مارک تواین
او این متن را برای دخترش، اولیویا ساسی کلمنس نوشت که منبع الهام تواین در نوشتن بسیاری از داستان‌هایش بود. ساسی کلمنس حتی...

دست‌نویس مارک تواین، طنزپرداز و رمان‌نویس آمریکایی در رثای دخترش که بر اثر مننژیت در 24 سالگی فوت کرد روز پنجشنبه به قیمت 242 هزار و 500 دلار در حراجی سوتبی فروخته شد.
به گزارش خبرآنلاین، نام این نوشته 64 صفحه‌ای «طرح خانوادگی» است که مارک تواین سال 1896 یا 1897 نوشته است.
او این متن را برای دخترش، اولیویا ساسی کلمنس نوشت که منبع الهام تواین در نوشتن بسیاری از داستان‌هایش بود. ساسی کلمنس حتی زندگینامه‌ای برای پدرش نوشت. نام اصلی مارک تواین، ساموئل لنگهورن کلمنس بود.
بخش‌هایی از این دست نوشته یادآور کودکی خود مارک تواین است و به نظر می‌رسد فصل گمشده زندگینامه او باشد.
حراجی سوتبی در بیانیه‌ای نوشت: «چیزی که در ابتدا به عنوان ادای احترامی به ساسی، دختر تازه فوت شده و محبوب مارک تواین به نظر می‌رسد کم کم به روایتی تبدیل می‌شود که تمامی اعضای خانواده و دوستان و همچنین بارقه‌ای از کودکی خود نویسنده در آن موج می‌زند.»
سوتبی تخمین زده بود این اثر بین 120 تا 160 هزار دلار فروخته شود، اما رقابت چهار خریدار موجب بالا رفتن قیمت آن شد. این اثر رکورد آثار دست‌نویس تواین در حراجی‌ها را شکست. خریدار تاجری نیویورکی است که هویتش فاش نشد.
این دست‌نویس جز مجموعه‌ای از 200 نامه، دیگر دست‌نوشته‌ها و عکس‌های تواین بود که پیشتر متعلق به جیمز اس. کاپلی بود. سوتبی درمورد این مجموعه می‌گوید: «این نوشته‌ها روشنگر نکاتی از شوخ‌طبعی، سختی‌ها و تراژدی زندگی نویسنده تحسین‌شده «ماجراهای هاکلبری فین» است.»
همزمان با صدمین سالمرگ این نویسنده در روزهای آینده امسال، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی تصمیم گرفته جلد اول از زندگینامه سه جلدی تواین را منتشر کند.
تواین چهار سال آخر عمرش را به نوشتن و تدوین زندگینامه‌اش مشغول بود، اما دستورالعملی سختگیرانه برای چاپ آن وضع کرده بود. این زندگینامه تا 100 سال پس از مرگش نباید چاپ می‌شد.
مارک تواین سال 1910 در 74 سالگی درگذشت.
 
دست نویس مارک تواین
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir