با توجه به اینكه «ساركوزی» رییس‌جمهور فرانسه در مقابل ایران شكست خورده بود، خواستند این شكست را در جشنواره كن كمی جبران كنند و...

به گزارش ایسنا،گاهی اوقات پیش می آید که « هفت » تاثیرگذارتر از «‌90‌» باشد، هرچند که در عالم ریاضی هفت همیشه کم بها تر از 90 باشد. برنامه « هفت » جیرانی سه شنبه هفته جاری آنقدر حواشی برای بررسی داشت که یکی از برنامه های تکرار نشدنی خود را پشت سر گذاشت.
«شمقدری» در گفت و‌گو با این برنامه از موضع تحریم جشنواره‌های بین المللی کوتاه می آید، کن شصت و سوم را از سیاسی ترین ادوار آن می داند، و از احتمال اکران فیلم «‌کیارستمی‌» در ایران خبر می دهد. البته مشروط بر اینکه لباس خانم « بینوش » آنی نبود که ایشان در فیلم به تن داشت.
«شمقدری» در ارتباط تلفنی با برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: «با توجه به اینكه «ساركوزی» رییس‌جمهور فرانسه در مقابل ایران شكست خورده بود، خواستند این شكست را در جشنواره كن كمی جبران كنند و با یكسری اقدامات به ایران ضربه بزنند و متأسفانه تعدادی فیلمساز هم كه آنجا لانه كرده‌اند پیش‌قراول بعضی كارها بودند.» اما اگر «‌کیارستمی‌» برنده نخل طلای کن امسال بود، « ژاکوب‌» در میان ایرانی ها انقدر معروف نبود که امروزه هست. « شمقدری‌» درباره ملاقاتش با « ژاکوب » این بار در سیما می‌گوید: «به ژاکوب گفتم ‌شما به دنبال شوی سیاسی هستید و نباید بگذارید این موضوعات به جشنواره لطمه بزند. سه روز در كن بودم و می‌خواستم از نزدیك این جشنواره را كه برای بعضی‌ها به بُت تبدیل شده است، ببینم. یك كنفرانس مطبوعاتی هم قرار بود داشته باشم كه نزدیك به 48 ساعت پیگیر برگزاری آن بودیم كه در نهایت به ما سالن ندادند و گفتند سالنی كه متعلق به آمریكایی‌ها است برای برگزاری كنفرانس مطبوعاتی اجاره كنید و آن هم سناریویی از پیش تعیین شده بود.» معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره « کپی برابر اصل» کیارستمی گفت: «فیلم را در جشنواره ندیدم اما در پاریس كه در 100 سینما درحال اكران بود، داخل مجموعه‌ای 16 سالنه در كنار حدود 35 نفر دیدم كه اكثر آن‌ها پیرمرد و پیرزن بودند و معتقدم فیلم بدی نیست و به نوعی انگشت روی جامعه ناهنجار اروپایی گذاشته است. فیلم پیامی دارد و می‌گوید در میانسالی بیشتر به هم احتیاج داریم و بهتر است با هم كنار بیاییم و مانند كارهای دیگر كیارستمی سكانس‌های طولانی دارد.‌» درباره اکران فیلم «‌کیارستمی‌» در ایران «‌شمقدری» گفت: «اگر ژولیت بینوش بازیگر این فیلم پوشش بهتری داشت می‌شد نمایش داد و به خاطر لباس او شاید نتوانیم در ایران اكران عمومی داشته باشیم. اما در بعضی از محافل خصوصی و دانشگاهی می‌توان آن را نشان داد. ضمن این‌كه یك شركت پخش‌كننده آمریكایی پخش آن را خریده است و باید اقدام از طرف آن‌ها باشد كه فكر می‌كنم احتمال نمایش آن در ایران ضعیف است.» منتقد این برنامه « مسعود فراستی‌» درباره حضور « شمقدری» در کن گفت: «ما در این 30 سال استراتژی در رفتن به جشنواره‌ها نداشتیم. وقت آن رسیده تا تكلیف‌مان را با جشنواره‌ها مشخص كنیم و ببینیم تمركزمان را كجا بگذاریم.‌» اما « شمقدری » در این باره گفت: «اما تحریم راه‌حل درستی نیست. ما امسال فیلم «شكارچی شنبه» و «عصر روز دهم» را در آنجا نمایش دادیم وگفتیم فیلم «هیچ» در بازار حضور نداشته باشد.
 به « ژاكوب »گفتم رویكرد شما در انتخاب آثار ایرانی باید عوض شود و ما به فیلم‌هایی كه عزت ما را مخدوش كند اجازه نمی‌دهیم در جشنواره حضور داشته باشد. كن مثل حباب بزرگی است كه تمام مدیریت و تشریفات دست به دست هم دادند تا این حباب نتركد، باید برنامه‌ای بریزیم كه این حباب بتركد. منتقد جدی جشنواره‌ها خواهیم بود. اما تحریم درست نیست و شاید هم روزی به این نتیجه رسیدیم.» ترجیع بند کن شصت و سوم، آن‌ها که در فرانسه لانه کردند‌، فیلم «‌کیارستمی‌» و انکارهای «‌ژاکوب‌» درباره حرف هایش است. کن شصت و سوم همچنان کش دار است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir