اشتیاق به مواد غذایی در افراد مختلف و بسته به نوع غذاها متفاوت است. پاسخ افراد به این وسوسه ها نیز متفاوت است. بعضی از افراد علی رغم دوست داشتن یك شكلات یا شیرینی، می توانند میزان مصرف آن را كنترل كنند،

 
اشتیاق به مواد غذایی در افراد مختلف و بسته به نوع غذاها متفاوت است. پاسخ افراد به این وسوسه ها نیز متفاوت است. بعضی از افراد علی رغم دوست داشتن یك شكلات یا شیرینی، می توانند میزان مصرف آن را كنترل كنند، در حالی كه گروه دیگر در برابر این وسوسه ها، هیچ مقاومتی نمی كنند.
در ذیل راه حل های برای كنترل این اشتیاق غذایی در هر دو گروه بیان شده است:
افرادی كه مجاز به مصرف خوراكی مورد تمایلشان هستند:
 
 
اگر می توانید میزان خوردن خوراكی مورد دلخواهتان را كنترل كنید و خطر پُرخوری در شما وجود ندارد، می توانید از توصیه های زیر بهره ببرید:
* مقدار كمی از خوراكی مورد تمایل خود را مصرف نمایید، نه بیشتر. مثلا به خودتان بگویید من كاكائو می خواهم، اما كالری اضافه نمی خواهم. لذا با خوردن مقدار كمی كاكائو شروع كنید. سپس سراغ غذاهای دیگری بروید كه شاید چندان هم مورد اشتیاق شما نباشند.


* همیشه خوراكی دلخواهتان را همراه با خوراكی دیگری بخورید و آن را به تنهایی مصرف نكنید. مثلا برای رفع میل شدیدتان به چیپس، می توانید كمی از آن را با ماست یا سس گوجه مصرف نمایید. همچنین می توانید همراه با چیپس از خوراكی های دیگری مثل كرفس و كلم خرد شده استفاده كنید.
به این ترتیب می توانید با استفاده از غذاهای كم كالری مثل سبزیجات، در مقابل مصرف مقدار زیادی چیپس مقاومت كنید و چیپس كمتری بخورید. سبزیجات كالری كمی دارند و غنی از فیبر هستند، لذا به ایجاد احساس سیری در شما كمك می كنند.
 

* خوراكی های وسوسه انگیز را در دسترس خود قرار ندهید. خوراكی های مورد علاقه تان مثل شیرینی ها و تنقلات را در خانه نگه ندارید، چون با این كار نمی توانید در برابر خوردن آنها مقاومت كنید و در نهایت هم از آنها خواهید خورد. هر وقت هم دلتان آنها را خواست، به مغازه بروید و مقدار كمی از آنها را بخرید (مثلا یك پاكت كوچك از شیرینی مورد علاقه تان یا چیپس) و آن را نیز كم كم مصرف كنید.
 
* دهان خود را بلافاصله تمیز كنید. پس از خوردن خوراكی مورد علاقه تان، با نوشیدن آب یا زدن مسواك، طعم آن را در دهانتان از بین ببرید، زیرا اگر این طعم مطبوع، برای مدتی طولانی در دهان شما باقی بماند، ممكن است شما را تحریك كند تا مقدار بیشتری از آن را بخورید.
 

* برای تمایلات غذایی خود برنامه ریزی كنید. برنامه غذایی روزانه خود را مشخص كنید و 100 تا 150 كالری از كل كالری مصرفی روزانه تان را به تمایلات غذایی خود اختصاص دهید.
مطالعات جدید نشان داده اند برخی از افرادی كه می خواستند لاغر شوند، در كنار اجرای یك رژیم لاغری1400 كالری، امیال غذایی خود را كنترل كردند و توانستند حدود 10 كیلو گرم از وزن اضافی خود را در طی 16 هفته كاهش دهند.
 
 

افرادی كه نباید خوراكی مورد تمایلشان را مصرف كنند:
اگر شما جزء افرادی هستید كه با دیدن و خوردن كمی از خوراكی مورد علاقه تان، نمی توانید جلوی خود را بگیرید و وسوسه می شوید تا مقادیر زیادی از آن را بخورید،
 
 
به توصیه های زیر عمل كنید:
* سعی كنید ذهنتان را از خوراكی مورد علاقه تان منحرف كنید. مثلا با خواندن یك كتاب داستان، یا تماشای یك فیلم و یا حتی خوردن غذاهای دیگر. شاید اول، انجام این كار سخت باشد، ولی پس از مدتی این اشتیاق، به راحتی در شما كنترل می گردد، نه آن كه حذف شود.
 

* یك پیاده روی 15 تا 20 دقیقه ای داشته باشید. 15 تا 20 دقیقه، مدت زمان متوسطی است كه طول می كشد تا افراد بتوانند تمایل خود به مصرف خوراكی مورد علاقه شان را با انجام ورزش یا پیاده روی سركوب كنند.
 

