ترس و جنون آخرالزمانی در فیلم 28 روز بعد + عکس
یک ویروس خطرناک از آزمایشگاهی مخصوص شامپانزه‌ها به بیرون درز کرده و پس از مدت کوتاهی تمام بریتانیا را فرا می‌گیرد

نقد فیلم 28 روز بعد 28 days later: هراس از پایان هستی

اگر با فیلم‎های دنی بویل آشنا باشید نگاه او را به آینده کاملا مثبت و روشن خواهید دید. کارگردانی که امید در آثارش موج می‎زند و حتی در تمی آپوکالیپستی آن را پی می‎گیرد و همیشه روزنه‎های امید را از بین نمی‎برد.

بیشتر بدانید : برای 54 سالگی دنی بویل،‌ خالق «میلیونر زاغه‌نشین»

کاراکترهایش همه با امید زنده‎اند و شاید اگر امید را بخواهید از آن‎ها بگیرید آن لحظه آن‎ها را مرده می‎بینید. در سخت‎ترین شرایط برای رسیدن به هدفشان می‎جنگند، تلاش می‎کنند و پیش می‎روند البته نه آن تلاش‎های انسان‎مدارانه که اومانیسم را تبلیغ می‎کند بلکه کاملا کاراکترهای او نگره هالیوودیسم را پس می‎زنند و تلاششان استعلایی است و آن قدرت از بالاست که در نهایت انسان مستعد را یاری می‎رساند.

فیلم 28 روز بعد,28days later,فیلم ترسناک,ویروس کشنده در فیلم,فیلم با موضوع بیماری کشنده
فیلم 28 روز بعد 28days later

 
دنی بویل در یکی دیگر از تجارب خود با الکس گارلند –نویسنده که در فیلم‎های ساحل و سانشاین با بویل همکاری کرده است- به سراغ سینمای وحشت می‎رود و یکی از کامل‎ترین فیلم‎های ژانر وحشت را می‎سازد. فیلمی که بیش از دغدغه‎های ژانر پیش می‎رود و مورد الهام فیلم‎های دیگری حتی با عنوان‎های وام گرفته از 28 روز بعد 28 Days Later قرار می‎گیرد.

داستان فیلم 28 روز بعد 28days later

در مرکز داستان جیم (سیلیان مورفی) قرار دارد که یک روز صبح در بیمارستانی در لندن از خوابی طولانی مدت برمی‎خیزد. همه چیز از دست رفته است و او در میان خیابان‎های خالی از سکنه لندن قدم می‎زند تا این‎که متوجه شیوع ویروسی می‎شود که آدمیان را با نوعی جنون مواجه کرده است. با امیدی وصف ناپذیر پیش می‎رود تا افراد زنده‎ای را می‎یابد و به همراه آن‎ها سعی بر یافتن زندگی دارند. در نهایت به کمپ نظامی می‎رسند و زندگی را در آن‎جا هم نمی‎یابد و زندگی در جای دیگری است...

فیلم 28 روز بعد,28,days later,فیلم ترسناک,ویروس کشنده در فیلم,فیلم با موضوع بیماری کشنده
فیلم ترسناک 28 روز بعد 28days later


فیلم 28 روز قبل فیلم با پیش ‎درآمدی از جنس ژانر آغاز می‎گردد. شیوع ویروس باید توجیه‎پذیر باشد چیزی که خیلی از سینماگرانی که سراغ ژانر وحشت می‎روند در نظر نمی‎گیرند و همین سهل‎انگاری پاشنه آشیل فیلمشان می‎شود. در سینمای وحشت یکی از مهم‎ترین مشخصه‎ها این است که مخاطب همراهی با سازندگان را بپذیرد و اگر این امر پرداخت نشود همراهی او بسیار دشوار است. ویروس از طریق میمون‎هایی که بیماری جنون گرفته‎اند در یکی از مراکز نگهداری آن‎ها سرایت می‎یابد همان‎طور که بیماری‎های دیگری هم‎چون ایدز نحوه شیوعش حیوانات بودند.

فیلم 28 روز بعد,28,days later,فیلم ترسناک,ویروس کشنده در فیلم,فیلم با موضوع بیماری کشنده
فیلم سینمایی 28 روز بعد 28days later


پس از پیش‎درآمد، سرگشتگی  را داریم تا به شناخت برسد. او و همراهانش هر کدام باید یک راه شناخت را طی کنند. فیلمساز نوع جدیدی از سینمای وحشت را با نزدیک‎شدن به پدیده‎های ناشناخته پیش روی ما می‎گذراند. عملا ترس از ناشناخته‎ها برون می‎ریزد ولی مخاطب کاملا از ناشناخته‎ها اطلاع می‎یابد و به آن‎ها نزدیک است. قرار نیست مانند بی‎شمار فیلم‎های وحشت با افکت‎های صوتی گاه و بی‎گاه و دور نگه داشتن علائم ناشناخته و پریدن یک نفر جلوی قهرمانان ما را بترساند؛ بلکه مخاطب وارد یک دلهره می‎شود. دلهره‎ی رهایی و نجات. دلهره از این‎که پایان هستی چگونه رقم خواهد خورد.

فیلم 28 روز بعد,28,days later,فیلم ترسناک,ویروس کشنده در فیلم,فیلم با موضوع بیماری کشنده
تصاویر فیلم ترسناک 28 روز بعد 28 days later


این دلهره در خود درام هم وجود دارد و کاراکترها هر کدام با آن دست و پنجه نرم می‎کنند. شاید مهم‎ترین امر در این بین مسئله باور و امید به یک نیروی مافوق بشری یعنی خداوند است. سنجش با چنین مسئله سبب می‎شود قهرمان‎ها دست به انتخاب بزنند. فرانک (برندان گلیسون) امید را مسئله زنده بودنش می‎داند، برای جشن تولد دخترش به امید یافتن میهمان، خانه را آذین‎بندی می‎کند و همین پدر در لحظه‎ای که آلوده می‎شود از دخترش می‎خواهد او را بکشد. این کاراکتر را در کنار دیگر کاراکترهایی قرار دهید که پس از آلوده شدن قصد فریب دوستانشان را داشتند تا به زندگی جنون‎آمیز خود ادامه دهند.

جنونِ آخرالزمانی که در فیلم به تصویر کشیده شده باور آدمیان را محک می‎زند. افرادی که از پایان هستی هراس دارند و تب آپوکالیپستی بلای جانشان است زودتر از سررسیدن آن دست به خودکشی می‎زنند. هدف ابتدایی برای رهایی، فرکانسی از رادیو است که از طرف ارتش باقی‎مانده فرستاده شده است. نیروی مقاومت یک کشور هدف قرار می‎گیرد امید دنیوی آن‎ها را به پایگاه قرنطینه ارتش می‎رساند اما خبری از نجات نیست. شاید آن آرامش اولیه در پایگاه نظامی برای مخاطبین ناآشنا با آثار بویل فریب‎انگیز باشد اما معیار نیرو و اعتقادی در زمین نیست که گره‎گشا است. جیم به زودی این امر را در می‎یابد و به مجنونین هم نزدیک می‎شود از قرنطینه خارج می‎شود و زنده می‎ماند. ویروس مسئله نبوده، مسئله اصلی اعتقادات و گمراهی آدمیان است که به ویروسی برای کشتار تبدیل می‎شود. رئیس پادگان نظامی زنان را برای رابطه‎ها جنسی امید به زندگی می‎داند و این اعتقادات را بویل به زیبایی به هجو می‎کشد.

فیلم 28 روز بعد,28,days later,فیلم ترسناک,ویروس کشنده در فیلم,فیلم با موضوع بیماری کشنده
ویروس کشنده در فیلم 28 روز بعد 28 days later


بویل در اغلب فیلم‎هایش از ضرباهنگ سریعی استفاده کرده و برش‎های متناوبی در تدوین آثارش دیده می‎شود اما در این فیلم ترسناک کاملا مخاطب را در آرامش فرو می‎برد و تنها صحنه‎های تعقیب و گریز است که دارای ضرباهنگ تندی می‎شود. در آرامش اعتقاد و باورها را نقب می‎زند و گره‎گشا را نیروی خدایی می‎داند. درست در لحظه‎ای که ... امیدش را از دست نداده و دوستانش را نجات می‎دهد نگاهی به آسمان دارد و متوجه دودی از یک جت در آسمان می‎شود. امید به آینده با جیم همراه بود و این نگرش استعلایی حرف اصلی 28 روز بعد است که علاوه بر به تصویر کشیدن یک فیلم در سینمای وحشت بسیار متفاوت درون‎مایه متفاوتی هم داشت.

بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک با موضوع ویروس های کشنده و دیوانه وار + عکس

بیشتر بدانید : پیش بینی هالیوودی از کرونا! + تصاویر

بیشتر بدانید : ویروس کرونا فیلم "شیوع" Contagion سودربرگ را پرطرفدار کرد + عکس

بیشتر بدانید : فیلم‌های آمریکایی قوانین فیزیک را نادیده می‌گیرند

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: academyhonar.com