تاريخ دقيق احداث اين جايگاه مشخص نيست اما نخستين پمپ بنزين تهران است كه...
  
محمد بیرقی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: در جلسه اخیری كه با حضور مسئولان شركت ملی نفت در مورد تخریب پمپ بنزین خیابان ری تشكیل شد آنها اعلام كردند كه تخریب این پمپ بنزین با هماهنگی و اجازه شهرداری منطقه 12صورت گرفته است.

بیرقی در ادامه گفت: مسئولان شركت ملی نفت در جلسه اخیر اعلام كردند كه این تخریب قبلاً با هماهنگی مسئولان شهرداری منطقه12 انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی استان تهران، متأسفانه شهرداری منطقه 12 این بنای تاریخی را بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی استان تهران به طور كامل با خاك یكسان كرده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی استان تهران اضافه كرد: پمپ بنزین ری در بین جایگاه‌های سوخت‌گیری به جایگاه شماره 3 معروف است كه ساختمان آن از پلانی به شكل سه مربع و یك پیش آمدگی در قسمتی از مربع میانی تشكیل شده است.

این پمپ بنزین در خیابان 15خرداد شهر ری واقع شده و قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد.

تاریخ دقیق احداث این جایگاه مشخص نیست اما نخستین پمپ بنزین تهران است كه پس از ورود گسترده اتومبیل به تهران احداث شده بود.

همچنین بنای آن در مجموع آجری و نمای آن به قاب‌های كاشی‌كاری در دو طرف نمایان بوده است.

این بنا با این تزئینات از ابتدا برای سوخت گیری احداث شد اما از زمان ساخت پل روگذر در این محدوده این بنا كاربری خود را از دست داد.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:asriran.com