اسکوچیچ اخراج تیم ملی
دراگان اسکوچیچ راحت‌تر از آنچه تصور می‌شد، با نیمکت تیم ایران خداحافظی کرد؛ او جایش را به کی‌روش داد، اما نوع جدایی‌اش به دل خیلی‌ها ننشست

خداحافظی با اسکوچیچ مرد آرام نیمکت تیم ملی

علاقه‌مندان به فوتبال ایران هر چقدر هم که دراگان اسکوچیچ را از نظر فنی برای هدایت تیم ملی ایران قبول نداشته باشند و او را لایق نشستن روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی ندانند، نمی‌توانند پایانی را که فدراسیون فوتبال در فاصله ۷۵ روز تا جام جهانی برای او رقم زد، تا سال‌های سال از یاد ببرند.

نتایجی که تیم ایران با مرد کروات کسب کرد، فوق‌العاده بود؛ صعود به جام جهانی تنها با یک شکست و اقتدار تیم ایران برای رسیدن به تورنمنت قطر با اسکوچیچ به دست آمد، اما مهدی تاج، فقط چند روز بعد از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون، و دستیارانش، پایانی دراماتیک و ناراحت‌کننده برای او رقم زدند. اسکوچیچ رفت، با کوله‌باری از دردها و افسوس‌هایی که تا مدت‌ها نمی‌تواند آنها را فراموش کند.

اسکوچیچ با تیم ملی ایران چه کرد؟

مربی کروات در شرایطی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال و جایگزین مارک ویلموتس انتخاب شد که شاید هیچ کس تصور این انتخاب را نداشت. اسکوچیچ که سابقه زیادی در امر مربیگری نداشت و تا قبل از ایران روی نیمکت هیچ تیم ملی‌ای ننشسته بود، در شرایطی اسفناک و در حالی که تیم ملی در آستانه حذف از جام جهانی قرار داشت، هدایت ایران را قبول کرد. او می‌دانست که از ۴ بازی مرحله اول انتخابی جام جهانی باید بتواند ۴ پیروزی به دست آورد و حتی اگر یکی از بازی‌ها به تساوی منجر شود، ایران باید خواب رسیدن به جام جهانی را ببیند!

با این حال، اسکوچیچ این چالش دشوار را پذیرفت و به خوبی هم از پس آن برآمد. تیم ملی با هدایت اسکوچیچ نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آورد و ضمن صعود مقتدرانه به عنوان صدرنشین از دور اول انتخابی جام جهانی، در دور دوم هم عالی کار کرد و با اقتدار به جام جهانی رسید. اسکوچیچ در مجموع در ۱۷ بازی روی نیمکت ایران نشست که حاصل کار او ۱۵ پیروزی، یک تساوی و یک شکست بود. جالب اینکه تساوی و شکست هم مقابل کره جنوبی به دست آمد و همه اینها نشان می‌دهد عملکرد او مثبت بوده است.

با وجود این عملکرد فنی فوق‌العاده، خیلی‌ها اعتقاد داشتند اسکوچیچ در امر مدیریت تیم موفق نبوده و دودستگی ایجاد شده در بین بازیکنان تیم ملی حاصل همین عملکرد است. از این رو، انتقادهای زیادی به سرمربی کروات شد و با وجود اینکه برکناری او کاری عجیب به نظر می‌رسید، اما مهدی تاج تنها یک هفته بعد از ریاست دوباره خود با راضی کردن هیات رئیسه انجامش داد. حالا دیگر در مقابل نام اسکوچیچ باید از عبارت «سرمربی سابق تیم ملی ایران» استفاده کنیم.

جلسه عجیب با اسکوچیچ و برکناری راحت!

جدایی اسکوچیچ از تیم ملی فوتبال غریبانه‌تر از هر چیزی که فکرش را بکنید، رقم خورد. وقتی مهدی تاج ریاست فدراسیون را برعهده گرفت، اسکوچیچ منتظر برگزاری جلسه با او بود. در حالی که سرمربی کروات در تهران امور مربوط به تیم ملی را پیش می‌برد و برای اردوی شهریورماه برنامه‌ریزی می‌کرد، عصر سه‌شنبه نه مهدی تاج که نایب رئیس او یعنی مهدی محمدنبی از دراگان خواست برای برگزاری جلسه به فدراسیون فوتبال برود.

در حالی که اسکوچیچ می‌خواست برای تماشای مسابقه استقلال و پیکان به ورزشگاه آزادی برود، ناگهان مقصد او به سمت خیابان سئول تهران و فدراسیون فوتبال تغییر کرد. اگرچه او حدس می‌زد موضوع جلسه چیست، اما پذیرفت که به دیدار نایب رئیس جدید فدراسیون برود؛ مردی که در گذشته سابقه کار کردن با او را داشت. اسکوچیچ در جلسه‌ای کوتاه شرکت کرد و به صورت شفاهی خبر پایان همکاری را دریافت کرد! البته که مثل همیشه نه زیر میز زد و نه اعتراض تندی کرد، اما ناراحتی شدید او وقتی به هتل المپیک رسید و خبر تلخ را به دستیاران کروات خود داد کاملا مشخص بود.

به همین سادگی دراگان از هدایت تیم ملی برکنار شد، بدون آنکه نامه کتبی دریافت کند و بی‌آنکه موضع تندی علیه فدراسیون بگیرد. هرچند که شاید این سکوت موقتی باشد و در آینده‌ای نزدیک شاهد طوفان مرد همیشه آرام نیمکت تیم ملی ایران باشیم.

سرمربیگری تیم ملی امید؟ نه؛ من نیستم!

نکته عجیب‌تری که در جلسه نایب رئیس اول فدراسیون با دراگان اسکوچیچ مطرح شد، پیشنهاد هدایت تیم امید ایران به این مربی بود. اسکوچیچ این پیشنهاد را طبق پیش‌بینی رد و اعلام کرده حاضر نیست با عنوان دیگری با فدراسیون ایران همکاری داشته باشد.

تکلیف قراردادش چه می‌شود؟

دراگان اسکوچیچ در شرایطی از هدایت تیم ملی برکنار شده که تا پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قرارداد دارد. مبلغ قرارداد او نیز برخلاف قرارداد قبلی یورویی است و فدراسیون حالا باید بتواند با او به توافق برسد. اسکوچیچ که خیلی علاقه‌مند بود سابقه حضور در جام جهانی را در کارنامه‌اش ثبت کند، حالا طبیعتا از این موضوع ناراحت است و بدون شک برای دریافت حق و حقوق خود از فدراسیون ایران کوتاه نخواهد آمد. همین موضوع می‌تواند ضربه سنگین دیگری بعد از ماجرای ویلموتس به فدراسیون فوتبال بزند.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی