كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران درباره آخرین وضعیت تیم ملی و شرایط صعود به جام جهانی و نیز خاطراتش در تیم اوساسونا سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارشی كه در سایت فیفا منتشر شده، آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی از زبان جواد نكونام و البته در قالب گزارش این گونه بیان شده است:

ایران یكی از قدرتمندترین تیم‌های آسیا است و جزو مدعیان اصلی صعود به مرحله نهایی جام جهانی 2014 برزیل قرار دارد، البته ناكامی تیم ملی در راهیابی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی باعث شد كه هنوز علامت سوالی مقابل توانایی ایران برای راهیابی به مرحله نهایی جام جهانی 2014 وجود داشته باشد.

تیم ملی فوتبال ایران در حالی در جایگاه دوم گروه خود قرار گرفته كه تنها دو بازی خود را انجام داده است و هنوز راه زیادی مانده تا حضورش در این دوره از رقابت‌ها مسجل شود. اگر ایرانی ها می‌‌خواهند كه به اهدافشان در این راه دست پیدا كنند نیاز دارند كه بازیكنان كلیدی شان سرحال و شاداب باشند و البته از میان این ستاره‌های كلیدی كه هیچ كس سرشناس‌تر از جواد نكونام نیست.

مسیر طولانی

دور نهایی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی برای ایران به بهترین شكل ممكن آغاز شد و تیم ملی در مصاف با ازبكستان به برتری یك بر صفر دست یافت و البته این پیروزی در ادامه با تساوی تقریبا ناامید كننده بدون گل مقابل قطر در تهران دنبال شد. نكونام هیچ پیش زمینه ذهنی نسبت به اتفاقاتی كه قرار است در آینده رخ دهد، ندارد: "ما به خوبی می‌دانیم كه فرایند صعود به جام جهانی یك مسیر طولانی است و حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها بسیار سخت است. هدف اصلی ما این است كه بهترین نمایش ممكن را ارائه دهیم و با كسب امتیازات لازم صعودمان را به عنوان یكی از دو تیم راه یافته به مرحله نهایی این رقابت‌ها از گروه خودمان قطعی كنیم. در حالی به بازی سوم رسیدیم كه یك پیروزی ارزشمند خارج از خانه مقابل ازبكستان به دست آورده‌ایم، اما با قطر هم در خانه هم مساوی كردیم. این مساله نشان می‌دهد كه به هیچ وجه جایی برای پیش‌بینی كردن نیست. زمانی تقریبا صعود به جام جهانی قطعی می‌شود كه بیش از نیمی از بازی‌ها به پایان رسیده باشد. "

كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران درباره شانس ایران برای صعود با صراحت می‌گوید: "روی كاغذ هیچ تیمی شانس بیشتری نسبت به دیگری ندارد، اما ممكن است در زمین همه چیز به یكباره عوض شود. ما از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در سال‌های گذشته درس گرفته‌ایم و در حال حاضر قصد داریم با صرف انرژی و تلاش زیاد امتیازهای لازم را جمع كرده و به هدفمان برسیم. ایران تیم توانمندی است و ما تمام تلاشمان را برای صعود انجام خواهیم داد. "

جواد نكونام یكی از بازیكنانی بود كه در جام جهانی 2006 آلمان كه ایران سومین جام جهانی‌اش را تجربه می‌كرد، حضور داشت. او از این دوره از رقابت‌ها و تجربه اش از حضور در جام جهانی خاطرات زیادی دارد: "بازی كردن در جام جهانی آرزوی هر بازیكنی است و من به خودم می‌بالم كه برای تیم ملی كشورم بازی كرده‌ام و فوتبال كشورم را در بزرگ‌ترین تورنمنت به همه كشورها نشان دادم. این احساس واقعا شیرین و لذت بخش است. از آنجایی كه این حس را تجربه كرده‌ام، باید تلاش كنم تا آن را به بازیكنان جدید انتقال دهم. من با آنها درباره اهمیت جام جهانی و بازی كردن در آن صحبت می‌كنم و این كه احساس غرور ملی چگونه حسی است تا با انتقال این حس آنها انگیزه بیشتری پیدا كنند و تلاششان را چند برابر كنند. "

