معرفی داور دیدار برگشت پرسپولیس و السد؛ داور خوش یمن برای پرسپولیس!
کنفدراسیون فوتبال آسیا والنتین کووالنکو از ازبکستان و کمک‌هایی از همین کشور را برای قضاوت بازی برگشت پرسپولیس و السد انتخاب کرد

پرسپولیس - السد با تیم داوری ازبکستانی

بازی  برگشت دو تیم پرسپولیس و السد قطر از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ آسیا روز سه‌شنبه اول آبان ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. والنتین کوالنکو از کشور ازبکستان و دو کمک داور هموطن او قضاوت این بازی را به‌عهده دارند.

برای آشنایی بیشتر با این داور در این گزارش به مرور قضاوت های وی برای نمایندگان ایران در آسیا پرداخته ایم:

کوالنکو ۴۳ ساله که برای قضاوت دیدار پرسپولیس و السد انتخاب شده بارها به تهران سفر کرده و اتفاقا در مسابقاتی که برای نمایندگان کشورمان یا تیم ملی فوتبال بزرگسالان سوت زده سوتهایش همواره منجر به موفقیت ما شده است. مروری گذرا به نتایج دیدارهایی که او برای فوتبال ایران سوت زده یا در مقام داور کمک یا چهارم حضور داشته این موضوع را اثبات می کند.

یک ماه پیش تهران بود!

والنتین کوالنکو حدود یک ماه پیش روزی که روشن ایرماتوف قضاوت دیدار پرسپولیس – الدحیل را برعهده داشت به عنوان کمک داور اول برای قضاوت با او راهی تهران شد. مسابقه ای که ۱-۳ به سود پرسپولیس رقم خورد تا نماینده ایران را به دور نیمه نهایی صعود کند!

سوتش پرسپولیس را بالا برد

قبل تر از آن هم در سال ۲۰۱۷ یک بازی دیگر پرسپولیس را سوت زد. مصاف در آزادی برگزار و در پایان ۰-۰ شد ولی پرسپولیس با قضاوت این داور ازبک به واسطه برد ۰-۱ دیدار رفت به دور بعد صعود کرد. در بازی تهران داور برای پرسپولیس یک پنالتی هم گرفت که از دست رفت. در همان روز یک کارت زرد هم به سیدجلال حسینی داد.

پرسپولیس خارج از کشور باخت!

والنتین کوالنکو در سال ۲۰۱۵ آخرین مسابقه ای که یک تیم از ایران در عربستان به زمین رفت را هم سوت زده بود. بازی برگشت با الهلال در ریاض که پرسپولیس ۰-۳ باخت و در مجموع دو بازی رفت و برگشت ۱-۳ حذف شد تا در دور یک هشتم لیگ قهرمانان با رقابتها خداحافظی کند. در آن سال والنتین کوالنکو به علی علیپور، هادی نوروزی و مهدی طارمی کارت زرد داد و در ادامه طارمی را با کارت دوم از بازی اخراج کرد. سرمربی هم برانکو بود.

اولین داوری برای پرسپولیس!

او برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ قضاوت یکی از دیدارهای پرسپولیس را برعهده گرفت. مسابقه مقابل الاتحاد در عربستان که با باخت ۰-۳ نماینده ایران به پایان رسید. در آن شب غلامرضا رضایی و حسین بادامکی کارت زرد دریافت کردند.

قضاوت های خوش یمن در تهران برای پرسپولیس

والنتین کوالنکو مجموعا  ۴ بار در دیدارهای پرسپولیس حضور داشته است. سه بار داور وسط بوده که ۲ باخت و یک تساوی برای این تیم رقم خورد البته در مسابقه ای که مساوی شده با صعود پرسپولیس همراه بود. در دیداری که کوالنکو کمک اول بوده و منجر به تساوی شده نیز در نهایت پرسپولیس به دور نیمه نهایی لیگ قهرمانان صعود کرده است. هر دو تساوی و اتفاق خوب در تهران رخ داده است.

السد با این داور استارت قهرمانی آسیا را زد!

والنتین کوالنکو اولین بار که برای حریف پرسپولیس سوت زد، دیدار پلی آف السد – دمپو هند در فصل ۲۰۱۱ لیگ قهرمانان آسیا بود. دیداری که ۰-۲ به سود نماینده قطری شد و در نهایت السد در همان دوره تا فینال پیش رفت و قهرمان شد!

آخرین قضاوت تلخ برای السد!

دومین و آخرین قضاوت والنتین کوالنکو برای السد سال ۲۰۱۴ و در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی برابر الهلال عربستان بود که در مجموع منجر به شکست ۰-۱ نماینده قطر و حذفش از دور رقابتها بود!

۱۲قضاوت برای نمایندگان ایران در آسیا

والنتین کوالنکو تاکنون از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ در ۱۲ مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا برای تیم های استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، ذوب آهن و سپاهان قضاوت کرده است که حاصلش ۷ برد، ۳ باخت و ۲ تساوی بوده است.

۷ سفر به تهران با ۶ برد و یک تساوی عالی!

والنتین کوالنکو تاکنون و در مجموع دیدارهایی که برای تیم های ایران اعم از ملی یا باشگاهی به عنوان داور وسط، کمک، یا داور چهارم در کوبل داوری به میدان رفته ۱۰ بار به کشورمان سفر کرده که از این بین ۷ سفرش به تهران و قضاوت در ورزشگاه آزادی بوده است. نکته حائز اهمیت این است که از این تعداد قضاوت، تیم های ایرانی ۶ بار برنده شده و تنها یک تساوی برای شان رقم خورده که آن هم در نهایت منجر به صعود تیم پرسپولیس به دور بعد شده است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isport.ir