او که این سفال‌ها را با همکاری خانواده‌اش تولید می‌کند، می‌خواهد حدود 80 قطعه از سفال‌هایی را که تولید کرده است به تهران بیاورد تا همزمان با برپایی کنگره‌ی باستان‌شناسی، آن‌ها را به‌نمایش بگذارد و در صورت وجود متقاضی، به‌فروش هم برساند

همزمان با برگزاری یازدهمین کنگره‌ی باستان‌شناسی ایران، سفال‌های نخودی با طرح‌های متعلق به دشت شوشان برای نمایش و فروش ارائه می‌شوند.

مهرداد مهردادیان‌، هنرمند سفالگری است که با وجود نداشتن تحصیلات آکادمیک و فقط به‌دلیل علاقه‌ای که به باستان‌شناسی و هنر سفالگری داشته، سال‌هاست مطالعات و پژوهش‌های مختلفی را درباره‌ی سفال‌های شوش و دوره‌ی عیلامی انجام داده و موفق شده، روش‌های ابداعی را برای ساخت سفال‌هایی مشابه آن‌ها پیدا کند.

او که کارهایش مورد تأیید برخی باستان‌شناسان و سفالگران هم بوده است، می‌خواهد نمونه‌ای از کارهایش را از هفته‌ی آینده در موزه‌ی ملی ایران به‌نمایش بگذارد.

مهردادیان درباره‌ی سفال‌هایی که می‌سازد گفت: آن روشی که من براساس آن، سفال‌های شوش را می‌سازم به هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد و به دشت شوشان متعلق است. این اشیا، سفال‌های نخودی با نقش سیاه هستند و روشی که من برای ساخت سفال دنبال می‌کنم احتمالا مطابق همان روش پیش از تاریخ است. من برای انجام این کار، تمام جوانبی را که باستان‌شناسان حدس زده یا به آن رسیده‌اند، در نظر گرفته‌ام.

او اظهار کرد: اشیایی را که برای ساخت انتخاب می‌کنم معمولا کاسه‌، لیوان بلند یا بشقاب است که به‌شکل دستی یا قالبی آماده می‌کنم، سپس وقتی بدنه‌ی این ظرف‌ها در کوره‌های سنتی پخته شد‌، لعاب مخصوص را که از ترکیب پودر یک سنگ در منطقه‌ی سیستان و بلوچستان و مواد دیگر تهیه می‌کنم، سفال‌ها را آماده می‌کنم. همچنین روی آن‌ها نقش‌هایی از بزهای شاخ‌بلند‌، حیوانات گربه‌سان، پرنده و نقوش هندسی مانند آنچه روی سفال‌های شوش است طراحی می‌کنم. با تکمیل شدن کار روی سفال‌ها، پتینه‌کاری هم انجام می‌شود تا شبیه سفال‌های قدیمی شوند.

وی ادامه داد: من این کار را به‌دلیل علاقه‌ام دنبال کردم و پس از پنج سال مطالعه، بررسی و آزمون و خطا به آن رسیدم. در این زمینه، با کارشناسان و متخصصان این حوزه مانند عباس علیزاده (باستان‌شناس)، میرعابدین کابلی (باستان‌شناس) و عبدالمجید ارفعی (کتیبه‌شناس و متخصص زبان‌های باستانی) بارها صحبت و از اطلاعات آن‌ها استفاده کردم. در نهایت نیز آن‌ها سفال‌های من را به‌عنوان آثاری که مشابه سفال‌های قدیمی منطقه‌ی شوش هستند، قبول داشتند.

مهردادیان با اشاره به این‌که ساخت این سفال‌ها به پرداخت دقیق، زمان و شرایط آب و هوایی مناسب نیاز است، گفت: تجربه‌ی جدید من برای ساخت سفال‌های قدیمی، پس از سه سال مطالعه و بررسی هفته‌ی پیش به نتیجه رسید و توانستم نمونه‌ای از سفال‌های خاکستری مربوط به هزاره‌ی اول پیش از میلاد را که معروف‌ترین محل کشف آن‌ها در قیطریه‌ی‌ تهران و تپه‌ی‌ سیلک است، تولید کنم.

او که این سفال‌ها را با همکاری خانواده‌اش تولید می‌کند، می‌خواهد حدود 80 قطعه از سفال‌هایی را که تولید کرده است به تهران بیاورد تا همزمان با برپایی کنگره‌ی باستان‌شناسی، آن‌ها را به‌نمایش بگذارد و در صورت وجود متقاضی، به‌فروش هم برساند



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir
 


مطالب پیشنهادی :
باز هم«آلیس» به «سرزمین عجایب» باز می گردد؟
فیلم ضد اسلامی در راه است
نظر همایون شجریان در مورد صدای حامد بهداد چیست؟
خالق جلوه‌های ویژه «ارباب حلقه‌ها» و «آواتار» درگذشت
«من مادر هستم» در حین اکران در سینما اصلاح خواهد شد!!