پیشکسوت پرسپولیس گفت: «آقای رویانیان شما كه اعتراف می کنی اشتباه كردي که به پرسپولیس آمدی، چرا نمي‌روي؟»

جام نیوز: نوشتن مصاحبه محمد مايلي كهن خيلي نياز به مقدمه ندارد چون او آنقدر شفاف است و رك حرف مي‌زند كه نبايد مخاطبانش را براي شنيدن حرف‌هايش منتظر نگه داشت. مايلي كهن چهره شناخته شده‌اي است با كاريزماي خاص خودش.


* چند روز پيش و دقيقا زماني كه بحث مذاكره علي عسگري با باشگاه‌هاي ديگر پيش آمد، رويانيان مصاحبه‌اي انجام داد كه بخشي از آن هم به شما مربوط مي‌شد!
- چه چيزي گفتند؟ من تهران نبودم و در جريان نيستم!


* مديرعامل پرسپوليس گفته مايلي‌كهن خيز برمي‌دارد كه نزديك شود و هر بار هم روي سر ما خراب مي‌شود اما ما چنين قصدي نداريم. او مربي متديني است اما چيزهاي ديگر را هم بايد رعايت كند. تنها نمي‌شود كه متدين بود و كار كرد. مايلي‌كهن بايد يك مقدار آرامش داشته باشد. ما دوست داريم از او استفاده كنيم اما بايد صبورتر باشد!
- خب به نظر من حرف بدي نزده!


* اما گفتند مايلي‌كهن هر بار روي سر ما خراب مي‌شود...
- بايد ديد منظورش چه بوده.


* شايد منظورش انتقاداتي بوده كه شما انجام مي‌دهيد؟
- من 2-3 بار با خودش صحبت كردم. قبلا با واسطه صحبت مي‌كرديم اما بعد از آن رو در رو حرف مي‌زديم. اتفاقا يك بار ديد كه حرف‌هاي من كاملا درست است اما دوباره از همان سوراخ گزيده شد. من 2 بار به خودش سر جريان قرارداد دنيزلي و كلا حضور اين مربي در پرسپوليس هم صحبت كردم اما باز هم كاري كرد كه خودش مي‌خواست و نتيجه‌اش را هم ديد. دليلش هم اين است كه در رشته‌هايي كه در آن تخصص نداريم وارد مي‌شويم و كلا نسبت به قوانين بين‌المللي هم آگاهي نداريم. شما دنيزلي را آورديد و 4 تا 4 تا خورد. در زمان مربيگري دنيزلي ما چند بازي را با 4 گل باختيم؟ اصلا چه نتايجي گرفتيم؟ آن وقت چه مبلغي از جيب مردم و مملكت به او پرداخت كرديم؟ رويانيان بارها گفته اشتباه كردم كه به پرسپوليس آمدم. خب شما كه مي‌داني اشتباه كردي، چرا نمي‌روي؟ در ژاپن، يك مدير وقتي اشتباه مي‌كند مي‌رود كنار و حتي خودكشي مي‌كند اما اينجا يك مدير بارها مي‌گويد اشتباه كردم اما نمي‌رود! خب چرا نمي‌رويد؟! درست است كه رويانيان پول آورده اما به خدا قسم اگر يك سوم اين پول را به من مي‌دادند پرسپوليسي مي‌ساختم كه 10 سال بيمه باشد. نه اينكه پول را به خود من مي‌دادند، نه. به من مي‌دادند تا به‌عنوان مديرعامل خرج تيم كنم اما مشكل ما اين است كه متاسفانه مثل رويانيان مهره مار نداريم كه در همه زمينه‌ها تخصص داشته باشيم. من از بدو كارم در سازمان تربيت بدني بودم اما رويانيان ستاد سوخت هست، نيروي انتظامي هست، مديرعامل باشگاه پرسپوليس هم مي‌شود! جالب اينكه هيچ‌كدام از اين كارها به هم ارتباط ندارد و نيازمند وقت زيادي است.


* يعني اگر مديريت باشگاه پرسپوليس را به شما بدهند آن را قهرمان مي‌كنيد؟
- يكدفعه پرسپوليس را به من بدهند نه به‌عنوان مربي، به‌عنوان مديرعامل بعد مي‌بينند چه تيمي درست مي‌كنم. من شفاف مي‌گويم نمي‌توانم پول بياورم اما يك سوم همان پول را بدهند تا تيم را درست كنم. اينها همه پول‌هاي دولتي است اما من نمي‌توانم بياورم اما اگر اين پول را من بدهند ببينيد چه پرسپوليسي مي‌سازم. پرسپوليس كجاست؟ چه شده؟! ميثاق معمارزاده كجاست؟ مگر همين معمارزاده جزو 4 دروازه‌بان برتر ايران نبوده؟ الان كجاست؟ چه كار مي‌كند؟ وقتي رويانيان مي‌آيد بعد از يك بازي مي‌گويد من اگر جاي ميثاق بودم كمتر گل مي‌خوردم، يعني اينكه اين بچه را نابود كردي! اينها به خاطر عدم آشنايي است.


