قوانین اروپا این اجازه را به ستاره های فوتبال می دهد که هم رسوایی اخلاقی بسازند و هم برای افشای خیانت های شان غرامت بگیرند!
 
  شاید اگر تایگر وودز دستش به این مقاله می رسید هرگز این را نمی خواند چون در این هفته ناچار شد تن به طلاقی مولتی میلیون دلاری بدهد اما متوجه می شد که برخی از بازیکنان فوتبال انگلستان هستند که از افشای مسائل زندگی خصوصی شان جلوگیری می کنند.

سیستم قضایی امریکا و شرایط آزادی بیان در این کشور به این معنا است که وودز هیچ شانسی برای ممانعت رسانه ها از انتشار رسوایی های متعدد اخلاقی اش نداشته است. اما برخی از ستاره های فوتبال انگلستان با بهره گیری از یک خلا  قانونی درانگلستان توانسته اند مانع علنی شدن جزییات زندگی خصوصی شان در رسانه ها شوند.

بنا به قانون انگلستان و اروپا بازینکان فوتبال این امکان را دارند که با دستاویز قانونی اجازه انتشار اخباری در مورد زندگی غیرورزشی شان را به رسانه ها چاپی و غیرچاپی ندهند.بنابراین چاپ اخباری در مورد یکی دیگر از بازیکنان فوتبال انگلستان که توانسته از این خلا استفاده کند در مطبوعات این کشور امر جدیدی نیست و مردم باید با نشانه ها سعی در حدس زدن نام این بازیکن و شیرین کاری جدیدش باشند.

این موضوع زمانی جدی شد که جان تری کاپیتان باشگاه چلسی و کاپیتان اسبق تیم ملی انگلستان مانع چاپ مقاله ای در مورد رابطه او با ونسال پرونسل نامزد اسبق وین بریج -هم تیمی اش در چلسی- شد.

البته قاضی اجازه نداد این ممانعت برای مدت زیادی دوام داشته باشد و رای بر لغو این موضوع داد ولی از آن پس بود که بازیکنان و وکلای آنها با تسلط بیشتری بروی این موضوع کار کردند.

فصل جدید فوتبال انگلستان تنها دو هفته است که شروع شده اما دو پرونده از دو نفر از بازیکنان تیم ملی به همین طریق در دادگاه مطرح شده و هر دو آنها توانستند مانع انتشار اخبار جدید در مورد زندگی خصوصی شان شوند.

ریچل ولش از وکلای رسانه ای در این مورد می گوید:«واقعیت این است که بازیکنان فوتبال می توانند با این قضیه تمامی رسوایی ها در زندگی شخصی شان را از دید مردم پنهان کنند و چهره ای تقلبی از خود بسازند.استفاده آنها از راهکار قانونی این مسئله اصل آزادی بیان را از میان می برد . از سوی دیگر در انگلستان چهره های مشهور این امکان را دارند که از رسانه ای که به حریم خصوصی شان تجاوز کرده شکایت کنند و غرامت بگیرند اما چنین چیزی در آمریکا قابل درک نیست چون قانون رسانه ها متفاوت است .»

در اروپا بر طبق قانون رسانه شخصیت ها در برابر انتشار اخبار شخصی شان در رسانه ها محافظت قانونی می شوند و رسانه ها باید  پس از انتشار اخبار در صورت درخواست قانونی نشان دهند که منبع آنها درست و انتشار خبر در راستای منافع عمومی  بوده است.مارک استفنز وکیل رسانه ای در گفتگویی با تلگراف در اوایل امسال گفت :«نگرانی بزرگ از این بابت است که رسانه ها با این شرایط باید اطلاعات را با بهای گزافی به دست بیاورند و ثروتمندان هم با استفاده از پول می توانند مانع این قضیه شوند.»

 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport 
منبع:khabaronline.ir