اوج این موفقیت، نامزدی آن در بیش از 10 رشته اسكار بود كه باعث شد تا تعداد سالن‌های نمایش فیلم‌ به بیش از هزار سالن افزایش یابد. به همین ترتیب...
 
تحلیل‌گران اقتصادی سینما، «میلیونر زاغه‌نشین» را یك فیلم عجیب و غریب ارزیابی كرده‌اند كه معادلات معمول در وضعیت جدول گیشه نمایش را به هم ریخته است.
 
این فیلم اسكار گرفته سینما پله‌های جدول هفتگی نمایش را برعكس طی كرده است و به این ترتیب، لقب اولین فیلم تاریخ سینما را گرفته كه از چنین وضعیت متناقضی برخوردار است.
به گفته تحلیل‌گران سینمایی، فیلم‌های سینمایی همیشه در اولین هفته نمایش خود بالاترین فروش خود را دارند و در طول هفته‌های بعد، به ترتیب با افت فروش 20 درصدی روبرو می‌شوند.
به این ترتیب، هر هفته كه از اكران عمومی یك فیلم سینمایی می‌‌گذرد، فروش هفتگی بین 20 تا 30 درصد افت می‌كند. برهمین اساس، تهیه‌كنندگان این فیلم‌ها، با گذشت زمان تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده آن‌ها را كاهش می‌دهند.
اما برای «میلیونر زاغه‌نشین» وضعیتی برعكس رخ داده است.
این محصول پرسروصدای سینمای انگلیس شانزده هفته قبل در حدود 500 سالن سینما در آمریكا به روی پرده رفت. افتتاحیه این فیلم هم حدود 3 میلیون دلار بود.
از زمان شروع نمایش عمومی، این فیلم در رده‌های پایین جدول گیشه نمایش قرار داشت.
با گذشت زمان و موفقیت فیلم در مراسم اهدای جوایز سینمایی انجمن‌های منتقدان،‌ «میلیونر زاغه‌نشین» بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
اوج این موفقیت، نامزدی آن در بیش از 10 رشته اسكار بود كه باعث شد تا تعداد سالن‌های نمایش فیلم‌ به بیش از هزار سالن افزایش یابد. به همین ترتیب، فروش هفتگی آن به 5 و 7 میلیون دلار رسید.
دریافت جوایز اسكار، شمار سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌ را به حدود سه هزار سالن رساند. این تعداد سالن سینما، فقط در اختیار محصولات پرهزینه و عامه‌پسندی مثل «شوالیه تاریكی» یا «مرد آهنی» و «اسپایدرمن» قرار می‌گیرد.
فروش هفتگی «میلیونر زاغه‌نشین» همه به بالای 10 میلیون دلار رسیده و جزو پنج فیلم اول جدول هفتگی گیشه نمایش است.
به این ترتیب، بی‌دلیل نیست كه تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند این فیلم نردبان جدول گیشه را برعكس (و از پایین به بالا) طی كرده است. فیلم كه با هزینه اندك 15 میلیون دلاری تولید شده تا به حال در آمریكا 115 میلیون دلار فروش كرده و فروش بین‌المللی آن می‌رود كه به مرز 100 میلیون دلار برسد.
«میلیونر زاغه‌نشین» در دو كشور هند و انگلستان هم لقب یك فیلم پرفروش را گرفته است.
جالب این كه هندی‌ها این محصول سنیمای انگلستان را فیلمی از خود می‌دانند.
آ آر رحمان آهنگ: هندی، به خاطر این فیلم دو جایزه اسكار بهترین موسیقی متن و ترانه را گرفت.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com