منطقه‌ی الكادادا به‌دليل قرار گرفتن در كنار رود نيل به‌عنوان يكی از قديمی‌ترين زيستگاه‌های انسان‌های نخستين در آفريقا و جهان به‌شمار می‌رود؛ ولی تا به‌حال...
 
یكی از قدیمی‌ترین قربانگاه‌های جهان كه معبدی چندهزار ساله است،‌ در محوطه‌ای تاریخی در كشور آفریقایی سودان كشف شد.

به نقل از فرانس‌پرس،‌ باستان‌شناسان فرانسوی كه از سال‌ها پیش به كاوش از محوطه‌های تاریخی سودان مشغول‌اند، بقایای معبدی 5500 ساله را كه از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین قربانگاه قاره‌ی آفریقا و یكی از قدیمی‌ترین قربانگاه‌های جهان باستان یاد می‌شود، در منطقه‌ای در شرق خارطوم ـ پایتخت سودان ـ كشف كردند.

در این مقبره كه در قبرستانی تاریخی به نام الكادادا (Al-kadada) قرار دارد،‌ بقایای جسد یك زن و یك مرد در كنار یكدیگر همراه دو زن، دو بز و یك سگ كشف شده‌اند.

براساس یافته‌های باستان‌شناسان فرانسوی،‌ این افراد كه در دوره‌ی نوسنگی بین سال‌های 3700 تا 3400 پیش از میلاد مسیح (ع) كه از آن سال‌ها به‌عنوان دوره‌ی تغییر شكل زندگی مردم قاره‌ی آفریقا از شكار به زراعت نام برده می‌شود، قربانی شده‌اند.

منطقه‌ی الكادادا به‌دلیل قرار گرفتن در كنار رود نیل به‌عنوان یكی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های انسان‌های نخستین در آفریقا و جهان به‌شمار می‌رود؛ ولی تا به‌حال كاوش‌های زیادی در آن نشده‌اند. البته حاصل كاوش‌های اندك در سال‌های گذشته نیز كشف آثار تاریخی فراوان از جمله تبرهای رنگی،‌ سنگ آسیاب، سلاح و آثار سرامیكی بوده است.

كشور سودان یكی از غنی‌ترین كشورهای جهان از نظر داشتن آثار تاریخی است تا آنجا كه برخی باستان‌شناسان، تعداد محوطه‌های تاریخی این كشور را با كشور مصر برابر می‌دانند،‌ ولی به‌دلیل نبود امنیت كافی در این كشور، امكان كاوش در بخش اعظم محوطه‌های تاریخی وجود ندارد و بخش قابل توجهی از آن‌ها در شرایط بسیار بدی قرار دارند.

 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir