دولت آلمان واقعه شهر كلن را یك مصیبت فرهنگی و تاریخی اعلام كرد. در این حادثه كه روز سه‌شنبه گذشته رخ داد، آرشیو تاریخی شهر...
  
آثار و دست‌نوشته‌هایی از هاینریش بُل، گونتر گراس و پُل سلان به دلیل ریزش ساختمان خانه فرهنگ شهر كُلن به زیر آوار رفت. 
 
به نقل از منابع اینترنتی، دولت آلمان واقعه شهر كلن را یك مصیبت فرهنگی و تاریخی اعلام كرد. در این حادثه كه روز سه‌شنبه گذشته رخ داد، آرشیو تاریخی شهر كلن كه به بیانی فرهنگی‌ترین شهر آلمان است نابود شد.
صدها هزار سند و كالای فرهنگی كه قدمت بعضی از آن‌ها به قرون وسطی می‌رسد هنگام فروریختن ساختمان 6 طبقه خانه فرهنگ كلن نابود شده است.
گفتنی است كه در این حادثه دو تن هم ناپدید شده‌اند. دیگر كارمندان و بازدیدكنندگان از این موزه پیش از فروریختن ساختمان فرار كرده و از این حادثه جان سالم به‌در بردند.
هنوز علت ریزش این ساختمان به‌طور قطع مشخص نیست ولی گمانه‌زنی‌ها در این‌مورد ادامه دارد. عده‌ای می‌گویند كه به دلیل حفر تونل مترو در آن حوالی این ساختمان، نشست كرده‌ است.
نوشته‌های هاینریش بُل نویسنده شهیرآلمانی كه جایزه نوبل ادبیات را هم از آن خود كرده در این میان به چشم می‌خورد. در این آرشیو تاریخی وسایلی متعلق به آهنگساز آلمانی ژاك آفن‌باخ نیز موجود بوده است.
در این میان همچنین دست‌نوشته‌هایی از گونتر گراس داستان‌نویس آلمانی برنده نوبل، كنراد آدناور سیاستمدار آلمانی، آثاری از پل سلان شاعر و همچنین آرشیوی از روزنامه‌ای كه كارل ماركس سردبیر آن بوده است.
این حادثه ضربه‌ شدیدی را به تاریخ 2000 ساله شهر كلن وارد كرده است. نزدیك به 500 هزار عكس از شهر كلن، 100 هزار نقشه و طرح معماری و ده‌ها هزار سند‌های ادبی و حقوقی مدفون شده‌اند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com