علی یونسی وزیر اطلاعات دولت هشتم اوایل هفته جاری در گفتگو با یک روزنامه صبح درباره "به رنگ ارغوان" گفت: این فیلم توقیف نشد، بلکه وزارت اطلاعات...

 
   سرنوشت تنها فیلم به نمایش درنیامده کارنامه ابراهیم حاتمی‌کیا این روزها در حالی موضوع مناقشه میان تهیه‌کننده و وزیر پیشین اطلاعات است که پروانه مالکیت ۱۰۰ درصدی "به رنگ ارغوان" به نام بشرا فیلم صادر شده است.
علی یونسی وزیر اطلاعات دولت هشتم اوایل هفته جاری در گفتگو با یک روزنامه صبح درباره "به رنگ ارغوان" گفت: این فیلم توقیف نشد، بلکه وزارت اطلاعات با همکاری تهیه‌کننده فیلم [سیدجمال ساداتیان] آن را خرید‌. آنچه در فیلم به نمایش گذاشته شده بود با واقعیت‌های آن زمان وزارت اطلاعات تفاوت داشت.
وی در پاسخ به اینکه اگر امروز وزیر اطلاعات بودید اجازه اکران فیلم را می‌دادید گفت: باز هم نه. آقای حاتمی‌کیا فیلمسازی بسیار قابل احترام است و این چیزی از ارزش‌های ایشان کم نمی‌کند. آن زمان من از آقای حاتمی‌کیا خواستم تغییراتی در فیلم بدهد، ولی ایشان نپذیرفت و گفت من فیلم فرمایشی نمی‌سازم.
این اظهار نظر در حالی از سوی یونسی اعلام شده که ساداتیان با ارائه پروانه مالکیت "به رنگ ارغوان" به خبرنگار مهر گفت: آن زمان که مسئله به نمایش درنیامدن فیلم مطرح شد آقای یونسی تاکید داشت تهیه‌کننده متضرر نشود و به همین دلیل مذاکره‌هایی انجام شد تا وزارت اطلاعات حقوق فیلم را بخرد. اما این مذاکره‌ها بی‌نتیجه ماند و پرونده ماجرا بسته شد.
وی در ادامه افزود: یکی از دوستان ۲۵ درصد در سهام "به رنگ ارغوان" با من شریک بود و به دلیل مشکلاتی که برای فیلم به وجود آمد دلگیر شد. من سهم ایشان را هم پرداختم و پروانه مالکیت جدید به نام من صادر شده و خود را در مورد عوارض و عواقبی که برای فیلم به وجود می‌آید مسئول می‌دانم.
تهیه‌کننده "به رنگ ارغوان" گفت: من همچنان منتظرم باب مذاکره بین ما، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات باز شود و پرونده فیلم بسته نشود و اگر موضوعی وجود دارد شفاف مطرح شود. آن روز در فضای ملتهب سیاسی و اجتماعی من و حاتمی‌کیا به این نتیجه رسیدیم که فیلم اکران نشود. ما خود را عضوی از این جامعه و نظام می‌دانیم و نمی‌خواهیم به حاشیه‌ها دامن بزنیم.
وی افزود: مسئولان هم در آن مقطع ابراز امیدواری کردند با تغییر شرایط و اصلاح چهار مورد فیلم برای نمایش آماده شود. اما ماجرا مسیری دیگر طی کرد. من با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم مذاکره‌هایی داشتم و آقای یونسی در پاسخ به پیگیری‌های ایشان چهار مورد ایراد به فیلم گرفت و اعلام کرد درباره کل فیلم مشکل ندارند و با حل موارد "به رنگ ارغوان" آماده نمایش می‌شود.
ساداتیان گفت: من در این سال‌ها تلاش کردم سی دی قاچاق فیلم به بازار نیاید و ما متهم به جنجال‌سازی نشویم. من و حاتمی‌کیا این فیلم را با حسن نیت و بدون حمایت یا سفارش نهاد و سازمان خاص فقط بر اساس علایق و باورهایمان ساختیم و امیدواریم با باز شدن فضای گفتگو از دیدگاهمان دفاع کنیم و همیشه برای شنیدن حرف‌های دیگران آماده هستیم.
در این شرایط که پروانه مالکیت ۱۰۰ درصدی فیلم به نام بشرا فیلم و سیدجمال ساداتیان صادر شده و از سوی دیگر وزیر پیشین اطلاعات هم مدعی شده این وزارتخانه چهار سال پیش با همکاری تهیه‌کننده فیلم را خریده، انتظار می‌رود یک مرجع دارای صلاحیت وارد این جریان شود و یکبار برای همیشه به آن پایان دهد.
حاتمی‌کیا مدتی پیش در یکی از شبکه‌های تلویزیون از مسئولان خواست با سعه صدر به "به رنگ ارغوان" نگاه کنند تا او فیلم به نمایش درنیامده در کارنامه نداشته باشد. او این درخواست را در یکی دو محفل عمومی دیگر تکرار کرد و حالا که بار دیگر بحث سرنوشت فیلم به میان آمده، به نظر می‌رسد مشکل "به رنگ ارغوان" با میانجیگری وزارت ارشاد حل می‌شود.  
 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com