علی کفاشیان از دلایل حمایت بن همام در دعوای تیم های ایرانی و عربستانی می گوید.
 
 
خبرآنلاین: برنده چشم و هم‌چشمی عربستان و قطر، ایران بود. پایان‌‌بخش جوسازی عربستانی‌ها پرچم سفید بن‌همام، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ایران بود که در آستانه مرحله حذفی لیگ قهرمانان برافراشته شد. سران فوتبال عربستان، بعد از حضور 4 نماینده خود در ایران، قصد داشتند با آلوده‌سازی جو مطبوعات و فشار رسانه‌ای، میزبانی النصر را از ذوب‌آهن و اصفهان بگیرند. آنها با تشریح اتهاماتی مانند آلوده‌کردن بطری‌های آب، شعارهای سیاسی در ورزشگاه‌ها، عدم میزبانی مناسب و. . . قصد داشتند، کنفدراسیون فوتبال آسیا را علیه فوتبال ایران، تهییج کنند اما سرفصل تمام این اتفاقات، مصاحبه جمعه شب محمد بن‌همام رئیس قطری AFC با برنامه «المرمی» شبکه العربیه بود: «نمایندگان عربستان به ایران رفتند و با سلامتی برگشتند و هیچ گونه توهین و بی‌احترامی علیه هیچ تیمی ثبت نشده است بلکه برعکس تمام امکانات برای نمایندگان عربستانی از بدو ورود تا ترک ایران فراهم شد و ناظران بازی‌ها هیچ‌گونه بی‌احترامی را از سوی نمایندگان ایران به چهار تیم عربستانی در ایران گزارش ندادند و اتفاقی که در جریان 90 دقیقه بازی منجر به تغییر یا اخلال در بازی شود، رخ نداد.»

او حتی در پاسخ به ادعای سران فوتبال عربستان درباره سر دادن شعارهای سیاسی توسط طرفداران ایرانی، چنین توضیحی داد: «چنین شعارهایی در تمام ورزشگاه‌های دنیا شنیده می‌شود و فقط مخصوص ایران نیست بلکه حتی در کشورهای عربی نیز چنین شعارهایی به گوش می‌رسد. آنچه مهم است، سلامت بازیکنان و کاروان تیم است که این مهم به خوبی انجام شد و گزارشی را از سوی ناظران بازی در راستای تخلف نمایندگان ایرانی دریافت نکرده‌ایم.»

ایران؛ اهرم فشار عرب‌ها

ایران برد این بازی را مدیون جنگ قدرت عربستان و قطر است؛ دو کشوری که بر سر مسائل سیاسی وارد بازی مبهمی شده‌اند. این موضوع نه تنها در ابعاد روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور تأثیرگذار بوده بلکه، تأثیر خود را روی ورزش نیز نشان داده است. این برداشتی است که سران فوتبال ایران از اظهارات اخیر محمد بن‌همام رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دارند. علی کفاشیان که روزی بعد از انتخابات کرسی‌های AfC و شکست سعیدلو برای نایب‌رئیسی، بن‌همام را به باندبازی متهم کرده بود، بی‌شک امروز نمی‌تواند ادعا کند، رئیس کنفدراسیون خیلی دوستانه موضوع را حل و فصل کرده است. پشت این اظهارات قطعاً رمز و رازی نهفته است که از نظر کفاشیان تنها به یک موضوع ارتباط دارد: «قطعاً این به موضوع اختلافات عربستان و قطر ارتباط دارد. از چند ماه گذشته همینطور بوده. هر جا عربستانی‌ها خواستند به ما فشار وارد کنند، کنفدراسیون از ما حمایت کرد.» او در توضیح شرایط پیش آمده، می‌گوید: «همیشه همینطور بوده است. وقتی عرب‌ها با هم به مشکل می‌خورند، برای تلافی کردن از اهرم ما استفاده می‌کنند. ایران در واقع یک اهرم است اما به نظر من آخرش آنها با هم می‌مانند و ما مقابل‌شان قرار می‌گیریم.»

رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است اگر امروز بین قطر و عربستان مشکل سیاسی وجود نداشت، قطعاً در این بازی کنفدراسیون طرف عرب‌ها را می‌گرفت ولی فعلاً اینگونه نیست: «همان‌طور که گفتم ما همیشه باید بر حسب روابط آنها ایفای نقش کنیم. به هر حال قدرت‌های فوتبال آسیا عرب‌ها هستند. آنها چندین کشورند که خود را برادر می‌دانند. من دبیر کنفدراسیون غرب هستم دیگر ولی وقتی به جلسات می‌رویم، همه عربی حرف می‌زنند. یعنی آنها یک زبان مشترک دارند و من مجبوم مترجم عرب داشته باشم. در واقع همین اشتراک زبان آنها را مثل برادر کرده. هر چند الان برای چشم و هم‌چشمی از نام ایران استفاده می‌کنند اما آخرش با هم هستند.»

حمایت ایران قند در دل بن‌همام آب کرد

ولی بی‌شک این جنگ‌های سیاسی، تنها عامل حمایت بن‌همام قطری از فوتبال ایران نیست. بی‌شک امتیازهای داده شده، در این بین تعیین‌کننده بوده‌اند. ایران در انتخابات فیفا از بن‌همام حمایت کرد که این موضوع به مذاق رئیس کنفدراسیون بدجور خوش آمد. از سویی دیدارهای اخیر و پی‌درپی علی سعیدلو با پادشاه قطر، گامی در راه آینده و پاکسازی همین روزها بود. کفاشیان می‌گوید: «همین‌که ما از بن‌همام در انتخابات فیفا شرکت کردیم، باعث شد خیلی چیزها از دلش دربیاید. ما در انتخابات آسیا رفتیم به سمت دوستان کویتی و این باعث دلخوری بن‌همام شد اما در انتخابات فیفا از او حمایت کرده‌ایم. به هر حال اگر بن‌همام رئیس شود، خیلی به نفع ما خواهد بود. بنده اعتقاد دارم اگر او این دوره رأی نیاورد، بی‌شک چهار سال بعد که دوران ریاستش در کنفدراسیون تمام می‌شود، می‌تواند رئیس فیفا شود.»

 
 
سایر مطالب:
بارسا قهرمانی و فابرگاس را یکجا در لندن می خواهد  
تلاش 150 میلیون پوندی منچسترسیتی برای جذب رونالدو
کاپیتان استقلال رفتنی شد/آبی‌پوشان به دنبال مدافعان ملی‌پوش سپاهان
مهاجم استقلال خالکوبی خود را پاک نکرد!
حمله کلاغ‌ها به مازیار زارع + تصاویر
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:khabaronline.ir