نام نمایشگاه «دراکولا-وویوودای و خون‌آشام» است و برای اولین بار در این نمایشگاه پرتره‌های ولاد رومانیایی که دو بار در سال‌های 1456 تا 1462 و 1476 بر این منطقه حکومت می‌کرد به نمایش در می‌آید...

به گزارش خبر آن لاین، نمایشگاه دراکولا روز جمعه در بخارست افتتاح شد و هدف این نمایشگاه افسانه‌زدایی از ولاد شاهزاده اهل رومانی است که منبع الهام برام استوکر برای خلق شخصیت دراکولا بود.
 مارگو روش، موزه‌دار اتریشی در این زمینه گفت: «این نمایشگاه براساس مطالعات تاریخی شکل گرفته و نشان می‌دهد افسانه‌های نسبت داده شده به ولاد دراکولا هدفی جز معرفی اروپای شرقی به عنوان سرزمینی بدوی و شیطانی نداشته است.»
نام نمایشگاه «دراکولا-وویوودای و خون‌آشام» است و برای اولین بار در این نمایشگاه پرتره‌های ولاد رومانیایی که دو بار در سال‌های 1456 تا 1462 و 1476 بر این منطقه حکومت می‌کرد به نمایش در می‌آید. این پرتره‌ها از موزه Kunsthistoriches در وین و موزه Schloss Ambras در اینزبرگ قرض گرفته شده‌اند.
دست‌نویس‌ها و حکاکی‌هایی که ولاد را به عنوان «ستمکاری تشنه خون» معرفی می‌کند نیز در نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.
روش می‌گوید:«ولاد دراکولا بدون شک سنگدل بوده، اما نه بدتر از دیگر شاهزاده‌های هم عصرش. می‌توان گفت او قربانی تبلیغات مخرب همتایان ساکن اروپای غربی‌اش بوده است.»
یکی از این حکاکی‌ها که متعلق به سال 1550 است ولاد را در حال غذا خوردن در برابر مردمی نشان می‌دهد که برخی پوستشان کنده شده و برخی گوشت تنشان بریده شده و سرشان در دیگ‌هایی جوشان است.
بخش قابل توجهی از این نمایشگاه به خون‌آشام‌ها اختصاص داده شده است. اوایل قرن 18 میلادی چندین پرونده مربوط به خون آشام‌ها به ویژه در اروپای شرقی مشاهده شده بود.
چندین نسخه شیوه درمان این «پدیده» و تعدادی مقاله درمورد اینکه «خون‌آشام‌ها در طول روز فعال هستند یا نه» در نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، یکی از این نوشته‌ها حکمی است که در سال 1755 بانو ماریا ترزا صادر کرده است و در آن «خرافات» را ممنوع کرده است.
با این وجود روش تاکید می‌کند ولاد شهرتش را مدیون خون‌آشام رمان «دراکولا» نوشته برام استوکر است که در سال 1897 چاپ شد.
این شخصیت از همان زمان منبع الهام فیلم‌های بسیاری بوده است. روش در این مورد گفت:«حالا وقتش است که ولاد دراکولا را زیر نوری متفاوت از نورپردازی هالیوود ببینیم.»
 
  گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir