ساخت این سریال یكی از سخت‌ترین پرو‍‍ژه‌های سریال‌سازی در تلویزیون است كه برای ساخت آن تا به حال از 480 لوكیشن استفاده شده و به بیش از 10 شهرستان و استان دیگر سفر شده است...

به گزارش فردا نیوز، آخرین قسمت از مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به كارگردانی «مسعود جعفری‌جوزانی» این هفته به پایان می‌رسد.
آخرین قسمت مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» روز جمعه 28 خردادماه ساعت 22 به روی آنتن شبكه یك سیما می‌رود.
بنابراین گزارش، مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به تهیه كنندگی «مسعود جعفری‌‌جوزانی» و «عباس اكبری» در50 قسمت 50 دقیقه‌ای برای پخش از شبكه اول سیما تهیه و تولید ‌شد.
فیلمنامه این سریال كه در زمره سریال‌های «الف» سیما به شمار می‌رود، توسط «مسعود جعفری جوزانی» در مدت دوسال نوشته شده است.
سریال تاریخی «در چشم باد»،‌ وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های 1300، 1320و 1360 را بررسی می‌كند كه دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی و دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یك دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب را كه دوره فتح خرمشهر است، در بر می‌گیرد.
در این پروژه كه «حسین علیزاده» موسیقی آن را ساخته، بازیگرانی چون پارسا پیروزفر، اكبر عبدی، كامبیز دیرباز، سعید نیك‌پور، سحر جعفری جوزانی، لاله اسكندری، جهانگیر الماسی، محمود پاك نیت، محمد رضا هدایتی، هومن سیدی و ... ایفای نقش كرده‌اند و «حسین علیزاده» موسیقی متن آن را ساخته است.
ساخت این سریال یكی از سخت‌ترین پرو‍‍ژه‌های سریال‌سازی در تلویزیون است كه برای ساخت آن تا به حال از 480 لوكیشن استفاده شده و به بیش از 10 شهرستان و استان دیگر سفر شده است.
«در چشم باد» قصه زندگی خانواده‌ای است كه رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا كوچك‌خان‌جنگلی تا فتح خرمشهر در آن به تصویر كشیده می‌شود، قصه از زمانی آغاز می‌شود كه میرزا كوچك خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌كند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز شد.
پدر خانواده معروف به «ایرانی» از یاران میرزا كوچك خان جنگلی است. پس از كشته شدن میرزا، ایرانی همراه خانواده‌اش به تهران كوچ می‌كند و با دایر كردن یك چاپخانه فعالیت‌های سیاسی‌اش را پی می‌گیرد.
در این سریال 150 بازیگر در نقش‌های اصلی ایفای نقش كرده‌اند. «سعید نیك‌پور» نقش «ایرانی» پدر خانواده را بازی می‌كند. او از ابتدای سریال در قصه حضور دارد و در فاز دوم از قصه خارج می‌شود. ایرانی 2 پسر دارد كه نام یكی از آنها «بیژن» است و نقش او را «پارسا پیروزفر» بازی می‌كند. «بیژن» خلبان است و در جنگ جهانی دوم با متفقین می‌جنگد. او پس از جنگ دستگیر و به خارج از كشور تبعید می‌شود.
بیژن زمان جنگ تحمیلی به ایران می‌آید و برای پیدا كردن پسرش مجبور می‌شود به جبهه برود. نقش پسر دیگر ایرانی به نام «نادر» را «كامبیز دیرباز» بازی می‌كند. «نادر» تاجر است و تمایل زیادی به دخالت در ماجراهای سیاسی ندارد. نقش همكار و دوست او را «رضا شفیعی‌جم» بازی می‌كند.
«محمدرضا جعفری‌جلوه»‌مدیر وقت شبكه اول طرح «در چشم باد» را با عنوان پروژه‌ای فاخر حركت داد. مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به تهیه‌كنندگی «رضا انصاریان» آغاز شد و بعد از چند ماه «حبیب‌الله كاسه‌ساز» جایگزین وی شد.پس از 2 سال تهیه‌كنندگی به «مسعود جعفری‌جوزانی» و «عباس اكبری» واگذار شد.
كل این اثر حدود 2500 دقیقه زمان دارد كه حدود نیمی از آن در زمان تهیه‌كنندگی انصاریان و كاسه‌ساز فیلمبرداری شده و50‌ درصد بقیه زمان تهیه‌كنندگی جوزانی و اكبری به تصویر كشیده شده است.
به گزارش فارس، فیلمبرداری سریال را «علیرضا زرین‌دست» آغاز كرد اما او اواخر سال 82 از گروه رفت و «حسن پویا» به مدت یك ماه، جای او را به عنوان مدیر فیلمبرداری گرفت و بعد از آن فیلمبرداری به «امیر كریمی» سپرده شد كه او كار را به پایان رساند.
بازسازی خیابان‌های طالقانی، لاله‌زار و پامنار برای گرفتن سكانس‌های مربوط به سال‌های 60 و 61 در محل خود خیابان‌ها بازسازی شد و بازسازی مسجد خرمشهر حدود 8 ماه طول كشید كه این بازسازی هم در خود مسجد اصلی انجام شد. شهرك غزالی لوكیشن اصلی فاز دوم سریال بوده است.
حساسیت این مجموعه تلویزیونی برای تولیدكنندگان آن به حدی بود كه برنامه‌ریزی‌ها را به شیوه‌ای انجام دادند كه پخش حوادث مربوط به فتح خرمشهر با زمان آن در تقویم یكسان از آب درآید.
همچنین تقویم دیواری سال 89 ویژه مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» با طرح‌هایی از بهزاد خورشیدی در 12 برگ منتشر شد كه هر صفحه از این تقویم كه عكس روی جلد آن متعلق به «مسعود جعفری جوزانی» است، حاوی عكس‌هایی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی را دربرمی‌گرفت.
رئیس سازمان صداوسیما نیز در اظهارنظری پیرامون این سریال گفت: معتقدم «در چشم باد» مجموعه خوب و موفق سازمان صداوسیماست كه پیام‌های متعدد و متنوع در حوزه تاریخ معاصر به مخاطب می‌دهد.
این مجموعه تلویزیونی در زمان پخش خود نظر بسیاری از منتقدان را به عنوان یك اثر فاخر به خود جلب كرد و در آستانه پخش سریال از شبكه یك، علیرضا برازش مدیر وقت این شبكه در سخنانی پیرامون این سریال گفته بود: پس از 5/5 سال، سریال «در چشم باد» كه یكی از فاخرترین و ماندگارترین سریال‌های ایرانی در 30 سال انقلاب است به روی آنتن می‌رود.
همچنین مهدی فرجی كه در زمان پخش این سریال مدیریت شبكه یك را برعهده گرفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سوال كه نظر شما درباره سریال «در چشم باد» چیست؟‌نیز تصریح كرد: این سریال یكی از سریال‌های فاخری است كه طی سال‌های اخیر ساخته شده و خیلی خوب به مساله دخالت بیگانگان و تهاجم بیگانگان به كشور پرداخته است و دلایل عقب ماندگی در آن سال‌ها را بیان كرده است. برخی می‌گویند كه ریتم این سریال كند است كه من مخالف آن نیستم و می‌شد كه ریتم این سریال در جاهایی تندتر باشد.
وی گفت: اما دقت كنید كه شرایط زندگی مردم در آن دوره و ریتم زندگی مردم در آن دوره ریتم كندی بوده و سریال تلاش می‌كند تا واقع‌بینانه این مسائل را به تصویر بكشد. از نظر من سریال موفق بوده و بینندگان بسیاری دارد و جزو كارهای پربیننده شبكه اول محسوب می‌شود. البته هر كاری را می‌توان بهتر از آنچه ساخته شده، ساخت و تولید كرد. نمی‌گویم این كار اشكالی ندارد ولی در بخش عمده‌ای از هدفی كه دنبال می‌كرده، موفق بوده است.
مسعود جعفری جوزانی نیز در آخرین اظهاراتش درباره «در چشم باد» گفت: اگر این فیلم خوب است، مردم آن را می‌بینند و آمارهایی هم كه گرفته شده همه حكایت از موفقیت این سریال دارد. من پیش از این هم گفته‌ام كه سریال «در چشم باد» وصیت نامه من است. امروز هم می‌گویم كه دلم می‌خواهد وقتی از دنیا رفتم، مردم مرا با این سریال به یاد بیاورند.
وی در ادامه سخنانش خطاب به دانشجویان اظهارداشت: دانشجویان همواره عدالت‌خواه و آزادی طلب بوده‌اند و به این امید كه روزی آزادی را به دست آوریم، این تلاش ادامه خواهد داشت كه تا ظهور ادامه خواهد داشت. هركس می‌تواند از آزادی برداشت خود را داشته باشد كه در برخی از موارد هم ممكن است ناحق باشد.
كارگردان فیلم سینمایی شیرسنگی تصریح كرد: ما تاریخ را از لابه لای دست نوشته‌ها بیرون می‌كشیم و وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌بینیم كه چقدر تكراری است و همیشه حكومت ما آن قدر آزار داشته كه گروهی به تنگ آمده و پرچم عدالت برافراشته‌اند و در طلب عدالت به قدرت رسیده‌اند، اما تاریخ دوباره تكرار شده و همان گروه به زورگویی پرداخته‌اند. اگر ما مفاهیم و اتفاق‌ها را به طور دقیق نگاه كنیم، می‌بینیم تاریخ چیزی است كه بیگانگان همیشه از ما پنهان می‌كنند و فقط در تاریخ تولدها و غیره محدود می‌شود و تعامل آدمها و حقیقت پنهان می‌شود كه چه شیرهایی در مملكت بوده‌اند، به همین دلیل در چشم باد برای من بسیار عزیز است و در اوج تكنولوژی ایران، اتفاقی را راه انداخت.
وی تصریح كرد: ما یكسال و نیم به هیچ وجه اجازه ندادیم كه اتفاقی برای سریال بیافتد و بسیاری از مسائل را بیان كردیم تا بگوییم كه مراقب حرف‌زدن‌مان باشیم. پیشینیان ما اعمالی را انجام دادند كه ما را به دردسر انداختند، اعمالی انجام دادند كه ما را بیشتر در دردسر انداختند و این آثار باید ساخته شوند تا چراغ راه آیندگان باشند.
 
گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemogh.com/culture
منبع: fardanews.com