بی‌توجهی یوسف به زلیخا در طول سال‌هایی كه عزیز مصر شده، از یك پیامبر الهی پذیرفتنی نیست و بعید است كه وی نسبت به...
  
  «حجت‌الاسلام وحیدی» مهم‌ترین ایراد مجموعه «یوسف پیامبر(ع)» را به تصویری مربوط دانست كه سریال از حضرت یوسف ارائه می‌دهد كه بیشتر در حد یك انسان خوب و جوانی متدین است كه نمونه آن را در دوره انقلاب و دفاع‌مقدس می‌دیدیم تا یك پیامبر الهی.
 
«حجت‌الاسلام وحیدی»  در مورد سریال حضرت یوسف(ع) گفت: ابتدا باید از زحمات كارگردان دلسوز و انقلابی آقای سلحشور، كه همیشه دغدغه ساخت سریال‌های مذهبی و عقیدتی را داشتند و هنر خود را در راه ترویج ارزش‌ها و معرفی الگوهای برتر بشری صرف كرد و در این راه قطعاً بی‌مهری و بی‌انصافی‌های زیادی دیده و شنیدهاند، تشكر كرد.
این محقق مسائل دینی ادامه داد: در این زمانه‌ای كه همت غالب هنرمندان ما به تصویر كشیدن مسائل مبتذل عشقی، خشونت و كشمكش است، هنرمندی پیدا شده كه یك سوره از قرآن را سرلوحه كار خود قرار داده و زندگی زیبای حضرت یوسف(ع) را به تصویر درآورده و با آرزوی موفقیت برای او و الگو قرار گرفتن كار او برای همه هنرمندان عزیز كشورمان نكاتی را دوستانه و از سر خیرخواهی به این سریال متذكر می‌شوم.
وی در خصوص مهم‌ترین ایرادهای وارده به این مجموعه گفت: یوسف این فیلم تصویر یك پیامبر الهی نیست بلكه انسان خوبی است كه همواره او را در اندازه جوانان متدین و خوبی كه در زمان انقلاب و دفاع مقدس می‌دیدیم، ارزیابی می‌كنم.
این محقق مسائل دینی گفت: سئوال این است كه اگر بخواهیم جوانی تمام اولیای خداوند را به تصویر بكشیم، یك چیزی در حد همین یوسف است كه در این فیلم می‌بینیم. توقع داشتم وقتی این سریال را نگاه می‌كردم، خود را در برابر پیامبر بزرگی ببینم كه بر قلب و جانم مسلط است و هیبت او سراسر وجودم را بلرزاند. چیزی كه تجربه‌اش را در بازی «آنتونی كوئین» در نقش حمزه و عمر مختار با همه وجود حس كردم. البته توقع دیدن بازی «آنتونی كوئین» را از كارگردان یوسف پیامبر نداریم.
وی تصریح كرد: زیاد نشان دادن حضرت یوسف در این فیلم از ارزش و اعتبار حضرت كاسته و كارگردان این فیلم برای كوچك‌ترین كارها، چهره یوسف را خرج كرده است و كاری نكرده تا مخاطب با فكر و خیال خود، یوسف را پیدا و او را در ذهن خود بسازد و همین دلیل، موجب كم شدن هیبت او در دل‌ها شده است.
وحیدی ادامه داد: هنوز یادمان نرفته كه مرحوم مصطفی عقاد بدون آن كه پیامبر را نشان دهد، چگونه سیمای پر نور نبی خاتم را به همه جهانیان نشان داد و بدون آن كه تصویری از امیرالمؤمنین(ع) نشان دهد با نشان دادن نوك ذوالفقار آن حضرت، شجاعت و جنگ‌آوری آن امام را به رخ بینندگان كشید، خیلی از كارهای یوسف را می‌شد با نشان ندادن او، نمایش داد تا جایی كه سخنان بزرگ را در سكوت می‌توان منتقل كرد.
وی در خصوص نقش زلیخا گفت: پر رنگ شدن نقش قطام و حاشیه‌ای شدن نقش امام، كه اشتباه آقای میرباقری در سریال امام علی(ع) بود، در این سریال هم تكرار شد تا جایی كه زلیخا، شخصیت دوم فیلم نقش خود را پا به پای حضرت یوسف بازی كرد. به طوری كه بیان می‌شود درس‌هایی كه از زلیخا برای به دست آوردن معشوق و گذشت از همه چیز فراگرفته‌می‌شود، از یوسف نمی‌توان فراگرفت. این در حالی است كه در سوره یوسف بیش از صد آیه مربوط به حضرت یوسف و فقط پنج آیه مربوط به مسائل زلیخا است و 95 آیه مباحث حضرت را مطرح می‌كنند.
حجت‌الاسلام وحیدی در مورد نقش حضرت یعقوب بیان داشت: حضرت یعقوب این فیلم اصلاً در حد و قواره یك پیامبر بزرگ الهی نیست، اینكه پیامبری به خاطر گم شدن فرزند خود تمام امور پیامبری را رها و در گوشه‌ای عزلت و دست از هدایت انسان‌ها بردارد و با فرزندان خود رفتاری قهرآمیز داشته باشد و با ظاهری ژولیده و نامرتب كه خلاف شأن نبوت است، منتظر دریافت خبری از یوسف خود باشد، مطلوب نیست.
این محقق علوم دینی تصریح كرد: بارداری زنان یعقوب در دو قسمت پشت سر هم، تغییر دین فرعون مصر خیلی سریع و آسان، ازدواج، بارداری و متولد شدن فرزند یوسف در یك قسمت، بی‌توجهی یوسف به زلیخا در طول سال‌هایی كه عزیز مصر شده در حالی كه زلیخا برای رشد یوسف زحمت زیادی كشیده و یوسف سال‌های سال از محبت این خانم بهره‌مند بوده، از یك پیامبر الهی پذیرفتنی نیست و بعید است كه وی نسبت به كسی كه به این اندازه به او محبت كرده تفقدی نداشته باشد.
وی افزود: وضعیت زننده حجاب آقایان و بانوان در این سریال، عدم معرفی فهرست منابع سناریوی سریال، نقص عصمت نبی مهم‌ترین برداشت‌های ضعیفی است كه مورد استهزای مردم هم قرار گرفته است.
این محقق مسائل دینی افزود: عدم حضور چند كارشناس قوی و خبره و مورد تأیید مراجع و بزرگان حوزه در نظارت بر نوشتن سناریوی این سریال بزرگ‌ترین ایرادی است كه می‌توان به این سریال وارد كرد.
وی در پایان از زحمات همه دست‌ اندركاران ساخت این مجموعه و بازی خوب آقای عباس امیری و خانم كتایون ریاحی كه جبران بسیاری از ضعف‌های بازی دیگران است، نهایت تشكر و قدردانی را اعلام كرد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com