من كودكی‌ام را در خانواده‌ای گذراندم كه نزدیكی زیادی با شعر و موسیقی داشت و دارد. به طوری كه...
  
در این آلبوم كه به آهنگسازی حمید متبسم و با صدای سالار عقیلی و به همت موسسه فرهنگی هنری نقطه تعریف در بازار موسیقی منتشر شده، گروه دستان متشكل از نوازندگانی چون حسین بهروزی نیا:بربت، پژمان حدادی:تنبك ودایره، سعید فرج پوری:كمانچه، حمید متبسم:تار، بهنام سامانی:دف ،دایره،دمام،كوزه ضربانگ و ضرب زورخانه به همراه نوازندگانی مهمانی چون سیدهارت كیشنا:سیتار، پویا سرایی:سنتور و رضا آبایی:قیژك به اجرای قطعاتی چون تصنیف صبح،آواز و تار، رقص آتش،ترانه دیباچه، تكنوازی سیتار، پیام باران، درآن كرانه و تصنیف بربط سغدی بر اساس اشعاری از شفیعی كدكنی پرداخته‌اند.
حمید متبسم نوازنده و آهنگساز در خصوص این آلبوم گفت:من در سال‌های 75 و 76 مدتی با دو موسیقی‌دان هند همكاری و تبادل فكر داشتم و از آنان نیز بسیار آموختم، سال‌ها بعد اولین نغمه‌های «به نام گل سرخ» را با ساز هندی زمزمه كردم و از آنجایی كه كلام شفیعی كدكنی مرز ملی نمی‌شناسد و از آن همه انسان‌هاست بر این ایده شدم كه در بخشی از این كار با آوردن رنگی تازه بر این حس شعر تاكید كنم.
وی ادامه داد: در این كار در واقع نقش سیتار شامل یك تك‌نوازی آزاد و غیر منتظره در میان مجموعه و همنوازی با سازهای دیگر است كه بخش دوم همگی نت‌نویسی و ساخته شده و از پیش تعیین شده است. به علاوه مایه‌های كار شده در این مجموعه شامل دستگاه چهارگاه و همایون است كه در موسیقی هند نیز به لحنی دیگر مرسوم است.
این آهنگساز بیان داشت: استفاده از سازهای دیگر را ما به طور كلی محدود نكرده‌ایم و در این میان نیز برنامه‌هایی با نوازندگان دیگر داشتیم، لیكن نقش آفرینی این سه ساز در بنا به ضرورت حجم كار و خطوطی است كه در این كار نوشته شده است.تكرار این‌گونه كار نیز هر زمان ممكن است ولی به این معنی نیست كه ما تصمیم به اضافه كردن سازی به دستان گرفته‌ایم.
متبسم افزود: هم‌كاری با دستان نه فقط بر اساس توانایی‌های موسیقایی بلكه به پشتوانه رسیدن به فرهنگ و همدلی این همكاری نیز میسر است.به عقیده من پویا سرایی نوازنده سنتور و رضا آبایی نوازنده قیژك این آلبوم هر دو دستی توانا و دلی گشاده دارند و حضورشان در به نام گل سرخ درخشان است.
متبسم در خاتمه در مورد استفاده از شعرهای كتاب «در كوچه باغ‌های نیشابور»محمدرضا شفیعی كدكنی گفت: آهنگساز همیشه به دنبال انگیزه و گرفتن ایده از پدیده‌های دیگر هنری است، به خصوص از شعر كه ارتباط و نزدیكی‌اش با هنر موسیقی بسیار است. من كودكی‌ام را در خانواده‌ای گذراندم كه نزدیكی زیادی با شعر و موسیقی داشت و دارد. به طوری كه اشعار شاعران نورپرداز را نیز قبل از آن كه بتوانم بخوانم، شنیدم، از جمله در كوچه باغ‌های نیشابور استاد كدكنی را كه دیریست می‌شناسم و به آن عشق می‌ورزم.
به گزارش فارس، آلبوم«به نام گل سرخ» با طراحی و بسته‌بندی متفاوت نسبت به سایر تولیدات موسیقی هم اكنون در بازار موسیقی موجود است
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:fardanews.com