مریم نشیبا
نشیبا كه بیش از 15 سال با برنامه «شب‌بخیر كوچولو» خیلی از بچه‌ها و بزرگترها را هر شب ساعت 9 پای رادیو می‌نشاند، در مراسم بزرگداشت خود تنها خواسته‌اش از...

مراسم بزرگداشت مریم نشیبا، گوینده پیشكسوت رادیو روز گذشته در حالی برگزار شد كه او خودش از محتوای مراسم اطلاعی نداشت. به همین دلیل زمانی كه وارد سالن باشگاه رادیو جوان شد، اشك شوق در چشمانش حلقه زد و بشدت غافلگیر شد. او خوشحال بود از این كه می‌دید اهالی رادیو زحمات قدیمی‌های این رسانه را فراموش نكرده‌اند. در مراسم بزرگداشت مریم نشیبا، محمدحسین صوفی معاون صدای سازمان صداوسیما، بهنام احمدپور مدیر رادیو جوان و خانواده و همكاران قدیمی‌اش حضور داشتند.
 
مریم نشیبا كه بیش از 15 سال با برنامه «شب‌بخیر كوچولو» خیلی از بچه‌ها و بزرگترها را هر شب ساعت 9 پای رادیو می‌نشاند، در مراسم بزرگداشت خود تنها خواسته‌اش از معاونت صدا را پخش مجدد برنامه‌«شب‌بخیر كوچولو» عنوان كرد. مادر قصه‌گوی بچه‌های دیروز می‌خواهد برای بچه‌‌های امروز هم لالایی بخواند، نشیبا به عشق رادیو زندگی كرد و زمانی كه به مكان باشگاه رادیویی جوان رسید، به دلیل ناآشنا بودن به این مكان غافلگیری‌اش تشدید شد و وقتی همه رادیویی‌های همكارش را دید كه با همه مشغله كاری‌شان دور هم جمع شده‌اند تا از او تقدیر كنند، با صدای لرزان و با كلام شیوایش از همه تشكر كرد.
او هنوز به خودش مسلط نشده بود كه با دیدن مادر، برادر و فرزندش حالش دوباره دگرگون شد، نشیبا از خوشحالی سر از پا نمی‌شناخت و هرازچندگاهی از همه می‌پرسید من كجا هستم؟ این همان رادیو و شما همان‌هایی هستید كه من فكر می‌كردم ما را فراموش كرده‌اید؟ باورم نمی‌شود به خاطر من این همه خودتان را به زحمت انداخته باشید. او همكارانش را می‌دید كه در راه رسیدن به آنجا دیده بود ولی نمی‌‌دانست كه آنها به كجا می‌روند و این مراسم به چه مناسبتی است.
مریم نشیبا متولد اردیبهشت 1325 در تهران و دارای مدرك لیسانس جغرافیا از دانشگاه تهران است. او كارش را از سال 56 به عنوان گوینده خبر آغاز كرده اما همه او را با صدای ماندگارش در برنامه «شب بخیر كوچولو» می‌شناسند.
محمدصادق نشیبا، برادر مریم نشیبا هم ضمن تشكر از مسوولان رادیو، برگزاری چنین مراسمی برای تقدیر از هنرمندان را ایجاد انرژی برای این هنرمندان برشمرد و گفت: این مراسم‌ها نیاز روح و روان هنرمندان است و هر هنرمندی تا زنده است باید از او تقدیر شود.

هنرمندان، ستارگان ارزشمند و بی‌بدیل رادیو

محمدحسین صوفی در مراسم بزرگداشت مریم نشیبا گفت: هنرمندان عرصه رادیو و رسانه ملی ستارگان ارزشمند، بی‌بدیل، تاثیرگذار و نورانی هستند و تجلی این ستاره‌ها پیشكسوتان ما هستند. گویندگانی كه سال‌ها با عشق و علاقه و تعصب و ازخودگذشتگی و فداكاری در زمان‌های خوش و غمگین و شرایط عادی و بحرانی تلاش كردند و نورافشانی كردند و عشق آفریدند و توانستند رادیو را به چنین جایگاهی كه امروز دارد، برسانند و اگر هر رسانه دیگری بجز رادیو بود، شاید در این فشارهای رقابتی و شرایط بحرانی نابود می‌شد؛ اما رادیو نه‌تنها نابود نشد، بلكه مقاوم و تاثیرگذار و استوار به عنوان رسانه مرجع امروز همراه مردم است و همه این شرایط به خاطر حضور نیروهای ارزشمندی همچون خانم نشیباست.
صوفی در مورد اهمیت برگزاری چنین مراسمی عنوان كرد: اگر بخواهد به عملكرد باشگاه رادیو جوان نمره قبولی بدهد، برگزاری همین مراسم در دوره كاری جدید یك ساله‌اش به دلیل اهمیت و كیفیت مطلوب، این نمره را دریافت می‌كند. مدیر رادیو، بهانه ایجاد چنین فضایی را عرصه‌ای برای قدرشناسی و قدردانی از اهالی و بزرگان عرصه ادب از جمله خانم نشیبا برشمرد و قدردانی و قدرشناسی از پیشكسوتان رسانه ملی را از وظایف رادیو عنوان كرد.
بهنام احمدپور، مدیر رادیو جوان هم در حاشیه این مراسم یكی از اهداف باشگاه رادیو جوان را شناسایی زحمتكشان عرصه هنر و ادبیات برشمرد و گفت: اگرچه ما در رادیو جوان فعالیت می‌كنیم، اما یكی از راهكارهایی كه جوان‌ترها باید درك كنند و شناخت صحیحی نسبت به آن داشته باشند، این است كه بدانند چه كسانی قبل از آنها در رادیو زحمت كشیدند و رسانه 70 ساله را با چه مشقتی به دست آنها سپردند.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir