در برنامه‌های صدا و سیما این ناهنجاری‌ها شایع است از جمله : پول پرستی ، مقام پرستی ارتباط پدر و مادر، ارتباط زن و شوهر و... نوع ارتباطات در آثار تلویزیونی خانمان برانداز است .

« محسن افضل‌زاده » روانپزشک درباره ناهنجاری‌هایی از جمله موضوعاتی چون خیانت، دروغ و ... در فیلم‌ها به تکرار اشاره می‌شود و تاثیر آن بر مخاطب و آسیب‌هایی که به جامعه گفت: فیلمسازها برای ایجاد جاذبه در فیلم‌هایشان، فیلم را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بخش اعظمی از فیلم به هنجارشکنی  می‌پردازد به گونه‌‌ای که مخاطب آن را بپسندد، در آخر فیلم قهرمان داستان و هنجارشکنی‌های او را شکست خورده به نمایش می‌گذارد.

اثر القایی فیلم‌ هنجارشکنی در جامعه است
وی در ادامه گفت: فیلمساز فیلم خود را به گونه‌ای آماده می‌کند که هم رضایت مخاطب را دربر داشته باشد و با این کار منافع گیشه خود را تامین می‌کند از سوی دیگر فیلمساز با ارایه پیام مثبت در بخش پایانی فیلم می‌تواند از سد نظارت و ممیزی رهایی یابد و مدعی شود فیلم پیام مثبت دارد این درحالی است که اثر القایی فیلم اثر منفی بسیار شدیدی است  که این به نوعی هنجارشکنی در جامعه است و  ایجاد مشکل در جامعه می‌کند .

خیانت در ذهن مخاطب تسهیل می‌شود
روانپزشک در ادامه گفت: باید فیلمساز مسیر فیلم و نوع روایت را به گونه‌ای طراحی کند تا فیلم باعث ایجاد ناهنجاری نکند. فیلمنامه‌ها به گونه‌ای آماده می‌شود که 90 درصد آن با پرداختن به یک ناهنجاری می‌پردازد و ده درصد پایانی فیلم تغییر می‌کند و در نهایت یک پیام اخلاقی به مخاطب ارایه می‌شود که تاثیر آن به مراتب پایین خواهد بود. فیلمساز با نشان دادن بخش اعظمی از فیلم به ناهنجاری و ارایه یک پیام مثبت کاذب، روی بیننده  اثر مثبت نخواهد داشت. دو اتفاق برای بیننده رخ می‌دهد ابتدا این که بیننده ناهنجاری از جمله خیانت برایش تسهیل ذهنی می شود و احساس می‌کند ممکن است بتواند این ناهنجاری را انجام دهد در واقع ناهنجاری به نوعی هنجار در ذهنش بدل می‌شود و ناهنجاری از جمله خیانت  را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر  هنجارشکنی در جامعه  صورت می‌گیرد.

برنامه‌های تلویزیون ثبات خانواده را بمباران می‌کند
وی در ادامه به برنامه‌های صدا و سیما و ارایه ناهنجاری‌ها در ذهن بیننده گفت: در برنامه‌های صدا و سیما این ناهنجاری‌ها شایع است  از جمله : پول پرستی ، مقام پرستی ارتباط پدر و مادر، ارتباط زن و شوهر و... نوع  ارتباطات در آثار تلویزیونی  خانمان برانداز است . نوع توقعاتی که در صدا و سیما مطرح می‌شود .به نظر می‌رسد فکر محکمی پشت این ماجرا وجود دارد و به نوعی موجودی جامعه ، ثبات خانواده و... را بمباران می‌کنند. اگر نگاهی به برخی از آثار پخش شده در صدا و سیما داشته باشیم خواهیم دید نوع  ادبیات زن و مرد ناشی از  مهر و محبت و انسانیت  و عاطفه نیست بلکه یک نوع حساب کشی و  یک جنگ مخفی در خانه است اینها باید از نظر هنجار و ناهنجاری ارزیابی شود همه مسایل روی ثبات خانواده تاثیرگذار است تنها مسایل اقتصادی روی خانواده تاثیر نمی‌گذارد.

نمایش هنجارشکنی‌ها بدون هدف ارکان جامعه را ازهم می‌پاشد
وی در ادامه گفت: نمایش  هنجارشکنی ها بدون هدف  در آثار باعث می‌شود ارکان جامعه از هم پاشیده شود وقتی جامعه ارکانش از هم پاشید ثمره‌هایی که با انقلاب به دست آمده است و نکات مثبت در جامعه از بین می‌رود . زیرساخت‌های جامعه مورد حمله قرار می‌گیرد

فیلمسازان هالیوودی خیانت را تقبیح می‌کنند
وی در پاسخ به این سؤال که فیلمسازها مدعی هستند اگر نتوانیم معضلات جامعه را نشان دهیم دیگر فیلم اجتماعی از بین خواهد رفت گفت: این مسئله قابل بحث است مگر در جوامع دیگر معضلات و مشکلات اجتماعی از جمله خیانت وجود ندارد اما فیلمسازهای هالیوودی در اکثر کارها به گونه‌ای به معضل اجتماعی از جمله خیانت یا ناهنجاری نزدیک می‌شود که در نهایت آن را تقبیح می‌کند. ناهنجاری در فیلم با یک عملکرد درست و استفاده از روانشناسی به یک هنجار می رسد. دیده نمی‌شود که  نود درصد فیلم روی ناهنجاری فوکوس شود و ده درصد پایانی فیلم نگاهی به فیلم داشته باشد. هدف فیلم‌ها را به هنجار‌های تبدیل کنند. ناهنجاری‌ها را نباید بزرگ کنند یا برای مخاطب تسهیل ذهنی کنند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com
 


مطالب پیشنهادی :
باز هم«آلیس» به «سرزمین عجایب» باز می گردد؟
نظر همایون شجریان در مورد صدای حامد بهداد چیست؟
«من مادر هستم» در حین اکران در سینما اصلاح خواهد شد!!
پوستر تازه ترین فیلم مهناز افشار منتشر شد + عکس

مهراوه شریفی نیا بر بالین مادری قهرمان