مهدی مظلومی كارگردان سریال «باغ شیشه‌ای» گفت: این سریال بین دو فضای طنز و ملودرام شناور است. تلویزیون ما در برخی سال‌ها به شكل افراطی به سمت طنز حركت كرد و بعد از آن به شكل افراطی...

به گزارش فارس،  مهدی مظلومی گفت: هنوز قصه اصلی من شروع نشده و از قسمت پانزدهم شروع می‌شود. این طراحی به خاطر این است كه متاسفانه مخاطب تلویزیونی، قسمت‌های اول یك كار سریالی را جدی نمی‌گیرد.
 به گزارش خبرگزاری فارس، میزگرد نقد و بررسی سریال «باغ شیشه‌ای» با حضور مهدی مظلومی (كارگردان)، الهام ابراهیمی (تهیه كننده)، هومن برق نورد و محسن حسینی (بازیگر) ، عزیزالله حاجی مشهدی، نغمه دانش و امیر فرض اللهی (منتفد) جمعه شب در رادیو گفتگو برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در ابتدای این نشست مهدی مظلومی كارگردان سریال «باغ شیشه‌ای» گفت: این سریال بین دو فضای طنز و ملودرام شناور است. تلویزیون ما در برخی سال‌ها به شكل افراطی به سمت طنز حركت كرد و بعد از آن به شكل افراطی به سریال های ملودرام رو آورد. اما سریال «باغ شیشه‌ای» آمیزه‌ای از تلخی و شیرینی است چون در این سریال هم لحظات بانمك و خنده‌دار داریم و هم لحظات عاطفی.
در ادامه برنامه هومن برق‌نورد، بازیگر و بازیگردان این سریال با بیان این مطلب كه «باغ شیشه‌ای» اولین تجربه بازیگردانی‌اش محسوب می‌شود، گفت: زمانی كه این مسئولیت را پذیرفتم، متوجه نبودم وارد چه كار سنگینی شده‌ام. اما وقتی درگیر بازیگردانی شدم، خیلی رویم فشار آمد.
این بازیگر ادامه داد: مسأله اصلی من در ابتدای كار این بود كه با «فرامرز قریبیان» چطور صحبت كنم. چون او چهل سال تجربه بازیگری دارد. اما او خیلی تعامل خوبی با من داشت. مسأله دیگر این بود كه من باید هر روز ساعت 5 صبح در لوكیشن «باغ شیشه‌ای» حاضر می‌شدم. حتی روزهایی كه نامم در فهرست اسامی بازیگران نبود.
هومن برق‌نورد با انتقاد از بازیگرانی كه با دستمزدهای پایین جذب سریال‌های تلویزیونی می‌شوند، گفت: من از زمانی كه وارد این حرفه شدم تصمیم گرفتم بازیگر شوم. نه این كه سوپر استار شوم. به نظر من برخی تئاتری‌ها خودشان مقصرند كه كه پیشنهادهای با دستمزد پایین را می‌پذیرند. توصیه من به دوستان این است كه بازیگر باشید.
در ادامه این برنامه رادیویی الهام ابراهیمی، تهیه كننده «باغ شیشه‌ای» گفت: این سریال قرار بود در فصل زمستان از تلویزیون پخش شود. به نظر من اگر آن زمان پخش می شد، بیننده بیشتری داشت. چون تصویربرداری ما در پاییز و زمستان انجام شده و در این كار فضای برف و باران را نشان می‌دهیم.
محسن حسینی، بازیگر نقش «عمو كیكاووس» نیز با بیان این كه هیچ‌گاه نمی‌توانم نقشی را كاملا خلاقانه بازی كنم، تأكید كرد: به نظر بازیگر باید در خدمت نقش باشد. من خودم كارگردان تئاتر هستم و به عنوان یك كارگردان باید بدانم از بازیگرم چه می‌خواهم. وقتی بدانم می‌توانم آن را به بازیگر تفهیم كنم.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون در تحلیل نقشش در این سریال گفت: كیكاووس مثل درخت‌های آن باغ در خاك ریشه دوانده. او مورد اعتماد اعضای خانواده است و هر تازه واردی هم باید به او احترام بگذارد.
در این برنامه رادیویی مهدی مظلومی در پاسخ به سؤالی درباره معیارهای انتخاب بازیگران، گفت: همیشه وقتی یك سریالی شروع می شود مدیران پخش و تولید، از ما می‌خواهند كه كار نو و تازه‌ای باشد. اما وقت اجرا برای استفاده از بازیگران امتحان شده و تكراری فشار می‌آورند.
وی ادامه داد: وقتی حرف از كار تازه می‌زنیم، باید آدم‌های تازه و تركیب تازه داشته باشیم. ما در زمینه بازیگری نیروهای مستعدی داریم اما دور خودمان حصار می‌كشیم و اجازه ورود به آن ها نمی‌دهیم.
مظلومی با تاكید بر این كه در بیشتر فیلم‌های خارجی بخش جدی به نام كستینگ داریم، گفت: مسئول انتخاب بازیگر با توجه به ویژگی‌های نقش و بازیگر، گزینه‌هایش را انتخاب می‌كند اما در سینما و تلویزیون ما یك نفر بازیگر كه جواب داده تا آخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: این اتفاق در حوزه كارگردانی هم می‌افتد. من به طور اتفاقی با طنز شروع كردم و در این ژانر جا افتادم. خودم فكر می‌كنم خلاقیتم در ژانرهای دیگر بیشتر است اما مدیران قبول نمی‌كنند كه من در حوزه‌های دیگر كار كنم.
مظلومی تأكید كرد: در «باغ شیشه‌ای» من سعی كردم تركیب متنوعی از بازیگرانی را كه كار طنز و جدی كرده بودند، در كنار یكدیگر قرار دهم. مثل فرامرز قریبیان و مهتاج نجومی كه در كنار یوسف تیموری قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به استقبال نسبی مخاطبان تلویزیون از این سریال گفت: من دوست دارم سریالم از میزان مخاطبان 20 درصدی شروع كند و به 80 درصد برسد. هنوز قصه اصلی من شروع نشده و از قسمت پانزدهم شروع می‌شود. این جور طراحی به خاطر این است كه متاسفانه مخاطب تلویزیونی ما قسمت‌های اول كار را جدی نمی‌گیرد. ضمن این كه اگر زود شروع می‌كردم دستم خالی می‌شد.
مظلومی ادامه داد: در قسمت‌های اول به فضای مرده و تاریك نیاز داشتیم. اما از قسمت پانزدهم به بعد ماجراهای ما گرم‌تر می‌شود و تعلیق داستان افزایش پیدا می‌كند. چرا كه شخصیت تازه وارد ما (شهرام قائدی) قصه را بیرون می‌ریزد و گره داستان را شكل می‌دهد.
در ادامه جلسه نغمه دانش‌آشتیانی، منتقد برنامه گفت: «باغ شیشه‌ای» سریالی سه وجهی است چون نمی‌شود آن را صرفا طنز و ملودرام دانست. مزیت جدیدی كه این سریال دارد، نزدیك شدن به فانتزی‌سازی است. هر چند در این كار بیشتر می‌شد به سمت فانتزی حركت كرد.
وی ادامه داد: تك لوكیشنی بودن یكی از ویژگی‌های كارهای آقای مظلومی است. در قسمت‌های اول سریال می‌بینیم كه ریتم آن كند است كه بخشی از آن به تك لوكیشنی بودنش برمی‌گردد.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com