بررسی تاریخ لیگ برتر نشان می دهد هیچ کدام از مربی های جایگزین پرسپولیس نتوانسته اند نتیجه ای بهتر به دست بیاورند.

بعد از تساوی دقیقه نودی پرسپولیس و فولاد، انتقادات از ژوزه بیشتر از همیشه شده و تعداد زیادی از پیشکسوتان و اعضای کمیته فنی پرسپولیس خواهان اخراج او شده‌اند. امیر عابدینی مدیر عامل سابق سرخپوشان هم گفته رویانیان باید هر چه زودتر این مربی پرتغالی را برکنار کند و رویانیان تایید کرده بعضی بازیکنان این تیم قصد ضربه زدن به سرمربی تیمشان را دارند. تلاش‌هایی که باعث شده با وجود حمایت رویانیان، ژوزه شرایط سختی داشته باشد. تمام تلاش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که تجربه پرسپولیس نشان داده تمام تغییرات نیمکت این تیم در میانه فصل ناموفق بوده است. در طول 11 دوره گذشته لیگ برتر، پرسپولیسی‌ها در 4 دوره مربی خود را در میانه فصل عوض کرده‌اند. تغییراتی که بر اساس آمار، باعث نتایج ضعیف‌تر تیم و سقوط رتبه سرخپوشان شده است.

* هفت سال و یک تغییر
پرسپولیس در 7 دوره ابتدایی لیگ برتر ثبات نسبتا بیشتری نسبتا به سال‌های اخیر داشت. آن‌ها فقط در لیگ پنجم تجربه تغییر مربی در میانه فصل را داشتند. علی پروین که در لیگ چهارم راینر زوبل را تا آستانه اخراج پیش برد، اواسط لیگ پنجم از کار برکنار شد جالب اینجاست در زمان جدایی پروین پرسپولیسی‌ها بدترین نتایج خود در لیگ برتر را گرفته بودند اما باز هم تغییر مربی در میانه فصل برای این تیم فایده‌ای نداشت و آری‌هان هم نتایجی مشابه پروین گرفت. با این تفاوت که میانگین امتیازات آری‌هان در هفته‌های پایانی لیگ، کمی از میانگین امتیازات پروین پائین‌تر بود.

* برکناری عجیب پیروانی
جدایی عجیب قطبی از پرسپولیس در لیگ هشتم را نمی‌توان یک اخراج به حساب آورد. قطبی پس از تساوی با صبا شبانه ایران را ترک کرد و نوع جدایی‌اش با اعتراض شدید مدیران پرسپولیس روبرو شد. در آن شرایط، مدیران پرسپولیس مجبور شدند تیم را به افشین پیروانی دستیار قطبی بسپارند و پیروانی هم توانست با این تیم نتایج خوبی بگیرد. 6 برد، 3 تساوی و 2 شکست در 11 مسابقه، آماری که نزدیک به آمار تیم قهرمان قطبی در لیگ هفتم بود. با این وجود عباس انصاری‌فرد تصمیم گرفت پیروانی را کنار بگذارد و نلو وینگادا جانشینش شد. وینگادا با وجود کارنامه نسبتا خوب نتوانست در پرسپولیس موفق باشد و در پایان فصل با کسب 3 برد، 3 تساوی و 3 شکست از این تیم کنار گذاشته شد.

* اخراج کرانچار در اوج
شروع زلاتکو کرانچار در پرسپولیس، بیشترین شباهت را با شرایط فعلی مانوئل ژوزه دارد. کرانچار که یکی از مربیان موفق اروپا به شمار می‌آید، تنها چند روز پیش از شروع مسابقات لیگ هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت و از 9 بازی ابتدایی فصل تنها دو برد به دست آورد. با این وجود کرانچار در آن مقطع از پرسپولیس اخراج نشد و توانست تیمش را متحول کند. سرخپوشان نیم فصل دوم تا رده سوم بالا آمدند اماحبیب کاشانی حکم اخراج کرانچار را امضا کرد. سرمربی کرواسی در جام جهانی 2006، در شرایطی از پرسپولیس کنار گذاشته شد که پیش از اخراجش از 8 بازی پیاپی، 5 برد بدست آورده بود. علی دایی در 13 هفته پایانی نتایج پرسپولیس را به روزهای متوسط ابتدای فصل بازگرداند و در پایان فصل سرخپوشان با یک رده سقوط چهارم شدند.

* بازگشت ناموفق دنیزلی
محمد رویانیان آخرین مدیری بود که تصمیم به جابجایی مربی تیمش در میانه فصل گرفت. استیلی در لیگ یازدهم شروعی برابر با شروع تیم ژوزه داشت. یک برد، 3 تساوی، 3 شکست، و 6 امتیاز از 7 مسابقه. دقیقا پس ازهفته هفتم رویانیان مدیرعامل پرسپولیس شدونتایج استیلی هم بهبود پیدا کرد. استیلی پس از حضور رویانیان 4 برد، 2 تساوی و 2 شکست بدست آورد و در جام حذفی هم دو برد و یک باخت پرحاشیه مقابل استقلال داشت و تیمش را تا میانه اول جدول بالا آورد. با وجود آمار نسبتا خوب استیلی در بازی‌های پایانی نیم فصل اول، همان یک باخت در وقت‌های مقابل استقلال باعث شد مجبور به استعفا شود و رویانیان در تعطیلات نیم فصل مصطفی دنیزلی را جانشین او کرد. البته در این مدت محسن عاشوری 2 بازی سرمربی پرسپولیس بود و 2 مساوی گرفت. نتایج دنیزلی بر خلاف دوره اول حضورش در ایران، بسیار ضعیف بود. او در نیم فصل دوم 5 برد، 5 تساوی و 7 باخت داشت تا سرخپوشان به رده دوازدهم برسند. پرسپولیس در هفته‌های پایانی یکی از گزینه‌های سقوط به لیگ یک شد.


* جدول

در هر 4 دوره‌ای که مربیان پرسپولیس تصمیم به تعویض مربی تیمشان گرفتند، نتایج مربی جانشین از مربی ابتدای فصل تیم ضعیف‌تر بوده است. میانگین امتیاز مربیان اخراجی (پروین، پیروانی، کرانچار و استیلی) از هر بازی 1.51 امتیاز یعنی بیش از نیمی از کل امتیازات بود. در سوی مقابل مربیانی که برای بهبود شرایط تیم جانشین آن‌ها شده بودند میانگین 1.32 امتیاز از هر بازی داشتند. جالب اینجاست عباس انصاری‌فرد و محمد رویانیان، در دو مقطع با اطمینان به کرانچار و استیلی نتایج تیمشان را متحول کردند اما این دو مربی پس از به اوج بازگرداندن تیمشان اخراج شدند. لیگ چهارم رانیر زوبل و لیگ هفتم افشین قطبی هم در مقاطعی در آستانه اخراج از تیمشان پیش رفتند اما اعتماد مدیران پرسپولیس به آن‌ها، باعث شد زوبل با پرسپولیس به مقام چهارم برسد و قطبی قهرمانی لیگ را با سرخپوشان جشن بگیرد.






گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:
.jamnews.ir


مطالب داغ ورزشی:
گزارش تصویری/ دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و ژاپن !
رأی علی عسگر صادر شد !
رده‎بندی نهایی 75 کشور در جدول توزیع مدال‎‌ها/ ایران؛ یازدهم پارالمپیک، دوم آسیا
ولاسکو: این پیروزی تقدیم به بانوان ایرانی