* با استشمام یك بو مثلا بوی نعنا، تمایل غذایی خود را سركوب كنید. بر اساس نتایج یك مطالعه مشخص شد، افرادی كه در طی روز، چندین بار بوی نعناع را استنشاق نمودند، حدود 2800 كالری، انرژی كمتری در طی هفته دریافت كردند، زیرا با تمركز روی یك رایحه، توجه شما از تمایلات غذایی منحرف می گردد.
 

* با یك دوست، تماس تلفنی بگیرید. مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است كه خوردن غذاهای راحت الحلقوم، روشی برای مقابله با استرس ها است، به عبارتی دیگر گاهی از غذا خوردن به عنوان ابزاری برای آرام شدن و رفع ناراحتی ها، استفاده می گردد. به همین دلیل مواقع پریشانی و ناراحتی، سراغ شیرینی جات می روید. بهتر است در این شرایط به جای درد و دل كرن با شیرینی ها، با دوست تان تماس بگیرید، یا با همسرتان قدری پیاده روی یا ماشین سواری كنید.
 

* با تمایلات غذایی خود دشمنی نكنید و بین خود و تمایلات غذایی تان صلح برقرار كنید. مطالعات نشان داده است افرادی كه با تمایلات غذایی خود دشمنی ندارند، بهتر می توانند در برابر آنها مقاومت كنند. اگر یك تمایل غذایی به ذهنتان خطور كرد، لازم نیست خیلی سخت بگیرید و فورا با آن مقابله كنید، زیرا اگر بخواهید آن را كاملا از بین ببرید، تمام تمركز ذهنی شما روی آن خوراكی خاص قرار می گیرد و بدتر كار را برای خودتان سخت تر می كنید و چه بسا تمایل غذایی شما، بیشتر شود. این موضوع به ویژه در كودكان و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا كنترل شدید علائق كودكان به تنقلات، اشتیاق آنها را دو برابر خواهد كرد.
پس با تمایلات غذایی خود نجنگید و با افكارتان در مورد آنها زندگی كنید، ولی به افكارتان اهمیت ندهید. به این ترتیب به تدریج افكار و تمایلات غذایی تان، كمرنگ می شوند.
 

یك راه برای حل این مشكل این است كه:
فكر كنید چه اهدافی را دوست دارید در زندگی تان دنبال كنید و چه چیزهایی را از زندگی تان خارج كنید، ولی تمایلات غذایی، شما را از انجام آنها باز می دارند؟ مثلا شاید دوست دارید آنقدر لاغر و متناسب شوید كه بتوانید یك لباس خوش دوخت را در عروسی یكی از اقوام بپوشید؟ مشخص كردن اینكه نهایتا چه چیز در زندگی برای شما مهم است اجازه می دهد كه هدفتان بیشتر از تمایلات غذایی، به رفتارها و عمكلكردهایتان جهت بدهد.

* هیچ وقت گرسنه نمانید. شما می توانید در كنار لذت بردن از غذاهای مطبوع و بدون گرسنگی كشیدن، كاهش وزن یابید و این باعث می شود از محرومیت ها و محدودیت ها به سمت آزادی و راحتی حركت كنید.
به دلیل اشتیاق بیش از حد به مواد غذایی پُركالری، در مراحل اولیه مجبور به حذف این خوراكی ها از برنامه ی غذایی خود هستید، ولی باید دقت كنید كه غذاهای سالم را حذف نكنید. به عبارت دیگر گرسنگی در طی روز، علاقه شما را به این وسوسه های غذایی بیشتر می نماید. پس از اینكه مدتی برنامه غذایی كنترل شده را رعایت كردید، حتی می توانید بدون ترس در هفته قدری هم شیرینی بخورید، فقط باید مقدار خوردن آنها را كنترل كنید و از غذاهای سالم و كم چرب، و سالاد و سبزیجات فراوان استفاده نمایید.
اگر شما به شیوه صحیح غذا بخورید و غذاهای سالم را مصرف نمایید، هرگز گرسنه نخواهید ماند. افراد بسیاری هستند كه روزانه 3 وعده غذایی اصلی و 2 تا 3 میان وعده می خورند، اما دریافت كالری آنها متناسب است و تمایلات غذایی دیگر، آنها را آزار نمی دهد.
 

* برای كنترل وسوسه های غذایی، نیاز به یك دوره مشاوره لازم است. شاید شما كالری همه مواد غذایی را بدانید، ولی به دلیل آن كه در كنترل وسوسه های غذایی خود ناموفق هستید، نیاز به یك برنامه ریزی مدون و آموختن روش هایی برای كنترل اشتیاق بیش از حد غذایی خود دارید.
ولی برای كنترل وزن خود همیشه به فرد و یا برنامه ای كه غذاهای روزمره شما را دیكته كند، نیاز نخواهید داشت و در طی یك دوره كوتاه مدت خواهید توانست هم از این خوركی ها لذت برده و هم زندگی سالمی داشته باشید.
 
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: daneshju.ir
 
 
مطالب پیشنهادی:
بهترین راه برای لاغر کردن مردان!
رژیم غذایی ضد پیری
خوردن اسپاگتی برای پیشگیری از اضافه وزن در فصل سرما!
رژیم غذایی کم چربی!
رژیم غذایی ضد ویار