تعدادی از فیلم‌های نمایش داده شده در بیست‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر كه بعضا نامزد دریافت نشان سیمرغ هم شده‌اند، حرمت‌شكنی در موضوعات اجتماعی به‌ویژه خانه و خانواده را آغاز کرده و...

 

جشنواره فیلم فجر در سال جاری در کنار تمام اتفاقات ریز و درشتی که داشت، از یک نظر متفاوت از جشنواره‌های دیگر بود ، به شکلی که پس از پایان جشنواره، برای اولین‌بار در دوران مدیریت دولت نهم، مقامات نظامی به اظهار نظر منتقدانه درباره آن پرداختند.
در همین زمینه سردار «خادمی» معاون هماهنگ‌كننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دیروز در اظهارنظر تندی در این باره به فارس گفته است: متاسفانه تعدادی از فیلم‌های نمایش داده شده در بیست‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر كه بعضا نامزد دریافت نشان سیمرغ هم شده‌اند، حرمت‌شكنی در موضوعات اجتماعی به‌ویژه خانه و خانواده را آغاز کرده و با جسارت و احساسی رضایتمندانه، بی‌بندو‌باری، فساد اخلاقی و رابطه‌های مشكوك و نامشروع را با ادبیات غربی به آحاد جامعه اسلامی و زوج‌های جوان القاء می‌نمایند و به تعبیر دیگر مصداق آشكار تهاجم فرهنگی گردیده‌اند.» او خواستار جلوگیری از حرمت‌شکنی و اشاعه بی‌بندو باری در برخی فیلم‌های جشنواره فجر شد. او همچنین اضافه کرده است که گویا برخی از این هنرمندان، رسالتی جز ترویج بی‌دینی، اباحه‌گری، عشق‌های چند‌وجهی و «لیلی‌ مال همه» را ندارند و ماموریت دارند تا از طریق خط‌ قرمز‌شكنی و برجسته‌نمودن مصادیق فساد و ابتذال، شهرتی كسب كرده و ضمن كسب منافعی چند، سیمرغی را نیز شكار کنند».
سردار خادمی همچنین به این مسئله اشاره کرده که كارشناسان و مدیران محترم حوزه سینمای كشور و داوری‌های فنی و متعهدانه نیز نبایستی از ابتدا اجازه تولید و اكران فیلم‌هایی با چنین مضامینی را بدهند و ساحت هنرمندان بی‌شماری را مخدوش سازند كه همواره تلاش و تفكر هنری خویش را مصروف تبیین و تجلی جلوه‌های امیدوار‌كننده اجتماعی و فرهنگی میهن اسلامی می‌کنند. چند روز قبل نیز معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادكل نیروهای مسلح در خصوص نقش موسیقی، عكس و فیلم در پیشبرد اهداف و ارزش انقلاب گفته بود: «در جامعه دینی ایران اسلامی، چنانچه هنر در خدمت ابتذال قرار گیرد، چه دانسته و یا ندانسته، باید با آن برخورد شود. رژیم‌های سكولار نیز اجازه نمی‌دهند ارزش‌هایشان به مسخره گرفته شود، معذلك این پدیده زشت هر از چندگاهی در عرصه به اصطلاح هنر ایران خودنمایی می‌كند».
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:aftab.com