نخستین هنرمند زن عرب که نامزد اسکار شد + عکس
 نادین لبکی فیلمساز زن لبنانی به نخستین کارگردان زن دنیای عرب تبدیل شد که نامزد جایزه اسکار می‌شود

نادین لبکی کارگردان «کفرناحوم»، اولین کارگردان زن عرب نامزد اسکار

 فیلم «کفرناحوم‌»‌ به کارگردانی نادین لبکی ۲ روز پیش به جمع ۵ نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار راه پیدا کرد و نام لبنان را در کانون توجه سینمادوستان جهان قرار داد. اما فراتر از این افتخار طلسمی بود که با حضور نادین لبکی میان نامزدهای اسکار ۲۰۱۹ شکسته شد. تا پیش از این هیچ زنی از دنیای عرب نامزد اسکار نشده بود.

لبکی در این باره می‌گوید: «امیدوارم به بهترین شکل ممکن فیلمسازان زن را نمایندگی کنم. کاش فیلمسازان زن بیشتری در این دوره از اسکار نامزد جایزه می‌شدند. اما شک ندارم که در چند سال آینده دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت.»

کارگردان زن,هنرمند عرب نامزد اسکار,عنرمند زن عرب نامزد اسکار,نادین لبکی‌
 نادین لبکی کارگردان فیلم «کفرناحوم‌»‌


«کفرناحوم» سومین فیلم نادین لبکی و موفق‌ترین اثر سینمایی این بازیگر و کارگردان اهل لبنان است. درام نئورئالیست «کفرناحوم» روایت ماجراهای یک پناهجوی ۱۲ ساله سوری و یک کودک بی‌پناه کنیایی در خیابان‌های بیروت است. این فیلم برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و در نخستین نمایش با تشویق ۱۵ دقیقه‌ای تماشاگران روبه‌رو شد. فیلم در نهایت جایزه بزرگ هیات داوران کن را از آن خود کرد.

البته از بخت بد لبکی امسال رقابت برای رسیدن به اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان دشوار است و در حضور «رُما»، «جنگ سرد» و «هرگز روی برنگردان» مجسمه اسکار دست‌نیافتنی شده است.

 

بیشتر بدانید : جایزه اصلی جشنواره تورنتو به نماینده لبنان در اسکار رسید/ «جدایی نادر از سیمین» فیلم دوم شد

بیشتر بدانید : نامزدهای گلدن گلوب: کدام شانس بیشتری دارند؟!

بیشتر بدانید : کارگردان های زن هالیوود که لیاقت نامزدی اسکار را دارند

بیشتر بدانید : همه رقیبان ایران در اسكار را بشناسید


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir