شبانه روز
تهیه‌کنندگان بیش از اینکه نگران شبکه‌های ویدئویی باشد شاید بهتر است به این نکته توجه کنند که چرا مخاطب در ایران به سینما نمی‌رود؟ ولی همان فیلم را از سوپر مارکت محله هنگام خرید تخم مرغ و شیر ابتیاع می‌کند؟...

«آدم»، «شبانه روز» و «آتشکار» اکران نمی‌شوند
در فیلم کمدی – ترسناک «ارباب آرزوها» غولی وجود دارد که آرزوها را برآورده می‌کند ولی برآورده شدن آرزوها برای کسانی که خواهان این آرزوها هستند غرامت سنگینی دارد. مثلا یک زندانی می‌خواهد از شر میله‌های زندان رها شده و آزاد شود. ارباب آرزوها این کار را انجام می‌دهد اما به این صورت که او را از لای میله‌های زندان با زور بیرون می‌کشد و استخوان‌های او خرد می‌شوند ولی از زندان خلاص می‌شود! راه حل معاونت سینمایی برای حل مشکل اکران فیلم‌های سینمایی شاخصی که در این سال‌ها نتوانستند راهی به سینماهای ایران پیدا کنند برآورده کردن آرزو به شیوه «ارباب آرزوها» است. یعنی فیلم‌های شاخصی مثل «شبانه روز » به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، «آدم» به کارگردانی رضا کاهانی و «آتشکار» به کارگردانی محسن امیر یوسفی که امید می‌رفت به شکل مناسب تری اکران شوند با صدور پروانه نمایش خانگی راهی سوپرمارکت‌ها و ویدئو کلوب‌ها خواهند شد. این در حالی رخ می‌دهد که در اغلب این فیلم‌ها بازیگران صاحب نامی‌وجود دارند که متوسط فروش را برای آنها تضمین کنند.
و جالب اینکه این فیلم‌ها در حالی روانه شبکه ویدئویی خانگی می‌شوند که چندی پیش شورای عالی تهیه کنندگان به تولید فیلم‌های طنز سخیف در موسسات ویدئو رسانه و توزیع آنها در شبکه ویدئویی خانگی اعتراض کرده بودند. صدور پروانه نمایش خانگی فیلم‌های ارزشمند به نوعی پاسخ به این اعتراض هم هست. البته که پاسخ درستی نیست.
معاونت سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در نامه ای به خبرگزاری ایرنا نگرانی تهیه کنندگان به این مسئله را بی مورد دانسته و اظهار امیدواری كرده است: «با تدابیر پیش بینی شده در شورای پروانه ساخت آثار ویدئویی در آینده نزدیك، تعادل نسبی در تولید و عرضه فیلم در سبك‌ها و ژانرهای مختلف ایجاد خواهد شد.»
هرچند که در متن این نامه (یا در روایت ایرنا از متن این نامه) اشاره نشده این تدابیر دقیقا چیست و صرفا آمار فیلم‌هایی که پروانه نمایش خانگی دریافت کرده‌اند ارائه شده. اما احتمالا منظور همان بحث‌هایی است که معاونت سینمایی و مدیرانش در چند ماه گذشته طرح کرده‌اند. محدود كردن کمدی‌ها، ایجاد فضایی برای فیلم‌هایی ارزشی و فاخر و... اما دکور زیبا‌یی که معاونت سینمایی با نمایش فیلم‌های توقیفی در جشنواره فجر طراحی کرده بود با تصمیمات اینگونه ای در حال فرو ریختن است.
نکته جالب در مورد اعتراض تهیه کنندگان (اعتراض شورای عالی تهیه کنندگان) به معاونت سینمایی در این باره در پاسخ مهربان فرهودی، مدیر تامین برنامه شركت فرهنگی و هنری جوانه پویا ذکر شده است: « به دلیل ضوابط مدون موجود، هیچ یك از موسسات ویدئو رسانه كشور مجوزساخت(پروانه ساخت) آثار ویدئویی را نداشته و ندارند و تنها در هیبت سرمایه‌گذار،آنها ضمن عقد قرارداد با «تهیه‌كنندگان» غالبا مطرح كشور كه عهده دار اخذ پروانه ساخت هستند وارد این عرصه می‌شوند.»
درواقع انگار تهیه کنندگان به خودشان اعتراض کرده‌اند! البته دراین میان می‌توان نکته کوچکی را به تهیه کنندگان گوشزد کرد که در همه جای دنیا تقاضا، تنور عرضه را گرم می‌کند و شورای عالی تهیه‌کنندگان بیش از اینکه نگران شبکه‌های ویدئویی باشد شاید بهتر است به این نکته توجه کنند که چرا مخاطب در ایران به سینما نمی‌رود؟ ولی همان فیلم را از سوپر مارکت محله هنگام خرید تخم مرغ و شیر ابتیاع می‌کند؟ بعید است پاسخ این سوال فقط قیمت این کالا باشد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com