کاراته باز
او فوق‌العاده‌ترین بچه‌ای است كه من تاكنون دیده‌ام برای همین هم بعد از فیلم، اسمیت را صدا كردم و گفتم: «خب، می‌شود سرپرستی بچه‌ات را...
 
جكی چان در نسخه جدید «كاراته‌باز» در نقش مستر هان، استاد جیدن اسمیت ظاهر می‌شود. جیدن نقش پسر نوجوانی را بازی می‌كند كه می‌خواهد كونگ‌فو یاد بگیرد. این دو روی فرش قرمزی كه به مناسبت اكران فیلم ترتیب داده شده بود، قول دادند كه این فیلم یك قسمت دومی هم داشته باشد.
جكی چان می‌گوید: «وقتی به همه آن سال‌ها فكر می‌كنم... می‌بینم من به تولید فیلم‌های آمریكایی زیادی كمك كرده‌ام كه «مولان»، «كونگ‌فو پاندا»، «پادشاهی ممنوع» و حالا «كاراته كید» ازجمله آنها هستند و به این دلیل كه این نوع فیلم‌ها خاص بوده‌اند. این روزها ما به فیلم‌هایی نیاز داریم كه معرف فرهنگ چینی ما و حمایت‌كننده آن باشند؛ آداب و رسوم و غذا و... باور دارم كه كاراته‌باز بویژه، پكن و فرهنگ ما را به همه دنیا نشان می‌دهد.»
به نظر او جیدن فوق‌العاده است: «او فوق‌العاده‌ترین بچه‌ای است كه من تاكنون دیده‌ام برای همین هم بعد از فیلم، اسمیت را صدا كردم و گفتم: «خب، می‌شود سرپرستی بچه‌ات را من قبول كنم؟» و او گفت: «خیلی خب باشه، برو دنبالش.» من واقعا عاشق این بچه هستم. او متواضع و واقعا با نظم بود. برای من این یك فیلم دیگر است. من به دوباره‌سازی كاراته‌باز فكر نمی‌كنم و از اول هم فقط به یك فیلم كاملا متفاوت فكر می‌كردم. من میاگی نیستم. من فقط جكی چان هستم.»
جیدن هم توضیح می‌‌دهد كه كار كردن با جكی شگفت‌انگیز و همه چیز عالی بود. پدرم در این زمینه سهم خیلی مهمی داشت. او فقط دوست داشت كمك كند. او صحنه‌هایی را وارد فیلم كرد تا بتواند آن را به چیز فوق‌العاده‌ای تبدیل كند.
جكی چان در نقش‌آفرینی در این فیلم سعی كرده از هر چیزی كه دور و برش هست، استفاده كند از صندلی، نور استخر و... .
خیلی از مردم عاشق این فیلم شدند و عاشق بچه‌ای كه در این نقش بازی كرد. جیدن می‌گوید: «چون من در بازیگری خیلی خوب هستم، كونگ‌فو را در یك مدت طولانی یاد گرفتم و فكر می‌كنم كه هنوز در سال‌های اول زندگی‌ام این فیلم را بازی كردم و احساس می‌كنم قصه فیلم هم خیلی قشنگ است و چیزهایی هم یادم داد؛ این كه باید تمركز كنی، سریع حركت كنی و به دیگران حمله كنی و اگر آنها نتوانند دفاع كنند، شكست می‌خورند.»
او برای این فیلم و صحنه‌های خطرناك آن هیچ بدلكاری نداشت. جیدن می‌گوید: «من كاری را انجام دادم كه باید انجام می‌دادم و چون وقت محدودی برای آماده شدن داشتم، باید خیلی كارها را انجام می‌دادم».
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir