باستان‌شناسان چینی در جریان كاوش‌های خود در شهر ژیان استان شانكسی چین، در محوطه تاریخی محل كشف ارتش سربازان خاموش مشهور به تراكوتتا، موفق به كشف 114 مجسمه سفالی دیگر شدند كه...

به گزارش ایسنا، پس از ماهها كاوش، 114 مجسمه از مجموعه ارتش سربازان خاموش كشف شدند. 
باستان‌شناسان چینی در جریان كاوش‌های خود در شهر ژیان استان شانكسی چین، در محوطه تاریخی محل كشف ارتش سربازان خاموش مشهور به تراكوتتا، موفق به كشف 114 مجسمه سفالی دیگر شدند كه با وجود بیش از 2000 سال از رنگ‌آمیزی آن‌ها، همچنان بخش‌هایی از این مجسمه‌ها، رنگ اولیه خود را حفظ كرده‌اند.
به گزارش شینهوا، كاوش‌ها در محوطه تاریخی محل كشف ارتش سربازان خاموش از ژوئن سال گذشته میلادی آغاز شده است.
در ماه مارس نیز، با كشف دروازه جدید مقبره‌ی اولین امپراطور چین كه به مقبره‌ی «ارتش سربازان خاموش» شهرت دارد، شمار دروازه‌های این اثر تاریخی شاخص جهان كه یكی از محوطه‌های تاریخی ثبت‌ شده كشور چین بر فهرست میراث جهانی سازمان یونسكو است، به رقم چهار رسید.
در ماه ژوئن نیز، باستان‌شناسان چینی پس از گذشت حدود یك‌ماه از آغاز كاوش در مقبره‌ی نخستین امپراطور چین، موفق به پیدا كردن مجسمه‌های سفالی 100 سرباز دیگر از جمله یك ژنرال ارتش شدند كه به‌دلیل قرار‌ گرفتن زیر یك ارابه از دیگر مجسمه‌های سفالی سالم‌تر مانده‌اند.
این در حالی است كه یك مرمت‌گران كه تابه‌حال پروژه‌های فراوان مرمت آثار تاریخی زیر نظر او اجرا شده‌اند، در جریان یك سخنرانی در دانشگاه هاروارد آمریكا در سال 2009، از شرایط گنجینه‌ی سربازان خاموش اظهار نگرانی كرد و اقدام فوری دولت چین را برای نجات این گنجینه خواست.
او مطالعات خود را روی گنجینه‌ی ارزشمند سربازان خاموش از سال 2005 میلادی آغاز كرده و در سال‌های گذشته، در دوره‌های زمانی ثابت، شرایط آثار این گنجینه را بررسی كرده است.
براساس نتایج مطالعات او، در سال‌های گذشته به‌دلیل افزایش بی‌رویه‌ی تعداد بازدیدكنندگان از گنجینه‌ی سربازان خاموش كه روزانه بین 18 تا 20هزار نفر تخمین زده می‌شود، خسارت‌های زیادی به این گنجینه‌ی تاریخی سفالی به‌دلیل رطوبت ناشی از تنفس بازدیدكنندگان وارد شده‌اند. حتا افزایش تعداد دستگاه‌های تهویه‌ی هوا نیز تأثیر چندانی در كاهش صدمه‌های وارده‌شده به این آثار نداشته است.
هم‌چنین در زلزله‌ی سال 2008 در استان سیچوآن چین، خسارهای زیادی به گنجینه‌ی سربازان خاموش شامل هفت‌هزار مجسمه‌ی سفالی در اندازه‌ی انسان‌های واقعی و اسب كه حدود دوهزار سال پیش برای حفاظت از نخستین امپراطور چین در مقبره‌اش قرار گرفتند، وارد شده‌اند.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir