خوشبختانه در ایران به دلیل میزان سرمایه گذاری تولید فیلم نسبت به سایر جهان...
 
سمینارهای مستندسازی،نویسندگی و كارگردانی و بازیگری دیروز با حضور مهمانان اسكار برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی خانه سینما، سمینارمستندسازی با هدایت جمیز لانگلی و كتایون شهابی دیروز بعدازظهر در خانه سینما برگزار شد.
در این سمینار سینماگرانی همچون ابراهیم مختاری، محمدرضا مقدسیان، جعفر صانعی مقدم، مهناز مظاهری، ناصر صفاریان، مرتضی رزاق‌كریمی، رضا حائری، سعید رشتیان، حسین ترابی، محسن عبدالوهاب، مرتضی شاملی و فریال بهزاد حضور داشتند.
در این سمینار به موضوعات انتخاب قصه جذاب برای فیلم مستند، انتخاب عوامل و همكاران، تحقیق و انتخاب قصه یا نگارش برای فیلم مستند، مشكلات تولید، رابطه ی كارگردان با افراد حاضر در فیلم و تفاوت ساخت فیلم مستند و فیلم داستانی و ... پرداخته شد. در اول جلسه دقایقی از فیلم برای حاضران نشان داده شد و در ادامه جلسه ضعیف بودن فیلم «عراق تكه تكه» كه نمایش داده شده بود به مناقشه بین دونفر از شركت كنندگان و اداره كننده سمینار (جیمز لانگلی) انجامید.
بنابراین گزارش، سمینار نویسندگی و كارگردانی با هدایت فرانك پیرسون، فیل رابینسون، فرهاد توحیدی و علیرضا رئیسیان دیروز صبح در خانه سینما برگزار شد.
در این سمینار، سینماگرانی چون غلامرضا موسوی، محسن عبدالوهاب، ابراهیم حاتمی‌كیا، احمدرضا گرشاسبی، نادر طالب‌زاده، شفیع آقامحمدیان، سیامك شایقی، پیمان قاسم‌خانی، سامان مقدم، پوران درخشنده، مینو فرشچی، محمد متوسلانی، خسرو نقیبی، فرهاد آئیش، داوود یوسفیان، جهانگیر جهانگیری، امیرشهاب رضویان، علی ژكان، فرزانه شبانی، جابر قاسمعلی، محمدرضا اعلامی، كتایون شهابی حضور داشتند. موضوعات مطرح شده در این سمینار مراحل نگارش فیلم نامه، تفاوت خلق یك داستان تازه و اقتباس از یك داستان، ساختار فیلم نامه ، خلق شخصیت ها، لحن، عناصر داستانی، دیالوگ‌نویسی بوده است.
در این جلسه فیل رابینسون با اشاره به این نكته گفت: خوشبختانه در ایران به دلیل میزان سرمایه گذاری تولید فیلم نسبت به سایر جهان چندان گران نیست شما نویسندگان و كارگردانان توانایی بیشتری در اعمال و ارائه ایده و طرح خود دارید حال آن كه ما در غرب و به ویژه آمریكا به ناچار مقتضیات سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری را باید در نظر بگیریم و به این ترتیب سهم كمتری در اعمال نظر و نفوذ داریم.
همچنین سمینار بازیگری با هدایت آنت بنینگ و آلفر وودارد و فاطمه معتمدآریا در موزه سینما و با حضور بازیگران سینمای ایران از جمله رویا تیموریان، داریوش اسدزاده، همایون ارشادی، فرشته صدرعرفائی ، حسین محجوب، مائده طهماسبی، پارسا پیروزفر، بهاره رهنما، منیژه محامدی، مریم معترف، فردوس كاویانی، رضا فیاضی، جمشید گرگین، ابراهیم آبادی حضور داشتند، برگزار شد.
این سمینار به موضوعات خواندن و انتخاب فیلم‌نامه ، مرحله انتخاب بازیگر و آماده شدن برای ایفای نقش و ... پرداخته شد. در این جلسه آنت بنینگ گفت: در آمریكا حدود 80 هزار بازیگر وجود دارد كه فقط 10 درصد از آنها سالانه بیش از 20 هزار دلار درآمد دارند.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com