یكسال وقت گذاشتیم، با این نیت كه فیلم خوبی برای تماشاگران ارایه دهیم و اگر می‌خواهد چیزی از این فیلم در ته ذهن شما بماند، این احساس باشد كه در هر فاجعه‌ای در جامعه...

به گزارش ایسنا، حسن فتحی گفت: آدم موقعی اعتراض و گلایه می‌كند كه امیدی به اصلاح آن وضعیت داشته باشد. اما من هرگونه امید به اصلاح وضعیت امروز سینما را از دست داده‌ام و انرژی برای گفت‌وگو ندارم و دیگر درباره «كیفر» صحبتی نخواهم كرد. 
این كارگردان كه به همراه عوامل فیلمش در نشست «كیفر» شامگاه گذشته ـ 13 تیر ماه ـ در فرهنگسرای ارسباران (هنر) سخن می‌گفت، اظهار داشت: من سعی می‌كنم بدون هیاهو و ادعا حرف‌هایم را در سینما و تلویزیون بزنم و الآن هم كه اینجا هستم به حرمت تماشاگران، خبرنگاران و منتقدان آمده‌ام.
وی در پاسخ به سوالی درباره شباهت فیلم‌هایش با آثار مسعود كیمیایی و علی حاتمی گفت: فیلمسازان معاصر چه بگویند یا نگویند همه تحت تأثیر كارگردانان بزرگ دهه 40 و 50 هستند. افرادی مانند ناصر تقوایی، مسعود كیمیایی، فریدون گله، داریوش مهرجویی، علی حاتمی و ... و من هم فیلم‌های آنها را در نوجوانی دیده‌ام و قطعا تأثیر گرفته‌ام.
این كارگردان درباره پایان‌بندی فیلمش و دلیل حضور شخصیت پیرمرد در آن صحنه با وجود قتلی كه انجام داده اظهار داشت: از چند جهت حضور آن مرد را می‌توان از لحاظ منطقی توجیه كرد. ضمن اینكه در صحنه پایانی چهره مصطفی زمانی تغییر كرده است و این گذر زمان را نشان می‌دهد. همچنین ما كارشناسان قضایی در كنارمان داشتیم و همه‌چیز را كنترل كردیم و با حضور آن مرد كه نقشش را جمشید شاه‌محمدی بازی می‌كرد در پایان می‌خواستیم وفای به عهد شكل پیدا كند.
وی درباره بازی مصطفی زمانی در فیلم «كیفر» گفت: او یك شخصیت جوان امروزی را بازی كرد و جنس آدمی را دارد كه نابه‌هنگام در موقعیتی گرفتار شده است و حتی با جلورفتن فیلم شاهد مستحكم‌ترشدن شخصیت و حتی صدای او هستیم.
فتحی درباره نقش دختر ژاپنی فیلم نیز، اظهار داشت: برای این نقش ابتدا با سوسانو بازیگر سریال «افسانه جومونگ» صحبت كردیم كه دستمزد آن به اندازه بودجه كل فیلم بود و بعد به سراغ «یانگوم» رفتیم كه آن‌هم ازدواج كرده و به آمریكا رفته و دیگر بازی نمی‌كند. بازیگران دیگر هم از اینكه سرشان تراشیده شود، مشكل داشتند و در نهایت به این دختر افغانی كه بازیگر تئاتر بود، رسیدیم كه در حد توانش كار كرد و شخصیتش احترام من را برانگیخت.
مریلا زارعی بازیگر این فیلم كه در دقایق ابتدایی این نشست به دلیل حضور در تئاتر جلسه را ترك كرد، با اظهار خوشحالی از بازی در «كیفر» گفت: حضور در این فیلم تجربه جدیدی برای من به وجود آورد و آن را هیچ‌وقت فراموش نمی‌كنم و عواملی كه دورهم جمع شدند، همه از افتخارات سینمای ایران هستند و همكاری با آنها برایم افتخار بزرگی بود.
وی با گلایه از شرایط اكران این فیلم اظهار داشت: در این شرایط جام‌جهانی خود من هم حاضر نیستم برای دیدن فیلمم به سینما بروم و شرایط مناسب نیست، اما زمان نشان می‌دهد چه‌كاری می‌ماند و چه‌كاری زودگذر است.
سعید سعدی تهیه‌كننده این فیلم با اشاره به اكران زودهنگام فیلم «كیفر» گفت: از بهمن‌ماه گذشته پیگیر گرفتن اكران مناسبی برای فیلم بودیم، اما هیچ‌كدام از گروه‌ها حاضر به بستن قرارداد نشدند و اعلام كردند برنامه‌شان پر است و تنها سینما عصر جدید بود كه به خاطر ساخت‌وسازش اعلام كرد، ممكن است به شما سالن بدهیم و در نهایت با منتفی‌شدن اكران «پسر آدم دختر حوا» دیدیدم تنها وقتی كه می‌توانیم فیلم را اكران كنیم این زمان است و حاضر شدیم در این شرایط سخت آن را بپذیریم تا حداقل فیلم پرده نمایش به خود ببیند.
مصطفی زمانی بازیگر فیلم «كیفر» هم این شرایط اكران را بسیارسخت و سنگین خواند و اظهار داشت: ظلم زیادی در اكران به ما شد، اما این گفته‌ی فتحی را فراموش نمی‌كنم كه معتقد است، همیشه نمی‌شود همه‌چیز به نفع ما باشد و گاهی شرایط به ضررمان خواهد بود.
امیر جعفری دیگر بازیگر این فیلم هم كه در جلسه حاضر بود «كیفر» را چهارمین همكاری‌اش با حسن فتحی دانست و خاطرنشان كرد: این كارگردان روند بازیگری و زندگی من را عوض كرد، اما درحال حاضر به خاطر اكران اینگونه «كیفر» حالم بد است و واقعا مظلوم‌كشی كردند.
این بازیگر در پاسخ به رضا درستكار مجری نشست كه آرزو كرد جعفری در آثار سطحی مانند «لج و لجبازی» بازی نكند، گفت: اگر قسط خانه من را آقای درستكار بدهند، در فیلم‌هایی مانند «لج و لجبازی» بازی نمی‌كنم، ما هم دوست نداریم، اما بعضی وقت‌ها مجبور می‌شویم.
در پایان این نشست، حسن فتحی درباره فیلم «كیفر» گفت: یكسال وقت گذاشتیم، با این نیت كه فیلم خوبی برای تماشاگران ارایه دهیم و اگر می‌خواهد چیزی از این فیلم در ته ذهن شما بماند، این احساس باشد كه در هر فاجعه‌ای در جامعه همه ممكن است، نقش داشته باشند و این فیلم می‌گوید، مواظب مسوولیت‌های اجتماعی‌مان باشیم و نقشی كه داریم درست‌تر و انسانی‌تر ایفا كنیم.
امیرحسین فتحی دیگر بازیگر «كیفر» نیز از حاضران در این نشست كه توسط باشگاه فیلم تهران برپا شد، بود.
برنامه‌های آینده باشگاه فیلم تهران ساعت 18 یكشنبه 20 تیرماه به نمایش و نقد و بررسی فیلم «فصل باران‌های موسمی» به كارگردانی مجید برزگر اختصاص دارد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir