درآمدزايی و اقتصاد در همه عرصه‌ها از جمله فوتبال تابع آرامش و ثبات است...
  
فوتبال باشگاهی ایران دهمین لیگ حرفه‌ای خود را آغاز کرده است و مسابقات فصل جاری به واسطه تقویم پرترافیک دیدارهای ملی در سال 89 با فشردگی برگزار می‌شود اما آنچه در فوتبال دنیا بیش از مسائل فنی و تاکتیکی تیم‌ها برای مدیران کلان و تصمیم‌گیرنده اهمیت دارد، مباحث اقتصادی فوتبال و راهکارهای جذب درآمد در این رشته پرطرفدار بین‌المللی است که همگی تحت عنوان "صنعت فوتبال" شناخته می‌شود و ضامن تداوم فوتبال حرفه‌ای است.

یکی از مهمترین بخش‌های این صنعت قدرتمند در جهان امروز، تبلیغات محیطی فوتبال است که در ایران، دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال مجری‌گری پذیرش این آگهی‌ها را برعهده دارد. این دفتر از ابتدای فصل گذشته لیگ ‌برتر از سوی سازمان صداوسیما ماموریت یافت تا براساس قرارداد سه ساله‌ تلویزیون با فدراسیون فوتبال، تبلیغات محیطی را در استادیوم‌های سراسر کشور ساماندهی و اجرا کند که اکنون بعد از گذشت لیگ نهم و شروع لیگ دهم، به خوبی از عهده اجرای آن برآمده و بر مشکلات ریز و درشت موجود فائق آمده است.

علی اسکندری، مدیر دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال کشور در خصوص فعالیت این موسسه گفت: سازمان صداوسیما برخلاف بسیاری از نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تنها در یک حوزه خاص مسئولیت ندارد و به واسطه گستردگی حیطه تحت پوشش، ماموریت دارد در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و آموزشی، اقتصادی و حتی ورزشی وارد شده و نقش خود را ایفا کند.

وی افزود: این تعدد تکالیف باعث شده که صداوسیما با هیچ ارگان دیگری از بعد سطح و حجم فعالیت قابل مقایسه نباشد هر چند بسیاری از این فعالیت‌ها تنها براساس مصالح ملی انجام می‌شود و هیچ منفعتی برای سازمان وجود ندارد. یکی از همین حوزه‌ها، فوتبال است که به لحاظ تاثیر عمیق اجتماعی در نسل جوان و اقشار مختلف مردم مورد توجه ویژه صداوسیما و مدیران ارشد آن قرار گرفت و موجب شد که رسانه ملی باوجود انبوه دغدغه‌های نظام، به کمک فوتبال بیاید و معتقدم طی یک سال گذشته کمک بزرگی به رشد و توسعه فوتبال در کشورمان کرده است.

مدیر دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال کشور ارزیابی خود از عملکرد یک ساله دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی اینگونه تشریح کرد: دفتر نمایندگی که از هفته‌های ابتدایی لیگ نهم به عرصه تبلیغات محیطی فوتبال ایران قدم گذاشت، به طور طبیعی در ابتدا با برخی موانع و نارسایی‌ها مواجه بود اما پس از گذشت مدت کوتاهی همه این مشکلات با عنایت خاص سازمان صداوسیما و توجه ویژه آقای مهندس تقدس‌نژاد، معاونت اداری و مالی سازمان رفع شد.

وی افزود: در این میان تعامل و همکاری تنگاتنگ فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با دفتر نمایندگی جای تقدیر دارد که با همراهی خود موجب شدند این کار ارزنده در فوتبال ثبت شود و درآمد پیش‌بینی شده در قرارداد برای فوتبال کشور محقق شود. لازم است از جناب آقای مجتبی مشیری، مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما هم برای همکاری بی‌دریغی که با دفتر نمایندگی داشتند، قدردانی کنم.

اسکندری خاطر نشان کرد: انجام چنین کار بزرگی حاصل کار گروهی و تعامل دوسویه است و نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی، آرامش، همکاری دوستانه و هدفمند به تحقق پروژه‌های ملی این چنینی امیدوار بود. لازم می‌دانم از آقایان کفاشیان و تاج تشکر کنم و به طور ویژه از مساعدت‌های برادر پرتلاش سردار عزیزمحمدی قدردانی کنم که شبانه‌روز برای موفقیت فوتبال کشور وقت می‌گذارند. هدف ما کمک به فوتبال بود که رضایت مدیران فدراسیون، نشان می‌دهد در راه و مسیر خود موفق بودیم و از این بابت باید خدا را شکر کنم.

مدیر دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال کشور با اشاره به اهداف این موسسه گفت: هدف اصلی ما فاصله گرفتن از تبلیغات سنتی و رسیدن به استانداردهای تبلیغات مدرن و روز جهان است. ما در دفتر نمایندگی بخش مجزایی برای تحقیق و پژوهش شیوه‌های نوین تبلیغات محیطی فوتبال در کشورهای پیشرفته تشکیل داده‌ایم که وظیفه‌اش رساندن جدیدترین متد و روش‌های تبلیغات محیطی فوتبال است. در کنار این موضوع، ارزش خاصی برای طرح‌های نو قائل هستیم. در جام‌جهانی اخیر هم اهمیت نوآوری و شیوه‌های مدرن برای ارائه برندهای مختلف را شاهد بودیم. همچنین نمونه‌هایی از لیگ‌های معتبر جهان نظیر لالیگای اسپانیا برداشت کرده‌ایم که همه در راستای تحول در نحوه عرضه برندهای حاضر در میادین فوتبال به کار گرفته می‌شوند.

"جام‌جهانی 2010 برای تبلیغات محیطی نکات تازه‌ای داشت؟"، اسکندری در پاسخ به این پرسش گفت: صددرصد، ما به کمک یکی از خبرنگاران اعزامی، گزارش کامل و جالبی از جدیدترین ترفندهای تبلیغات محیطی دنیا آماده کردیم و گزارش تصویری و مستندی هم از تبلیغات در جام‌جهانی آفریقای جنوبی توسط یکی از عکاسان ایرانی حاضر در مسابقات به دست‌مان رسیده است. شاید بتوان به اندازه یک کتابچه آموزشی، مطالب مفید برای صنعت تبلیغات ورزشی ایران، از این گزارش‌ها استخراج و منتشر کرد. به هر حال ما هم بلافاصله سعی می‌کنیم از این دانسته‌ها در جهت بهبود کیفی تبلیغ محیطی و جلب رضایت مشتریان از حضور کنار فوتبال استفاده کنیم.

وی در خصوص واگذاری اتاق کنفرانس ورزشگاه آزادی به دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال کشور، گفت: در سایه کار گروهی و حرکت به سمت مصالح جمعی، می‌توان به هر اختلافی پایان داد. لازم است از توجه و حسن تدبیر ویژه دکتر عاصمی، رئیس هیات مدیره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و همچنین آقای ضیاآذری، رئیس مجموعه ورزشی آزادی تشکر کنم که در پایان دادن به این اختلاف کمک کردند.

اسکندری افزود: به هر حال فضای اتاق کنفرانس طبق قوانین AFC در اختیار اسپانسرهاست و در ایران هم همه استادیوم‌ها از این قاعده تبعیت می‌کردند. تنها در ورزشگاه آزادی به واسطه قراردادی که از گذشته منعقد شده بود، امکان اجرای تبلیغات برای مدتی طولانی وجود نداشت که خوشبختانه با مساعدت سازمان لیگ، شرکت توسعه و تجهیز و همچنین مدیریت ورزشگاه آزادی این اختلاف را فیصله دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: درآمدزایی و اقتصاد در همه عرصه‌ها از جمله فوتبال تابع آرامش و ثبات است. به طور طبیعی بعد از حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی آلمان، باید شاهد رشد و توسعه صنعت تبلیغات در لیگ کشورمان می‌بودیم اما به دلیل اختلافات مدیریتی و تعلیق فدراسیون فوتبال ایران، ضربه اقتصادی بزرگی دریافت کردیم که در لیگ‌های تحت نظر کمیته انتقالی به وضوح مشخص است.

