چگونه دربرابر ولع خوردن مقاومت کنیم؟
آیا هر زمانی که وسوسه می‌شوید تا بخورید، تسلیم می‌شوید؟ این برنامه به شما کمک می‌کند تا اراده‌تان را به کار بگیرید.ما 4 راه شگفت انگیز به شمات ارائه میکنیم!

 روشهای مقاومت در برابر خوردن

تنها چیزی که بین شما و اضافه وزنتان قرار دارد تصمیم و اراده قوی است. اراده همان متوقف کردن میل به خوردن و جلوگیری از زیاده روی است. اگر نمی‌توانید ایستادگی کنید، این جمله را بخوانید: تحقیقات نشان داده که تصمیم جدی یکی از انواع نیروها و عضله‌های روحی روانی است و مانند ماهیچه‌های دیگر بدن مستعد قوی شدن است. روی بامیستر استاد روانشناسی دانشگاه ایالت فلوریدا که روی موضوعات مختلفی مطالعه کرده می‌گوید:

ما می‌دانیم که قوه خودداری و جلوگیری قابل ارتقا دادن است. این 4 تکنیک، مفید فایده خواهد بود. آنها را به کار بگیرید و مطمئن باشید به زودی قطعه پنیر یا برش‌های نان با قدرت روحی شما سازگار می‌شود.
 

بیشتر بدانید : جلوگیری و کنترل میل به خوردن غذاهای ناسالم

کم اما به دفعات بخورید

هدف از این کار : گرسنگی را از بین می‌برد
چرا اثر می‌کند : نخوردن به مدت طولانی باعث افت فشار خون می‌شود. این عامل باعث می‌شود که اشتهای زیادی برای خوردن داشته باشید. لیزا جونز استاد دانشگاه می‌گوید: اگر هر 3 الی 4 ساعت وعده‌های غذایی کوچکی بخورید فشار خونتان ثابت می‌ماند، و از افت فشارخون که باعث خوردن زیاد می‌شود جلوگیری می‌کند.

میزان فشارخون شما بیشتر از مقدار گرسنگی‌تان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گرسنگی به طور مستقیم با تصمیم و اراده شما ارتباط دارد. در مطالعات آزمایشگاهی، زمانی که افراد فعالیتهای خودداری و جلوگیری را انجام می‌دادند(مثل جبوگیری از ژستهای صورت)، سطح فشار خونشان پایین می‌آمد. سپس زمانی که از آنها تست اراده دیگری گرفته می‌شد اوضاع وخیم تر می‌شد. با نوشیدنی‌های شیرین، قند خون افرادی که تصمیم و اراده شان را از دست داده بودند بالا می‌رفت. بامیستر که کنترل کننده و هدایتگر مطالعات بود معتقد است که فعالیتهای روحی مثل تمرکز یا خودداری به همان مقدار انرژی که بدنتان مصرف کرده، نیاز دارد. پس زمانی که به مقدار کافی نخوریم تصمیم گیری هم سخت تر خواهد شد.

غذای کم که با کربوهیدرات و پروتئین و چربی مفید و سالم کمی(مانند آنچه در آجیل، روغن زیتون و ماهی یافت می‌شود) آمیخته شده بخورید تا سطح خونتان در حد متعادل باشد. خوراکی‌های دیگری مانند ماست کم چرب با توت فرنگی یا یک مشت بادام با یک سیب بخورید.

اگر راست دست هستید با دست چپتان بخورید و برعکس

هدف از این کار : حواستان پرت می‌شود
چرا اثر می‌کند : برداشتن یک چنگال با دستی که شما به طور خودکار کمتر از آن استفاده می‌کنید حرکت خوردن را کندتر می‌کند و باعث می‌شود که توجه‌تان به غذایتان متمرکز شود. این دو مورد به کاهش وزن کمک فراوانی می‌کند. مطالعات نشان داده است که اگر این کار را مرتب تمرین کنید، این عمل معکوس اراده شما را افزایش می‌دهد. بامیستر دریافته که افرادی که اراده شان را در یک تست به کار می‌گیرند (در برابر یک بشقاب کلوچه با طعم سبزیجات مقاومت می‌کنند) از تستهای پشت سر هم منصرف می‌شوند مثل اینکه آنها سعی کنند جدولی که حل نشدنی است را حل کنند.
یکی از مطالعات بامیستر این طور بود که وقتی افراد چندین هفته قوه جلوگیری شان را به کار گرفتند مثلا با دستی که به آن مسلط نبودند مسواک می‌زدند یا با ماوس کامپیوتر کار می‌کردند، مدت زیادتری را هم صرف جدول حل کردن می‌کردند.
بامیستر  می‌گوید: اگر یک انگیزه مشخصی را با تمرین کردن از بین ببرید، توانایی برای مقاومت در برابر آن انگیزه هم افزایش می‌یابد. افراد مورد آزمایش در این تحقیق پیشرفت خود را در سه هفته با فعالیتهای روزانه مشاهده می‌کنند. البته تمرینات شما به این بستگی دارد که چندوقت یکبار تمرین می‌کنید و آیا طاقت می‌آورید یا خیر. اگر به صورت مرتب تمرینات را انجام ندهید، ممکن است ماده خاکستری مغزتان شل شود.

چگونه دربرابر ولع خوردن مقاومت کنیم؟
چگونه دربرابر ولع خوردن مقاومت کنیم؟

خودتان را مرتبا وزن کنید

هدف از این کار : هدفتان را از دست نمی‌دهید
چرا اثر می‌کند : وزن کردن به صورت مرتب باعث می‌شود تا به وزن اضافیتان پی ببرید. بنابراین در کم کردن و سوزاندن فوری کالری به شما کمک می‌کند. درحقیقت، زمانی که محققان دانشگاه مینه سوتا بیشتر از 1800 نفر را که در کاهش وزن موفق بودند مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که 40 درصد آنها روزانه یا به صورت هفتگی خودشان را وزن کردند. و خیلی اوقات آنها کاهش وزن داشتند، هرچه بیشتر خودشان را می‌کشیدند بیشتر هم وزن کم می‌کردند. کسانی که روزانه خودشان را وزن می‌کردند 12 پوند کاهش وزن داشتند و افرادی که به صورت هفتگی خود را می‌کشیدند 6 پوند کاهش وزن داشتند.
اما به یاد داشته باشید: اگر رقمی که روی وزنه دیدید مورد دلخواهتان نبود، دلسرد نشوید. جونز می‌گوید: لباستان، زمانی که خودتان را وزن می‌کنید همچنین مقدار آبی که در بدن شماست در وزنتان تاثیر می‌گذارد. افرادی که با هم در کاهش وزن رقابت می‌کنند در هفته 11 پوند کم می‌کنند اما برای یک خانم نرمال یک تا 2 پوند واقعی تر است. برای اینکه بیشتر وزن کم کنید هدفتان را به چندین هدف کوچک تقسیم کنید. اولین هدفتان 5 پوند، سپس بعد از اینکه 5 پوند را کم کردید 5 پوند بعدی را کم کنید. مطالعه ای با موضوع سلامت عمومی در دانشگاه آیووا نشان داد که هرچه هدف برای کاهش وزن مشخص تر باشد شانس بهتری هم برای تحمل کردن و موفقیت در آن وجود دارد. و موفقیت در یک هدف به شما انگیزه ادامه دادن برای مرحله بعدی را می‌دهد.
 

روحیه‌تان را تقویت کنید

هدف از این کار  : خوردن همراه با هیجان
چرا اثر می‌کند : تخمین زده شده که وقتی افراد زیاد می‌خورند، 75 درصد مواقع به خاطر این است که احساس افسردگی می‌کنند. تقویت کردن روحیه به این خاطر است که شما فکرتان را از خوردن و ملچ و ملوچ کردن پاک کنید. مطالعه ای که در نشریه روانشناسی اجتماعی تجربی در سال 2007 منتشر شده بود این موضوع را منعکس کرده بود. محققین ابتدا خودداری افراد را با پرسیدن از آنها برای خوردن تربچه تست کردند درحالی که در اتاقی قرار داشتند که با کلوچه و شکلات پر شده بود. سپس، بعضی از داوطلبین یک کمدی تصویری دیدند، و بقیه افراد یک فیلم آموزشی دیدند. سپس از کل گروه خواستند تا فعالیتهای روحی را انجام دهند. حدس بزنید کدام بهتر انجام دادند.
نتیجه نشان داد که احساس خوشایند حتی به مقدار کم می‌تواند خیلی سریع توانایی نه گفتن را بالا ببرد. بنابراین احساسات خوب و خوشایند ممکن است موقتی باشد اما مهم این است که شما را در برابر بستنی گردویی و غذاهای خوشمزه ایمن نگه می‌دارد.
 


بیشتر بدانید : چگونه جلوی پرخوری مان را بگیریم؟

بیشتر بدانید : كنترل عشق به خوراكی ها

بیشتر بدانید : چطور ولع خوردن شکلات را کم کنیم

بیشتر بدانید : سالم غذا خوردن در رستوران را با ما بیاموزید


تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