كیارستمی معمولا در فیلم‌هایش از بازیگران غیرحرفه‌ای استفاده می‌كند، اما در «شیرین»، او جرأت وشجاعت هنری خویش را به نمایش گذاشت و ما را با چهره‌های...
  
فیلم «شیرین» عباس كیارستمی مورد استقبال تماشاكران جشنواره‌ی سینمایی روتردام قرار گرفت.
در سه اكران عمومی كه به این فیلم اختصاص داده شد، تماشاگران دوره 38 فستیوال سینمایی روتردام كه موفق به دیدن این فیلم شدند، آن را یكی از بهترین‌های این جشنواره دانستند.
عده‌ای از این تماشاگران اعلام كردند كه با توجه به اطلاع و آشنایی‌شان با ادبیات كلاسیك ایران، ترجیح دادند كه نگاه و زاویه‌ی دید یكی از نام‌آورترین سینماگران ایرانی به ادبیات خویش را مشاهده كنند.
یكی از تماشاگران هلندی این فیلم به ایسنا گفت: كیارستمی معمولا در فیلم‌هایش از بازیگران غیرحرفه‌ای استفاده می‌كند، اما در «شیرین»، او جرأت وشجاعت هنری خویش را به نمایش گذاشت و ما را با چهره‌های حقیقی بازیگران زن ایرانی آشنا كرده است. دوربین كیارستمی توانست به خوبی تمام ماسك‌های بازیگران زن ایرانی را كنار بزند و ما را با چهره‌هایی آشنا سازد كه عشق در درون آن‌ها، نه به عنوان نقش؛ بلكه به عنوان حقیقت بی‌تب وتاب بوده است.
ماریا جیوانا فاغناس منتقد مجله سینمایی «سغرماجلی» نیز گفت: در جشنواره‌ی ونیز فرصت پیدا نكردم تا این فیلم را ببینم. خوشبختانه این فیلم را در این جشنواره دیدم، كیارستمی فیلم خاص ودیگرگون و ویژه‌ای را ساخته وطبیعی است كه بعضی‌ها موافق آن باشند و بعضی‌ها مخالف آن باشند. به نظر من، ما خیلی از زیبایی‌های زبان فخیم وبا بلاغت متن را در ترجمه از دست می دهیم.
محمد موسى منتقد سینمایی روزنامه‌ی «ایلاف» هم درباره‌ی فیلم «شیرین» بیان كرد: كیارستمی در این فیلم، تلاش موفقی در جهت تغییر طرز نگاه تماشاگر به بازیگران سینما داشته است. بازیگران، نقش خویش را از درون خاطرات وتجربیات عشق برگزیدند، این یك نقش كاملا انسانی است. به نظر من، كیارستمی تماشاگران سینمای خویش را دعوت كرده است تا نگاه انسانی به این بازیگران داشته باشند. تأثیر عاطفی و وجدانی این فیلم، تا این حد قوی بوده است كه ما توانستیم تمام نقش‌های سابق این بازیگران را فراموش كنیم.
به نظر مسؤولان جشنواره‌ی فیلم روتردام فیلم «شیرین» حضور خوب وموفقی در این دوره داشته است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir