منهای «هدیه تهرانی» كه در بین بازیگران زن یك استثناست، «مهناز افشار» یك بازیگر پولساز است، بعد «الناز شاكردوست» و بعد...

سوپر استارها از ازل تا ابد
عصر سینما در مفهوم شعبده به سر آمده و مردم دیگر كمتر در سالن‌های تاریک سینما گول می‌خورند. دوره فیلم‌های «گنج قارون‌» و «رضا موتوری» و «خاک» به سر آمده و دیگر هیچ تماشاگری در سینما برای قهرمانش هورا نمی‌کشد و‌اشک نمی ریزد. اشک‌ها و لبخند‌ها در سینما‌ها به پایان رسیده اما ستاره‌ها همچون گذشته، ستاره هستند. واژه سوپر استار سال‌ها پس از اقبال ستاره‌های سینمای فیلم‌های فارسی تعریف شد و این روزها نه تنها به معنای درست و منطقی‌اش دست پیدا نکرده که بازگشت به گذشته دارد. سوپر استار در فرهنگ عامه چهره زیبا برای خانم‌ها و جذاب برای آقایان، اندام رشید و... با اندکی مرام و معرفت تعبیر می شود. زیبا خلق‌کردن نه زیباتر شدن. این تعریف فرهنگی سوپر استار در بسیاری از کشورهاست. سوپر استار به افراد مشهور با محبوبیت فراوان گفته می شود که در زمینه کاری خود بیش از دیگران موفق اند. این واژه بیشتر به موزیسین‌ها و هنرپیشه‌ها و ورزشکاران اطلاق می شود.ا گر تا پیش از این ستاره‌های فیلم‌های فارسی فروش یک فیلم را در کنار‌اشک و لبخند مردم متضمن شده بودند، این روزها هم به اصطلاح سوپر استاری مانند «گلزار» با دستمزد 200 میلیون تومانی همان کاری را برای فروش فیلم می کند که فلان ستاره فیلم فارسی‌های دهه 40 و 50 برای تهیه کننده‌اش انجام داده بود. حالا تصور کنید تهیه کننده ای از «گلزار» بخواهد موهایش را از ته اصلاح کند. چه اتفاقی می افتد؟ به قول «علی سرتیپی» مردمی كه طرفدار گلزار هستند، می‌خواهند زیبایی و قد و قامت او را ببینند و یك گلزار زشت شده برایشان جذاب نیست. به نظر می رسد هیچ تهیه کننده ای ریسک چنین کاری را نمی پذیرد که از « گلزار» بخواهد کچل کند! حتی اگر « گلزار » هم کچل کند قطع به یقین بدانید که تهیه کننده دچار مشکل است که از «گلزار» کچل در فیلمش استفاده می کند. سرتیپی که تهیه کننده خوش ذوقی است در گفت و گویی با جریده «زندگی ایرانی» از آخرین دستمزد بازیگران سینما می گوید. او تهیه کننده دست به نقدی است. فیلم‌های او در این چند ماه اخیر روی پرده سینما بود. سرتیپی می گوید: «مریلا زارعی»، «الناز شاکردوست‌» و «مهناز افشار» 40 میلیون تومان، «هدیه تهرانی» 80 میلیون تومان و... منهای «هدیه تهرانی» كه در بین بازیگران زن یك استثناست، «مهناز افشار» یك بازیگر پولساز است، بعد «الناز شاكردوست» و بعد «نیكی كریمی» است. «نیكی كریم » به خصوص در دو فیلم آخر جواب نداد. در «نوك برج» با خانم كریمی كار كردم و آن موقع جواب داد، اما الان نمی‌دانم چرا این انتخاب‌ها را انجام می‌دهد. در این محدوده «مریلا زارعی» و «ترانه علیدوستی» هم حضور دارند. اما در مورد آقایان هم این تهیه کننده از «گلزار» و «مدیری» نام می برد که تضمین گیشه فیلم‌ها هستند: «گلزار هم وقتی سر جای خودش نبود، خوب جواب نداد. تهیه‌كننده «توكیو بدون توقف» مهران مدیری بودم و دیدم مردم او را دوست داشتند و دارند. فكر می‌كنم مهران مدیری از لحاظ میزان محبوبیت و جایگاه، الان قطعا‌ بهتر هم شده است و چون فیلم سینمایی هم كم بازی كرده، بین مخاطبان عطش بیشتری برای دیدن او روی پرده سینما وجود دارد. » فیلم‌هایی که برای عامه مردم ساخته می شوند زیبا خلق کردن مطرح نیست، چگونه زیبا نمایش دادن مطرح است. با تمام این تفاسیر تا اینجای مسئله با اینکه به نظر می رسد راه حلی ندارد منطقی به نظر می رسید. بازیگرانی که پول‌های کلان برای فیلم‌های عادی دریافت می کنند. حالا صورت مسئله را برعکس کنید. بازیگرانی كه پول می‌دهند و بازی می‌كنند.
«سرتیپی» در این باره می‌گوید: «تایید می‌كنم كه این مسئله وجود دارد. به عنوان سرمایه‌گذار وارد می‌شوند و به عنوان‌های دیگر هم وارد كار می‌شوند.» حیف که این تهیه کننده سینما اسمی از این افراد نمی برد وگرنه...
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com