغل پشت میزی مشغول به كار شدم شكمم برآمده شده است! چه ورزشی انجام دهم تا لاغر شوم و شكمم پایین بیاید؟
 
من یك شغل پشت میزی دارم و آن باعث چاقی من شده است. تا چه‌اندازه ای ورزش تاثیرات پشت میز نشینی من را خنثی می‌كند؟
 

به وسیله ی مارتیكا هینر

سؤال: من ورزش می‌كنم، اما از زمانی كه در یك شغل پشت میزی مشغول به كار شدم شكمم برآمده شده است! چه ورزشی انجام دهم تا لاغر شوم و شكمم پایین بیاید؟

پاسخ: برای بیشتر ما ورزش كردن در روز‌های كمی از هفته مفید است،‌اما خیلی اوقات كافی نیست، و سبك زندگی ما سست می‌شود. اگر شما در گذشته یك كاری با فعالیت بالا تر داشتید و در طول روز حركات ملایمی انجام می‌دادید اما حال در یك شغل پشت میزی مشغول به كارید و مجبورید بیشتر زمان خود را روی صندلی سپری كنید میزان سوختن كالری شما نصف می‌شود.
و اگر شما به همان میزان غذا می‌خورید ( یا به واسطه ی كار در آن محیط میزان خوراكتان بیشتر شده ) كالری‌های شما مانند قبل سوزانده نمی‌شود و انرژی اضافی به راحتی در بدن شما ذخیره می‌شود،‌كه این وضعیت هم باعث ظاهر شدن چربی در سلول‌هایتان می‌شود در نتیجه شما چاق تر می‌شوید.
وجود رفتار‌های مدرن در انسان مثل فست فود،‌رانندگی ، تلویزیون، و كامپیوتر ، شیوه ی زندگی ما را به سمت غیر متحرك بودن می‌كشاند. اگر چه ما در حركت هستیم اما این به‌اندازه ای نیست كه مناسب باشد. در حال حاضر آزمایشات و مطالعاتی روی قسمت بیرونی بدن انسان‌ها انجام می‌شود. در سال 2005 ژورنال بین المللی چاقی روی قسمت فیزیولوژیكی بدن انسان مطالعاتی انجام داد و ویژگی‌های انسان را با سایر پستانداران مقیسه كرد.

در روز چند كالری باید به ما برسد؟
همه ی پستانداران برای انجام وظایف اولیه ی بدن خود به انرژی نیاز دارند. این یك موضوع اساسی است كه بدانیم میزان سوخت و ساز بدن ما به طور عادی چه قدر است و بدن ما در حال حاضر چند كالری می‌سوزاند. از كالری‌هایی كه در نتیجه ی هضم غذا حاصل می‌شود ، بخش كمی به انجام وظایف بدن تعلق دارد و در اثر آن‌ها سوخته می‌شود. سوزاندن كالری بیشتر به میزان فعالیت شخص بستگی دارد. بدیهی است اگر شما به جای راه رفتن از آسانسور و ماشین استفاده می‌كنید میزان كالری سوزانده شده ی بدنتان كم می‌شود.
در مطالعات محققان، میزان سوزاندن كالری در اثر پیمودن و راه رفتن‌اندازه گیری شده است. و به این نتیجه رسیده‌اند كه حیوانات در طول روز دو برابر بیشتر از زمانی كه استراحت می‌كنند كالری می‌سوزانند.  

انسان در شرایطی كه ساكت و بی حركت است حدود 1300 كالری می‌سوزاند اما این در برابر میزانی كه شما می‌توانید بر اثر انجام فعالیت‌های روزانه و ورزش كه حدود 2600 كالری است بسیار ناچیز است. در مجموع شما در روز 3900 كالری می‌سوزانید. اگر در طول روز 3900 كالری غذا بخورید هیچگاه چاق نخواهید شد.

در اثر راه رفتن طولانی مدت شما با توجه به سرعت و بلندی گام‌ها و وزنتان بین 300 تا 500 كالری كه برابر 8 ساعت كار در روز است می‌سوزانید. ظالمانه و غیر واقعی نیست؟
آن گونه كه به نظر می‌رسد حیوانات از انسان‌ها فعال ترند، شاید ما هم اینگونه باشیم اگر روی تخت نخوابیم. مطالعات دیگری در سال 2004 در ژورنال دارو و دانش در ورزش روی مردم كانادا توسط آمیش انجام شد. آمیش ، انجمن دوری از آسودگی‌های مدرن و زندگی با خاك است.
كشاورزی شغل بزرگی است، آن‌ها از ماشین‌ها و برق استفاده نمی‌كنند. و آن به این معنی است كه آن‌ها غذا‌های خود را از مواد و ماشینی قوطی شده استفاده نمی‌كنندو خود را درگیر پختن می‌كنند و بعد از غذا ظرف‌هایشان را با دست می‌شویند. آن‌ها جامعه ای قوی هستند. برای آمیش مهم این است كه یك شخص در پایان روز بر اثر انجام فعالیت‌های زیاد خسته شده باشد.
در مطالعه ای روی 96 زن و مرد بزرگسال كه همه ی سنین در آن پوشش داده شده بودند،‌برای یك هفته همه ی آن‌ها از گام شمار استفاده كردند. بنابراین آنها در طول روز مجبور بودند قدم بزنند. بیشتر آن‌ها كه در طول زندگی فعالیت‌های ملایم انجام می‌دادند زود خسته می‌شدند.
در این مطالعه مردانی كه در بیرون كشاورزی می‌كردند روزانه 18000 گام بر می‌داشتند و 00 ساعت قدرتمندانه كار می‌كردند كه به طور میانگین 43 ساعت در هفته بود.( یا معادل 7.5 ساعت در روز ) زنانی كه كار خانه می‌كنند روزانه حدود 15000 گام بر می‌دارند و 3 ساعت كار سخت دارند و در هفته 39 ساعت كار باشدت ملایم انجام می‌دهند(بنابراین  میانگین حدود 5 ساعت در روز می‌شود). تعجبی ندارد كه 4 درصدآن‌ها در معرض چاقی قرار دارند.

چگونه سطح فعالیت خود را بالا برد
آمریكایی‌های مدرن تنبل هستند ، آن‌هایی كه كار‌های دفتری دارند در گام شمار چیزی حدود 3000 تا 5000 گام بر می‌دارند و 20 درصد آن در روز كمتر از 30 دقیقه فعالیت دارند یعنی چیزی حدود 3.5 ساعت در هفته.
البته بعضی از آن‌ها برای بازی‌های المپیك آموزش می‌بینند. و در طول روز سا‌عتها ورزش می‌كنند. آمریكایی‌ها به كنترل وزن خود اهمیت كمتری می‌دهند. انسان در روز به حركات انتقالی نیاز دارد. كارمندان به طور میانگین در طول روز 60 تا 90 دقیقه فعالیت فیزیكی دارند. ( مگر این كه مجبور به پاسخگویی به عده ی زیادی باشند.)
آن‌ها برای لاغر شدن از روش‌های بدون تحرك استفاده می‌كنند. اضافه یا كم بود وزن یك نفر نسبت به نفر دیگر اغلب به خاطر ژن‌هایشان است. بعضی از مردم كه تحرك كمتری دارند كمتر می‌خورند كه چاق نشوند. بعضی از مردم هم كه كار‌هایشان به پشت میز محدود می‌شود بهتر است كه بعد از كار به ژیمناستیك رفته و در آخر هفته فعالیت بیشتری داشته باشند.
بعضی از مردم كه كار پشت میزی دارند در طول روز  پشت میز نمی‌نشینند. آن‌ها مرتب از یك محل به محل دیگر در حركتند. اگر چه این مسیر‌ها كم و كوچك است اما در كل بزرگ می‌شوند. شما اگر 8 ساعت به طور مرتب پشت میز خود بنشینید و پله‌ها را لمس نكنید و به جای ملاقات دیگران به آن‌ها تلفن یا ای میل بزنید به طور مرتب مقدار كمی انرژی می‌سوزانید.  اگر شما در یك ساعت 50كالری بیشتر بسوزانید در 10 ساعت 500 كالری می‌شود و در دراز مدت اثر مطلوبی روی شما دارد.
در آخر اگر شما شغل دفتری دارید بین میزان انرژی كه وارد بدنتان می‌شود و انرژی كه می‌سوزانید تعادل برقرار كنید. فعالیت‌های روزانه‌تان را برای سوزاندن كالری بیشتر افزایش دهید. كار‌هایی مثل دوچرخه سواری ، پیاده روی، دویدن رقص یا استفاده از ماشین‌های قلب را انجام دهید ا فعالیت قلبتان افزایش یابد و هر روز برای طولانی شدن مدت آن تلاش كنید.
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
لاغر شدن با کیک !!!
چگونه می‌توانیم قد بلند و لاغر شویم؟
مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری
آیا بالا رفتن از پله‌ها در بزرگ شدن ماهیچه‌ها موثر است؟
چگونه می‌توانيم نيم تنه‌ای سفت و محكم داشته باشيم؟