افت عجیب مهدی رحمتی بخاطر مسئولیت جدیدش
مهدی رحمتی سنگربان شهرخودرو این روزها بخشی از تمرکزش معطوف به هدایت تیم از درون دروازه شده است و این امر به‌همراه عدم وجود یک جانشین قابل‌اعتماد در تیم باعث شده است تا حدی دچار افت شود

بگذارید رحمتی به دروازه‌بانی‌اش برسد

از ویژگی‌های بارز یک گلر خوب علاوه بر تمام خصوصیات فنی ازجمله جای‌گیری مناسب، داشتن تکنیک لازم یا همان توانایی بازی با توپ، خروج موفق، سرعت عمل بالا و عوامل بی‌شمار دیگری که هرکدام در جای خود اهمیت بسزایی دارد، باید گفت یک دروازه‌بان موفق علاوه بر خصوصیات فنی می‌بایست دارای قدرت رهبری بالایی باشد تا بتواند در صورت لزوم با بازیکنان تیمش خصوصاً عوامل دفاعی صحبت کند و با توجه به زاویه دیدش به هم‌تیمی‌هایش آگاهی محیطی مناسبی بدهد.

در تاریخ فوتبال همواره دروازه‌بان‌های زیادی بودند که علی‌رغم توانایی‌های فنی چشم‌نواز، صرفاً به علت نداشتن آن شخصیت لازم نتوانستند به اهداف بلندشان دست پیدا کنند که در فوتبال ایران هم نمونه‌هایی ازاین‌دست کم نیستند. در کل کمتر دروازه‌بان برجسته‌ای را به خاطر می‌آوریم که دارای شخصیتی مأخوذبه‌حیا و خجالتی باشد.

برای درک درست این ادعا کافی است به وزن رفتاری ناصر حجازی و احمدرضا عابدزاده اشاره‌کنیم تا مشخص شود که در چه موردی صحبت می‌کنیم. به قول یوپ هاینکس، یک دروازه‌بان می‌بایست با یک نگاه چپ به توپ چرمی، آن را از میله‌های دروازه‌اش دور کند.

دیدار دو تیم پرسپولیس و شهرخودرو روز پنج‌شنبه 8 اسفندماه در حالی برگزار شد که به علت شیوع این ویروس کرونا استادیوم خالی از هرگونه تماشاگری بود و این شاید بهترین فرصت برای شنیدن مکالمات بین بازیکنان و مربیان و داوران در حین بازی بود. اما صدایی که بلندتر از هر صدایی به گوشت می‌رسید صدای مرد زرد پوش میدان یا همان سید مهدی رحمتی سنگربان کاریزماتیک شهرخوردویی ها بود که مخصوصاً تا پیش از دریافت گل دوم به‌نوعی تیمش را از درون چارچوب دروازه هدایت می‌کرد. این در شرایطی هم بود که مجتبی سرآسیایی بازی را تماشا می‌کرد و سعی داشت تا آنجا که می‌تواند به بازیکنانش روحیه بدهد.

رحمتی حتی در زمان حمله شهر خودرویی‌ها برای اینکه صدایش را به بازیکنان هم‌تیمی برساند دروازه را رها می‌کرد و تا نیمه‌های زمین جلو می‌آمد تا روی تک‌تک صحنه‌ها اظهارنظر کند. دیگر موقع حمله پرسپولیس که جای خود داشت.

با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد مهدی رحمتی پس از تغییر کادر مربیگری شهرخودرو و ورود سر آسیایی به‌عنوان جانشین یحیی آن تمرکز لازم و همیشگی را برای حفظ دروازه خودش ندارد و بخش زیادی از حواسش در امر هدایت تیم و کمک به مجتبی سرآسیایی خرج می‌شود که همین امر باعث پایین آمدن امارخوبش در نیم‌فصل شده است.

رحمتی در مدت 18 بازی که گل محمدی در رأس کادر فنی شهر خودرو بود موفق به ثبت 10 کلین شیت و تنها 10 گل خورده شد. او همچنین در یک مقطع از لیگ یعنی از هفته ششم تا دهم در طی 5 بازی هیچ گلی را دریافت نکرد. اما در 9 دیدار بعدی پس از خروج گل محمدی 13 مرتبه توپ از خط دروازه‌اش گذشته و تنها دو بار موفق به بسته شدن چهارچوب  دروازه‌اش شده است. این در حالی است که سابقه درخصوص رحمتی نشان داده است که هر بار تمرکز خودش را از دست می‌دهد راندمانش کاهش می‌یابد. رحمتی خودش بهتر از هرکسی می‌داند که تمرکز چه نقش بارزی در ارائه یک نمایش کم نقص دارد و شاید بهتر باشد از دیدار بعدی فارغ از هرگونه کل‌کل در فضای مجازی و کمک به سرمربی جدید صرفاً به وظایف دروازه‌بانی خودش بپردازد و هدایت تیم را به تمام و کمال به کادر فنی واگذار کند که در صورت این امر معامله‌ای دو سر برد رقم‌زده است.


اما درعین‌حال نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد مصدومیت خفیفی است که در این چند بازی اخیر در نحوه عملکرد او بی‌تأثیر نبوده است. عدم اعتماد به گلردوم شهرخودرو باعث شد است تا رحمتی باوجوداینکه برنامه بازی‌های این تیم به علت حضور رقابت‌های پلی‌آف آسیا از هر باشگاه دیگری فشرده‌تر است، تقریباً در بیش از 90 درصد بازی‌های شهرخودرو بازی کند که این امر قطعاً به این گلر باسابقه فشار زیادی خواهد آورد. رحمتی در این فصل با انتقال منادی به سایپا مجبور است با هر درجه از میزان آمادگی درون دروازه بایستد و عملاً هیچ فرصتی برای ریکاوری ندارد. و این در حالی است که در فصول قبل همواره با حضور سید حسین حسینی در چند بازی فرصت استراحت پیدا می‌کرد. می‌توان گفت رحمتی در فصل اخیر با 26 بازی برای شهر خودرو از هر بازیکنی در ایران بیشتر بازی کرده است که باید ببینیم با از دست دادن منادی آیا محمد جواد کیا 18 ساله می‌تواند جای خالی او را در وقت مقتضی پر کند و یا باید مهدی رحمتی باوجود مصدومیت هم مجبور به حفاظت از دروازه شهر خودرو باشد که این اتفاق درصورتی‌که ادامه داشته باشد نه به سود این دروازه‌بان برجسته است نه به نفع شهر خودرو.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: varzesh3.com