فرزاد برای انتخاب شاعران هر كشور به سراغ ملك‌الشعرای آنها رفته و عكس‌ها را هم از میان بهترین كارهای عكاسان جهان جمع‌آوری كرده‌ است. بعد از خواندن هر شعر عكسی قرار داده‌ شده ‌است كه...

به گزارش جام جم آن لاین، كتاب شعر و عكس «تو مشغول مردن‌ات بودی» كه گزیده‌ای از شعرهای شاعران و عكس‌های عكاسان مطرح دنیاست، توسط محمدرضا فرزاد انتخاب و ترجمه شده ‌است. این كتاب را كه انتشارات «حرفه هنرمند» در سال گذشته چاپ و منتشر كرده‌، می‌توانید از كتابفروشی‌ها تهیه كنید.
در این مجموعه كه تركیبی از شعر و عكس است، 80 شعر از 80 شاعر بزرگ دنیا در قرن بیستم آورده شده. شاعرانی از كشورهای ژاپن، مصر، آمریكا، صربستان، تركیه، چك و... این شعرها با 80 قطعه عكس از عكاسان بزرگ دنیا همراه شده‌اند. بعضی از این شاعران برای اولین‌بار است كه شعرشان به زبان فارسی ترجمه و معرفی می‌شوند. در كتاب «تو مشغول مردن‌ات بودی» اشعاری از آخماتووا، جوزف برادسكی، چارلز بوكوفسكی، شیمبورسكا، ماچادو، دنیس لورتوف، كاوانی و... وجود دارد.
فرزاد برای انتخاب شاعران هر كشور به سراغ ملك‌الشعرای آنها رفته و عكس‌ها را هم از میان بهترین كارهای عكاسان جهان جمع‌آوری كرده‌ است. بعد از خواندن هر شعر عكسی قرار داده‌ شده ‌است كه گاهی در معنی و احساس به شعر مرتبط است و گاهی هم نه. مترجم كتاب می‌گوید: «گاهی عكس همان ایماژ‌های شعری است و گاه هم فضای حسی شعر را باز تولید می‌كند و برخی مواقع هم اصلا این جور نیست و گاهی از تنش فضای حسی عكس و مفاهیم شعر، فضای سومی ایجاد می‌شود كه قابل تأمل است.»
اگرچه عكس‌ها در اندازه قطع كتاب كوچك شده‌اند اما به دلیل كیفیت بالای كاغذ چاپ می‌توانید عكس‌ها را با كیفیت خوبی ببینید. البته باید چشم‌هایتان را ریز كنید و مدت زمان بیشتری را از آنچه برای دیدن قطع واقعی عكس لازم دارید، صرف نگاه كردن به عكس در كتاب كنید.
فرزاد همچنین منتخبی از این شعر‌ها را در قالب یك دیسك صوتی و با شعرخوانی احمدرضا احمدی تنظیم و تهیه كرده ‌است.
 
   گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir