«قهوه تلخ» به سفارش ما شروع و پیگیری نشده است. با این‌حال پس از ساخت، درباره این‌كه آیا این كار شایسته پخش از تلویزیون است و این‌كه آیا صلاح است آن را پخش كنیم...

به گزارش تابناک، این مجموعه به سفارش صداوسیما ساخته نشده است. كاری را پخش می‌كنیم كه هم از نظر متن و هم از نظر نحوه ساخت با ضوابط و استانداردهای صداوسیما همخوان باشد. «قهوه تلخ» به سفارش ما شروع و پیگیری نشده است. با این‌حال پس از ساخت، درباره این‌كه آیا این كار شایسته پخش از تلویزیون است و این‌كه آیا صلاح است آن را پخش كنیم، می‌توانیم نظرمان را اعلام كنیم.
در نشست معاون سیما و مدیران شبكه‌های تلویزیونی با خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره رویكرد حال حاضر شبكه اول، ممنوع التصویربودن فاطمه معتمدآریا، بودجه‌های میلیاردی سریال‌ها، آخرین وضعیت پخش سریال «قهوه تلخ» مهران مدیری، حذف نتایج نظرسنجی درباره سریال‌ها و تعطیلی برنامه‌های نقد تلویزیون پاسخ گفته شد.
به گزارش ایسنا، دكتر مرتضی میرباقری (معاون سیما) و مدیران شبكه‌های هفتگانه تلویزیونی صبح 25 خرداد ماه با حضور در سالن همایش‌های صداوسیما به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.
* معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره ممنوع‌التصویربودن فاطمه معتمدآریا نیز گفت: درباره خانم معتمدآریا دستگاه نظارتی تذكراتی داده است كه باید مراحل خود را طی كند و اگر به نتیجه قطعی در مورد ممنوع‌التصویربودن ایشان برسیم حتما اعلام خواهیم كرد.
در این نشست هم‌چنین خبرنگاری دیگر درباره تأثیر عملكرد هنرمندان در زندگی خصوصی بر دستاوردهای صداوسیمای پرسید كه میرباقری گفت: مجموعه عوامل تولیدی ما براساس چارچوب‌ها و فرهنگ پذیرفته‌ای كارهای خود را شروع می‌كنند و نباید زمینه‌هایی را فراهم كنند كه در كارها اختلال ایجاد شود. این توصیه ما به همكارانمان است چراكه در غیراین‌صورت به لحاظ مالی و اجتماعی ضررهایی را در پی دارد.
* دكتر میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پخش سریال «قهوه تلخ» به كارگردانی مهران مدیری گفت: این مجموعه به سفارش صداوسیما ساخته نشده است. كاری را پخش می‌كنیم كه هم از نظر متن و هم از نظر نحوه ساخت با ضوابط و استانداردهای صداوسیما همخوان باشد. «قهوه تلخ» به سفارش ما شروع و پیگیری نشده است. با این‌حال پس از ساخت، درباره این‌كه آیا این كار شایسته پخش از تلویزیون است و این‌كه آیا صلاح است آن را پخش كنیم، می‌توانیم نظرمان را اعلام كنیم.
معاون سیما تأكید كرد: نظر فعلی ما این است كه نحوه ساخت این كار هیچ هماهنگی با ضوابط و استانداردهای تلویزیون ندارد.
* معاون سیما در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تأكید بر استفاده از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی اظهار كرد: ما در طول تابستان 600 قسمت فیلم و سریال داریم كه در سریال‌ها غلبه با تولیدات داخلی به نسبت دو به یك خواهد بود. درباره فیلم‌های سینمایی نیز غلبه با تولیدات خارجی است.
* میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این‌كه برای جذاب‌ترشدن برنامه‌های تلویزیون و مقابله با شبكه‌های ماهواره‌ای چه تمهدیداتی را اندیشیده‌اید، گفت: تولید برنامه‌های خوب وظیفه همیشگی و همگانی ماست؛ ما وظیفه داریم دایما وضعیت مخاطبان‌مان را بسنجیم و از دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها مطلع باشیم. همگان می‌دانند كه صداوسیما به لحاظ آشنایی مخاطبان در وضعیت ممتازی قرار دارد. در سراسر كشور عواملی كه كار نگرش سنجی از مخاطبان را انجام دهند در اختیار داریم. ما در طول هفته مجبور هستیم كه دهها نگرش‌سنجی و نظرسنجی را انجام دهیم كه اطلاعات ما نشان می‌دهد كه تلویزیون ایران با فاصله طی‌نشدنی و بسیارزیاد با شبكه‌های ماهواره‌ای، توانسته است رضایت مخاطب را جلب كند. دلیل عمده هم این است كه ما در ساختارهای مختلف برنامه پخش می‌كنیم.
وی ادامه داد: ما در عرصه نمایشی از ده‌ها كارگردان برجسته‌ی ایرانی برای تولید سریال دعوت به عمل آورده‌ایم. كم‌تر بازیگر سرشناسی در ایران است كه در ده‌ها كار با تلویزیون همكاری مستمر نداشته باشد. در ساختارهای دیگر از جمله مستند، مسابقه، انیمیشن و غیره هم برنامه‌های متعددی را تولید كرده‌ایم.
* میرباقری هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره صرف بودجه‌های میلیاردی برای سریال‌ها و این‌كه تلویزیون پس از ساخت از سازندگان این پروژه‌ها برای پاسخ‌گویی حمایت نمی‌كند، گفت: بنا به این‌كه یك مجموعه نمایشی در چه مدت زمانی ساخته شود، هزینه‌هایی كه صرف می‌شود، متفاوت خواهد بود. ضمن این‌كه كار تاریخی و غیرتاریخی بودجه متفاوتی را می‌طلبد. شاید درحال حاضر بسیاری از عوامل تولیدی ما علاقه‌ای به این نداشته باشند كه نرخ پروژه‌ها اعلام شود. ما نرخ‌هایی كه در خصوص پروژه‌ها اعلام می‌شود را هیچ‌كدام تأیید نمی‌كنیم. برخی جراید برای بازیگران و سایر عوامل نرخ‌هایی را اعلام می‌كنند كه حتی ما یك‌پنجم آن را هم نمی‌پردازیم. توصیه ما به اصحاب رسانه این است كه اجازه ندهید چنین مطالبی مطرح شود. اطلاعات درباره بودجه سریال‌های تلویزیونی و همچنین دستمزد عوامل از نظر ما كاملا شفاف است ولی برخی جراید فكر می‌كنند كه اگر به این مسایل بپردازند مخاطب بیشتری خواهند داشت وگرنه رسانه این رویه را توصیه نمی‌كند.
* دكتر میرباقری در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره حذف نظرسنجی‌ها درباره مجموعه‌های نمایشی و عدم ارایه آماری درست به رسانه‌های دیگر، تأكید كرد: مركز تحقیقات و نظرسنجی سازمان صداوسیما همچنان كار نظرسنجی درباره میزان مخاطب و رضایتمندی آن‌ها انجام می‌دهد و این نتایج به ما كه مسوولان كارها هستیم مستمرا اعلام می‌شود و اختلالی در این امر به وجود نیامده است. نتایج حاكی از این است كه ما به لحاظ بیننده و رضایتمندی با رشد مواجه بوده‌ایم اما این‌كه چرا این آمار در اختیار سایر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، می‌توانیم با دوستان مطرح كنیم چراكه اعلام نتایج این نظرسنجی‌ها به افكار عمومی و پیشرفت و ارتقای كارها كمك می‌كند. ما مدافع این امر هستیم.
* او در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا، درباره تعطیلی نقدهای تلویزیونی درباره برنامه‌های سیما و عدم به كارگیری رویه‌ای ثابت در این زمینه، اظهار كرد: نقد برنامه‌ها تعطیل نشده است. برنامه‌های نمایشی ما در شبكه‌ها همچنان به نقد گذاشته می‌شوند كه در این زمینه می‌توان به نقد سریال «دارا و ندار» و «به كجا چنین شتابان» در شبكه تهران اشاره كرد. شبكه‌ اول سیما نیز برنامه نقد را به روی آنتن فرستاد. تولید برنامه‌های نقد و سازنده همچنان در دستور كار شبكه‌ها باید قرار گیرد و معاونت سیما بر این امر تأكید دارد. آقای پورحسین در زمان مدیریت‌اش در شبكه چهار سیما از نقد برنامه‌ها در این شبكه استقبال كردند، ولی با آمدن مدیر جدید (رستم‌وندی) مدیر جدید شبكه چهار اولویت‌های دیگری از جمله اجتماعی و فرهنگی در دستور كار قرار گرفت. درحال حاضر نیز اگر شبكه‌ای برای نقد برنامه‌های شبكه‌های دیگر اعلام آمادگی كند این اتفاق رخ خواهد داد.
*میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های نمایشی ماه رمضان سیما این‌گونه گفت: پاسخ به این پرسش را به جلسه بعد موكول می‌كنم.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemogh.com/culture
منبع: tabnak.ir