* عدم آشنايي و شايد هم نداشتن مشاوران خوب...
- اگر مشاوران خوب بودند كه اين اتفاقات نمي‌افتاد. بعضي‌ها صرفا به دنبال منافع مالي خود هستند اما من باز هم تكرار مي‌كنم كه پرسپوليس عاشق مي‌خواهد. اگر حرف هايم بد بوده از آقاي رويانيان عذرخواهي مي‌كنم اما اين تيم، تيم دلخواه هواداران نيست. پرسپوليس سال‌هاي گذشته 4 بار به استقلال باخت اما هواداران با احترام بيرون آمدند و هيچ اتفاقي نيفتاد اما اين بار كه صفر- صفر مي‌شود اينقدر گوجه و شيشه و سنگ پرتاب مي‌شود؛ به خاطر اينكه رويانيان آمد و در كري‌هاي بسيار ابتدايي مقابل باشگاه مقابل و رقيب قرار گرفت. اينها تاثيرگذار نيست؟! 4 دفعه تيم باخته اما چنين اتفاقي نيفتاده كه يكي از دلايل عمده آن مديريت خوب كاشاني بوده. رويانيان بايد بپذيرد كه بغل دستش آدم‌هايي هستند كه به او مشورت خوب نمي‌دهند. الان مي‌خواهم به رويانيان بگويم شما خداي خودت را گواه بگير، كلاه ات را قاضي كن ببين چقدر به اينها پول دادي كه صرفا از شما خوب بگويند! من همين حرف‌ها را در خلوت به شما گفتم اما اصلا گوش نكردي.


* الان براي اين پرسپوليس بايد چه كار كرد؟
- ژوزه نبايد برود. اگر برود بايد پولش را كامل بگيرد. پس بايد اختياراتش را محدود كنند و بگذارند خودش برود كه پولش را تمام و كمال ندهند. اين پول‌ها از جيب چه كسي داده مي‌شود؟ مگر جز اين است كه از جيب مردم و مملكت مي‌رود؟ من الان مي‌دانم به خاطر مشكلات اقتصادي اضافه كاري بعضي كارمندها را كم و حتي قطع كردند؛ كارمندي كه چندرغاز مي‌گيرد و دلش به همين اضافه كاري‌ها خوش است. چطور دلمان مي‌آيد به يكسري آدم گردن كلفت چنين پول‌هايي بدهيم و با آنها قرارداد هنگفت ببنديم و بعد از 7-6 هفته بفرستيم برود؟ انعقاد قرارداد با مربي خارجي رسم و رسوم دارد. كجاي دنيا ديديد ما در دادگاه بين‌المللي برنده باشيم؟ اينها به خاطر اين است كه روز قرارداد بلد نيستيم كار درست را انجام بدهيم و قراردادي خوب ببنديم. خود مديرعامل نبايد حتما بداند اما مي‌تواند افراد متخصص بياورد كه قرارداد بستن درست باشد. مثلا وقتي يك مربي خارجي مي‌آورند در قراردادش بنويسند به دليل عدم نتايج مطلوب يك سوم مبلغ قرارداد را بگيرد. اگر موفق باشد كامل بگيرد و به او پاداش هم بدهند. آري هان مگر پدر فوتبالمان را در نياورد؟ 6 امتياز هم كم كرد. يونگ كه يك مدت در استيل آذين بود و بعد رفت استقلال هم همينطور. بشمارم كه چقدر در ميادين بين‌المللي براي قراردادهاي اينچنيني باختيم؟ در اكثر اين دادگاه‌ها باختيم چون بلد نيستيم. ما در ورزش نياز به تخصص صد در صد داريم. اينها را گفتم كه رويانيان بداند دارد چه مي‌كند. آن وقت من پرسپوليسي نيستم و ايشان پرسپوليسي است؟! آقاي رويانيان، شما آمدي در خانه من و بنده را بيرون كردي و گفتي تو پرسپوليسي نيستي، من هستم! من اگر مي‌خواستم تحت هر شرايطي در پرسپوليس باشم همان زمان كاشاني كه مديرفني بودم مي‌ماندم و كار مي‌كردم اما من 50 روز بودم و وقتي ديدم نمي‌توانم كاري كنم رفتم. بدون اينكه حتي يك، يك قراني بگيرم و حتي بگويم كه مي‌خواهم! هر كسي مدرك دارد كه من از پرسپوليس پول گرفتم يا گفتم كه پول مي‌خواهم بيايد رو كند اما الان ببينيد چه كساني ماشين گرفتند!


* در اين مدت كه شايعه‌هايي در مورد تغيير كادر فني پرسپوليس مطرح بود، نام شما هم به‌عنوان يكي از گزينه‌ها مطرح شد. اگر از شما بخواهند سرمربي پرسپوليس شويد، قبول مي‌كنيد؟
- افتخار است اما ژوزه بايد بماند. الان يكسري هستند كه مي‌توانند به پرسپوليس كمك كنند، پس بهتر است از آنها كمك گرفته شود. من هم اگر لازم باشد حتي به‌عنوان تداركاتچي خدمت كنم تا تيم نتيجه بگيرد اين كار را انجام مي‌دهم. من 32 سال در سازمان تربيت بدني كار كردم و سال 56 و قبل از انقلاب ليسانس تربيت بدني گرفتم، بعد از آن فوق ليسانسم را هم گرفتم. يعني اينكه در سطوح مختلف تربيت بدني كار كردم. من زماني سرمربي تيم ملي بودم، آن موقع اگر مي‌بينيد تيم ملي آنطور شد مي‌توانيد از فائقي بپرسيد كه چه اتفاقي افتاد و عمق كار چه بوده. آن موقع شرايط اصلا خوب نبود اما با اين حال من هيچ وقت به خاطر خودم كاري نكردم. من در رابطه با همكارانم هم هميشه بدون توجه به رفاقت كار مي‌كردم. مثلا زماني كه سايپا رفتم جلالي را بردم، زماني باغ‌آبادي را كنارم آوردم و خيلي‌هاي ديگر. اينها را بدون توجه به رفاقت و به خاطر اينكه توانمند بودند انتخاب مي‌كردم. من هيچ وقت به دنبال رفيق بازي نبودم. تنها كسي كه هميشه كنار من بود فريادشيران بود كه آن هم به خاطر دانشش بوده، نه چيز ديگر. هميشه سعي كردم كاردان‌ها را بياورم. در صورتي كه الان مربي را به خاطر رفيق بازي مي‌آورند. من هم مي‌توانستم آن موقع مثلا يك مربي بياورم بگويم برايت 200 ميليون مي‌گيرم، 100 تا براي تو، 100 تا براي من اما من اين كار را نكردم، در بحث بازيكن هم همينطور بودم. ميلاد غريبي را از نفت و گاز گچساران آوردم. شهباززاده را به‌عنوان بازيكن تستي از اردبيل آوردم. وحيد مهدي خاني را از اميدها آوردم. آن موقع وحيد زير 23 سال بود كه به تيم بزرگسالان آوردم و ديديد پارسال بيشترين بازي‌ها را براي سايپا انجام داد. ما عاشق كارمان بوديم. از مديرعامل قبلي سايپا بپرسيد مايلي كهن كي مي‌آمد و كي مي‌رفت. من صبح زود باشگاه مي‌رفتم و ساعت 9-8 شب آنجا را ترك مي‌كردم. به دنبال قهرماني نبودم چون مي‌دانستم قهرماني چه پارامترهايي مي‌خواهد و چه پولي نياز دارد اما من يك تيم جوان گرفتم كه به خاطر همين جواني هم نتوانستيم نتايج لازم را بگيريم. شما بازي‌هاي سايپا را زماني كه من سرمربي بودم ببينيد متوجه مي‌شويد كه ما چند گل دقيقه 85 به بعد خورديم كه اينها به دليل ناپختگي تيم بود. خيلي از اين بازي‌ها به همين صورت بود. بازي با پيكان دقايق اضافي گل خورديم. در بازي با بوشهر يك گل استثنايي زديم كه كمك داور نگرفت اما يك كلمه حرف نزدم. الان مربياني كه آمده‌اند جوان هستند و هضم اشتباهات داوري براي‌شان سخت است و تنها نتيجه مي‌خواهند. در حالي كه من جوانگرايي كرده و بازيكناني به فوتبال معرفي كردم كه الان در تيم‌هاي‌شان بهترين هستند. ما بايد تيمي ببينديم كه در سطح قهرماني باشد يا اينكه جوانگرايي كنيم و پديده رو كنيم تا بتوانند به تيم ملي در آينده كمك كنند.




گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:
.jamnews.ir


مطالب داغ ورزشی:
آخرین جدول توزیع مدال های پارالمپیک
بیک‌زاده از اردوی تیم ملی فوتبال خارج شد/ حقیقی به جمع ملی‌پوشان پیوست
نتیجه عجیب در دنیای فوتبال؛ 31 بر صفر
فرهاد دانشجو پیشنهاد عضویت در هیأت مدیره پرسپولیس را نپذیرفته است