مدیر دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال کشور افزود: ما طی دو فصل اخیر سعی کردیم زمینه حضور شرکت‌های بین‌المللی را در لیگ ایران فراهم کنیم که به حول قوه الهی موفقیت مطلوبی کسب کردیم و در حال حاضر برندهای بزرگ و معروفی در فهرست اسپانسرهای لیگ دهم قرار دارند.

"آیا از سطح حضور برندهای معتبر در تبلیغات محیطی فوتبال رضایت دارید؟"، اسکندری در پاسخ به این پرسش نیز گفت: اعتباری که اکنون در تبلیغات محیطی فوتبال ایران مشاهده می‌شود، رضایتبخش است. برنامه آتی ما تداوم حضور برندهای معتبر داخلی و خارجی است که به تاثیرگذاری رسانه فوتبال در ایران پی برده‌اند و می‌دانند حداقل 30 میلیون نفر به طور زنده تماشاگر پخش زنده دیدارهای لیگ در شبکه‌های سراسری و استانی هستند.

وی افزود: به غیر از آن در بیش از 20 بخش خبری و تحلیل شبکه‌های مختلف تلویزیون، گزیده بازی‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی بازپخش می‌شوند. برنامه‌های پربیننده ورزشی به خصوص برنامه نود که به طور تخصصی به فوتبال می‌پردازد هم از جمله این فرصت‌های تبلیغی است.

مدیر دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال کشور خاطر نشان کرد: شرکت‌هایی که به طور گسترده در تبلیغات محیطی لیگ شرکت کرده‌اند، به نسبت میزان سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی شده‌اند و عنوان "حامی لیگ‌برتر" را دریافت کرده‌اند و شرکت ارتباطات سیار ایران هم به واسطه ایفای بیشترین نقش در این عرصه "حامی ویژه" شناخته شد. این عناوین در همه لیگ‌های حرفه‌ای اروپایی مرسوم است و امتیاز تبلیغاتی مهمی برای شرکت‌های حاضر در میادین فوتبال محسوب نمی‌شود.

وی در خصوص عدم انتخاب یک حامی مالی مناسب برای تیم ملی فوتبال گفت: نمی‌دانم چرا هنوز تیم ملی یک حامی و اسپانسر پیدا نکرده و اجازه بدهید بنده در این مورد اظهارنظر نکنم اما همین مقدار را بگویم که اوایل سال جاری در نشستی با آقایان کفاشیان و تاج برای کمک به تیم ملی اعلام آمادگی کردیم و حتی پیشنهاد بسیار خوبی هم به صورت کتبی ارائه کردیم که رشد بسیار خوبی نسبت به قرارداد سال گذشته فدراسیون با شرکت سایپا داشت اما متاسفانه پس از گذشت ماه‌ها هنوز پاسخی دریافت نشد.

اسکندری در خاتمه تصریح کرد: فوتبال به عنوان جزیی از زندگی روزمره اکثر مردم، به دغدغه هر روزه آنها تبدیل شده و در ایران هم به واسطه هرم سنی جوان جامعه این علاقه‌مندی مضاعف است. برای جلب نظر همین مردم و ارتقای سطح فوتبال، نیازمند رشد در همه زمینه‌های این رشته ورزشی هستیم و سازمان صداوسیما هم هدفی جز کمک به تسریع روند حرفه‌ای شدن فوتبال ندارد و همه این کمک‌ها را به عنوان هدیه‌ای به قشر جوان و پرنشاط ایران اسلامی تقدیم می‌کند.
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:mojnews.com