در شرایطی كه اكثر منتقدان سینمای هند فیلم جدید دنی بویل را تحسین كرده‌اند، یك منتقد این كشور آسیایی نام سگ را به عنوان پسوند...


  
«میلیونر زاغه‌نشین» در هند سر و صدای زیادی به پا كرد اما همه این خبرها و حواشی، مثبت و به نفع فیلم نیست.
 در شرایطی كه اكثر منتقدان سینمای هند فیلم جدید دنی بویل را تحسین كرده‌اند، یك منتقد این كشور آسیایی نام سگ را به عنوان پسوند نام عوامل اصلی سازنده آن اضافه كرده است!
نیكلاس آلمیدا كه هفته قبل با راه‌‌اندازی تظاهراتی علیه فیلم اعلام كرد قصد شكایت قانونی از سازندگان فیلم را دارد، حرف‌های تازه‌ای را علیه سازندگان فیلم مطرح كرده است.
به گفته او «زمانی كه انگلیسی‌ها حاكم هند بودند، مردم كشور را سگ خطاب می‌كردند. چرا پس از 60 سال و استقلال كشور ما از سلطه بریتانیای كبیر، باز هم باید بچه‌های فقیر كشورمان سگ خطاب شوند؟».
اعتراض این منتقد و فعال اجتماعی - كه خودش در زاغه‌های شهر بمبئی بزرگ شده - به نام فیلم است.
دنی بویل در عنوان فیلم در كنار نام زاغه، از پسوند سگ استفاده كرده است و می‌گوید منظور خاصی از این كار نداشته و می‌خواسته به زندگی توام با درد و فقر آن‌ها اشاره كند. در حقیقت، وی می‌خواسته به آن چه كه خیلی از آن به عنوان «زندگی سگی» اسم می‌برند اشاره كند ولی این مسئله به مذاق برخی از هندی‌ها خوش نیامده است. در جنوب كشور هند هم یك سینمای نمایش دهنده فیلم مورد هجوم گروهی از جوانان معترض قرار گرفت. شدت هجوم به قدری زیاد بود كه پلیس مجبور به مداخله شد آن‌ها هم به نام فیلم اعتراض داشتند و آن را توهینی به مردم هند و زاغه‌نشین‌های آن می‌دانند.
«میلیونر زاغه نشین» محصول سینمای انگلستان است كه كل قصه آن در شهر بمبئی اتفاق می‌افتد و درباره نوجوانی زاغه‌نشین است كه به تمام سوالات یك مسابقه حضور ذهن پاسخ درست داده و برنده یك میلیون دلار می‌شود. فیلم كه در مراسم گلدن گلوب جوایز بهترین فیلم درام و كارگردانی را گرفت، شانس زیادی برای دریافت اسكار‌های بهترین فیلم و كارگردانی را دارد این فیلم نامزد دریافت 10 جایزه اسكار است.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com