کسانی که کارهای هنری لوئیز بورژوا، نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی‌ - ‌‌فرانسوی را دیده باشند، به‌آسانی آن‌‌ها را فراموش نمی‌کنند. یکی از این آثار تندیس عنکبوت ترسناکی است که...
 
به گزارش جام جم آن لاین،نقاش و مجسمه ساز فرانسوی‌ - ‌آمریکایی، لوئیز بورژوا در سن 98 سالگی بر اثر سکته‌ قلبی درگذشت. این هنرمند مقیم نیویورک از مهم‌ترین هنرمندان معاصر به شمار می‌رفت که آثار او را در مکتب‌های هنری گوناگون رده‌بندی می‌کنند. 
 کسانی که کارهای هنری لوئیز بورژوا، نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی‌ - ‌‌فرانسوی را دیده باشند، به‌آسانی آن‌‌ها را فراموش نمی‌کنند. یکی از این آثار تندیس عنکبوت ترسناکی است که نزدیک به 9 متر ارتفاع دارد. او این مجسمه را در برابر موزه‌ هاوانا، پایتخت کوبا ساخته بود.
فردی که در برابر یک چنین تندیس برنزی ایستاده و به آن می‌نگرد،‌ احساس می‌کند که ترس‌هایش در قالب آن تبلور یافته‌اند. اما دریافت خود هنرمند از این کار هنری، برایش عمیق ‌و آرامش‌بخش بود؛ چرا که بورژوا در تندیس این عنکبوت غول‌پیکر، سویه‌ای نمادین از مادر خود را می‌دید که از او با عنوان "مراقبی مهربان" یاد می‌کرد. پاهای بلند این عنکبوت شکل حفاظ و پوششی را دارند که می‌توانند چیزی را در آغوش بگیرند.

درد کسب و کار من است!

موضوع درد درونمایه‌ بسیاری از کارهای بورژوا بوده است. او زمانی در مصاحبه‌ای گفته بود‌: «من در خانواده‌ای بزرگ شدم که خشونت در آن بخشی از تجربه‌ روزمره بود.»
در واقع خاطرات روزمره دستمایه‌ کار هنری این هنرمند متولد فرانسه بوده است. او در آثار هنری‌اش علیه خودکم‌بینی خویش واکنش نشان داده است. علت این حالت روانی، پدر پرخاشگر و عصبی بورژوا بوده است.
او گفته است که مادرش سر میز غذا همیشه چیزی برای شکستن می‌گذاشت تا وقتی پدر بیش از حد عصبانی می‌شد، آن را خرد کند. این وضع در واقع بخشی از تجربه‌ دردناک او در دوران کودکی است و او این تجربه را در کار هنری خود متبلور می كند.
او در بزرگسالی به آمریکا مهاجرت کرد. بورژوا احساس خود را نسبت به این کشور این گونه بر زبان می‌آورد: «اینجا می‌توانی هر چه می‌خواهی دیوانگی کنی و آزاد باشی. اما در اروپا همه چیز محدود است و همه جا زندان‌های کوچک و بزرگ هست.»

دوره‌ شهرت

اگرچه او در آغاز فقط در ایالات متحده‌ آمریکا معروف شده بود؛ اما با ابتکار "موزه‌ هنر مدرن" شهر نیویورک، در ابتدای دهه‌ هشتاد میلادی به شهرت جهانی رسید و به جشنواره‌ دوسالانه‌ ونیز نیز راه یافت. او در یک آتلیه تودرتو و پر از بطری، پیکره، نوشته و اشیائی شبیه مترسک کار می‌کرد.
همه‌ این‌ها برای او سرشار از خاطره‌هایی بود که با آن‌ها می‌توانست تندیس‌های خود را بسازد: برنز، مرمر، لاتکس، پشم شیشه، آلومینیوم و فولاد مواد لازم برای ساخت شکل‌های گوناگون بودند.
آثار بورژوا را می‌توان در مکاتبی مانند سورئالیسم یا اکسپرسیونیسم انتزاعی رده‌بندی کرد. با وجود این لوئیز بورژوا در عرصه‌ هنر همیشه از جایگاه خاصی برخوردار است. بی‌توجهی همکاران مرد او نیز باعث استقلال هنری و شاید کمی خودرأیی او شده بود.
این هنرمند در روز 31 ماه مه پس از حمله قلبی در سن 98 سالگی در نیویورک درگذشت
 
گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir