ویکتوریا
آیا شرایط بین زوجین در ایران پیش از پخش برنامه‌های مبتذل و بنیان‌افكن فارسی وان ایده‌آل بوده است؟ مگر نه اینكه آمار طلاق در ایران همواره رشد صعودی داشته است؟ مگر نه اینكه دروغ...
 
فارسی وان خیلی زودتر از آنچه كه مدیران آن پیش‌بینی می‌كردند، تبدیل به یك موج رسانه‌ای شد و حالا كمتر نشریه، روزنامه‌ها هفته‌نامه‌ای است كه به روپرت مردوك، مالك این شبكه، تاثیرات سریال‌های این شبكه روی نهاد خانواده و... نپرداخته باشد.
جالب اینكه شیوه ارائه این مطالب بیشتر دفاعی و در قالب تبیین این مسئله است كه فارسی وان بخشی از جنگ نرم دشمنان ماست و خلاصه اینكه باید فكری كرد.اما آیا فارسی وان، یك شبكه منحصرا ایدئولوژیك است كه به قصد فروپاشی اقدام به پخش برنامه می‌كند یا نه، این شبكه مثل سایر كانال‌های ماهواره‌ای براساس قوانین تجارت و عرضه و تقاضا پای به میدان گذاشته و صرفا به دنبال كسب درآمد از ناحیه آگهی است؟ این سوالات هرگز به جواب نخواهد رسید چرا كه نیت مدیران این شبكه هرگز بركسی روشن نخواهد بود اما بدون شك هر دوی این نگاه می‌تواند دلایلی بر پخش برنامه از سوی فارسی وان باشد. اما سوالات مهمتری نیز وجود دارد. مثلا اینكه چرا نهاد خانواده تا این حد در ایران آسیب‌پذیر شده كه چند سریال نه چندان با كیفیت خارجی با دوبله فارسی ـ افغانی می‌تواند آن را به خطر بیندازد؟
آیا شرایط بین زوجین در ایران پیش از پخش برنامه‌های مبتذل و بنیان‌افكن فارسی وان ایده‌آل بوده است؟ مگر نه اینكه آمار طلاق در ایران همواره رشد صعودی داشته است؟ مگر نه اینكه دروغ تبدیل به بخشی از رفتار اجتماعی امروز ما شده است؟ مگر نه اینكه «پیچاندن» واژه كلیدی نسلی است كه در بین 20 تا 30 سال هستند؟ آیا قبل از فارسی وان، آهن پرستی روزافزون جامعه شهرنشین ما قابل مشاهده نبود؟ آیا پیش از این ثروت مالی بر ثروت عقلی ارجحیت نداشت؟ از كی قبولی در كنكور و تحصیل در دانشگاه دیگر یك ارزش اجتماعی تلقی نشد؟ آیا از زمان پخش برنامه‌های فارسی وان؟ ما درباره خود دچار سوءتفاهم هستیم.
اینكه تصور می‌كنیم موجودیت اخلاقی قابل توجهی داریم و این موجودیت مدام از طرف امواج خارجی تهدید می‌شود، كاملا درست نیست. در این ناهنجاری، ما خود كم پرچمدار نبوده‌ایم. گیریم كه فارسی وان هم باد به این پرچم بوزاند!
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com