رمز موفقیت

در سال‌های اخیر ایران ثابت كرد كه چیزی فراتر از حریف قوی برای تیم‌های آسیایی است. به نظر جواد نكونام این پیشرفت این گونه آغاز شده است: "نسلی كه به همراه من فوتبال را شروع كردند، در بازی‌های آسیایی 2000 به بلوغ رسیدند. ما تجربیات زیادی را كسب ‌كرده‌ایم. در سال‌های 2002 و 2006 در بازی‌های آسیایی حضور داشتیم و در سال 2004 نیز در جام ملت‌های آسیا بازی كردیم و توانستیم به مقام سومی دست پیدا كنیم. این موضوع به این معنا بود كه ما این شانس را داریم كه به طور مستمر در بازی‌های رسمی حضور داشته باشیم. این مساله به ما این قدرت و تجربه را داد كه بتوانیم به جام جهانی 2006 صعود كنیم. اگر بخواهیم به گذشته نگاه كنیم، فكر می‌كنم كه بیشتر بازیكنان تیم ملی در آن زمان با بازی كردن در لیگ‌های حرفه‌ای و تورنمنت های سخت به خوبی آماده شده بودند، نه به خاطر داشتن یك مربی عالی. بنا به مجموعه دلایل فوق به نظر من در این دوره از رقابت‌ها شانس خوبی برای صعود داریم. "

بازی‌ در لیگ اسپانیا
كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران به مدت یك سال از دوران حرفه‌ای بازیگری‌اش را در پمپلونا سپری كرد و در تیم اوساسونا توپ زد. نكونام از آن دوران خاطرات بسیار خوشی در ذهن دارد: "تجربه عالی بود. از هر جهت كه فكرش را بكنید. من با مشكلات زیادی در اوایل حضورم در این تیم روبرو شدم. مشكل سازگاری با شرایط و جو حضور در یك كشور خارجی و همچنین عادت كردن به سبك بازی فوتبال در اسپانیا. این چالشی كه من تجربه كرده‌ام ثابت كرد كه یك بازیكن ایرانی این توانایی را دارد كه بتواند در قوی‌ترین لیگ فوتبال جهان حضور داشته باشد. همه از من حمایت می‌كردند، خصوصا در زمانی كه در دومین فصل حضورم در اسپانیا مصدوم شدم. فصل سوم كه به تیم بازگشتم به شكلی كاملا دراماتیك همه چیز رو به پیشرفت بود. 9 گل را به ثمر رساندم و عنوان بهترین هافبك لالیگا را به دست آوردم. ما همیشه عادت داشتیم در اوساسونا تلاش كنیم تا به دسته پایین تر سقوط نكنیم، اما در آن فصل و پس از آن مدام به فكر افزایش رتبه و صعود در جدول رده‌بندی رقابت‌ها بودیم. فصل پیش تنها یك رده با گرفتن سهمیه لیگ اروپا فاصله داشتیم. در بهترین زمان ممكن به بازی در اسپانیا پایان دادم. جایی كه در آن چیزهای زیادی را یاد گرفتم. "

نكونام درباره بهترین خاطراتش در دوران فوتبال حرفه‌ای لحظه‌ای هم درنگ نمی‌كند: "انتخاب به عنوان بهترین هافبك در لیگ اسپانیا بهترین خاطره من بود، چرا كه مهر تاییدی بر توانایی های من به شمار می رفت و اثبات می‌كرد كه یك بازیكن ایرانی می‌تواند در سخت ترین محیط حرفه‌ای فوتبال نیز سربلند باشد. بهترین گل من در بازی مقابل بوردو در جام یوفا به دست آمد. هیچ یك از دو تیم موفق به گلزنی نشده بودند تا این كه من در نیمه دوم وقت اضافه توانستم گل برتری تیم را به ثمر برسانم. این گل ما را به مرحله یك شانزدهم نهایی رساند. "

كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران درباره بهترین مطلبی كه تاكنون درباره او نوشته شده است، گفت: "زیباترین چیزی كه مطبوعات درباره من نوشتند، وقتی بود كه روزنامه‌‌ها من را با خاویار ایرانی مقایسه كردند كه بسیار سرشناس است و در جهان بهترین به شمار می‌رود. یكی از روزنامه‌‌های اسپانیایی هم یك بار در توصیف من نوشت كه من همه خصوصیات بازیكنان اسپانیایی را دارم. این توصیف درباره یك بازیكن خارجی به ندرت در روزنامه‌‌های اسپانیایی اتفاق می‌افتد، اما شیرین‌ترین اتفاق فوتبالی‌ام در اوساسونا بستن بازوبند كاپیتانی در چند سال اخیر بود. من اولین كاپیتان خارجی در تیم اوساسونا بودم."

جواد نكونام مسئولیت بسیار سنگینی را به عنوان كاپیتان تیم ملی بر دوش خود احساس می‌كند. اگر ایران بخواهد راه صعود به جام جهانی را طی كند، نكونام باید وظیفه كاپیتانی و بازی سازی را در تیم ملی به بهترین شكل انجام دهد و این مهم‌ترین موضوع است.




گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:
.isna.ir


مطالب داغ ورزشی:
کاروان‌ ایران‌ در اختتامیه‌ پارالمپیک‌ شرکت‌ نمی‌کند
علی کریمی کریس رونالدو رو نابود کرد/فیلم
مدرن ترین استادیوم ایران/ عکس
خانواده مهندس پرور علی دایی/ عکس