برای نخستین بار، یك گروه موسیقی آمریكایی كه البته تمام اعضای آن مسلمانند، به تهران آمده و با زبان فارسی به اجرا برای مردم ایران خواهند پرداخت...

برای نخستین بار، یك گروه موسیقی آمریكایی كه البته تمام اعضای آن مسلمانند، به تهران آمده و با زبان فارسی به اجرا برای مردم ایران خواهند پرداخت...خواننده اصلی این گروه مرد است اما همنوایان زن نیز با آنان همراهی می‌كنند.

برای نخستین بار، یك گروه موسیقی آمریكایی كه البته تمام اعضای آن مسلمانند، به تهران آمده و با زبان فارسی به اجرا برای مردم ایران خواهند پرداخت.

 گروه موسیقی اسلامی «دبو» متشكل از برخی اتباع مسلمان آمریكاست كه از 9 سال پیش به اندونزی مهاجرت كرده و اجرای موسیقی را با آلات مختلف موسیقی از قبیل درام، طبل، عود و سنتور و خوانندگی به سبك‌های گوناگون تجربه كرده و توسعه داده‌اند.

گویا این گروه از وزارت ارشاد نیز مجوز دریافت كرده و قرار است همزمان با بعثت پیامبر اكرم(ص) در تالار بزرگ كشور چند شبی به اجرای برنامه بپردازد.خواننده اصلی این گروه مرد است اما همنوایان زن نیز با آنان همراهی می‌كنند.

تاریخچه شكل‌گیری گروه موسیقی اسلامی «دبو»
سرآغاز پیشرفت این گروه در حین تدریس در یكی از دانشگاه‌های اندونزی در «ماكاسار» رقم خورد. آنها به عنوان بازآفرینی و ایجاد انگیزه بیشتر با دانشجویان همنوا می‌شدند و شور و هیجان بیشتری به درس‌های روزمره دانشجویان می‌بخشیدند.

از آن پس گروه به طور جدی شروع به مطالعه و نوشتن ترانه، آموزش و تمرین با آلات موسیقی مختلف كردند. مصطفی (سرپرست گروه) در سن بیست سالگی تبدیل به یكی از آهنگسازان، هماهنگ‌كننده و تك‌خوان اصلی گروه شد. در همین ایام بود كه گروه 24 نفره «دبو» متولد شد.
«دبو» به معنی «غبار» به زبان اندونزیایی و مالایی است و مبنای این نامگذاری آن است كه انسان را از واقعیت و ریشه حقیق خود كه از غبار و خاك شكل گرفته، گریزی نیست.

 

گروه «دبو» در آوریل سال 2001 با دعوت ساكنان ناحیه جاكارتای بزرگ، شروع به اجرای كارهای خود كرد. دو سال بعد، در آوریل سال 2003 پس از اجراهای بی‌شمار آهنگ‌های متنوع و اجراهای بسیار تلویزیونی (از جمله حضور در دو جشنواره اهدای جوایز تلویزیونی كه به آهنگ‌های گروه دبو اختصاص یافت) نخستین آلبوم گروه در اندونزی منتشر شد. این آلبوم كه شامل ده قطعه آهنگ به زبان‌های اندونزیایی و عربی بود، تحت عنوان مابوك سینتا (مخمور عشق) منتشر شد.

متعاقبا «مابوك سینتا» در نوامبر سال 2003 در ایالات متحده و مالزی منتشر شد. نمایش تلویزیونی ویدئو كلیپ آهنگ «سینتا ساجا» (فقط عشق) و پخش رادیویی این آهنگ، كمك بزرگی به گروه كرد و این آلبوم توجه عمومی را در اندونزی و مالزی به خود جلب نمود.
این گروه آهنگ‌هایش را به زبان‌های بسیاری اجرا می‌كند تا به مخاطب جهانی دست پیدا كند و پیام جهانی اسلام را به همه برساند.

«دبو» همچون دمیدن هوای تازه در عرصه موسیقی جهانی‌ است. پیام ماندگار آنها درباره عشق و صلح حرف تازه‌ای نیست، اما برای «دبو» حكم رایحه روح افزای اسلام را دارد. ظرف چهار سال گذشته آنها با برگزاری كنسرت‌های بسیار به همراه اجراهای بی‌شمار تلویزیونی در سراسر اندونزی و كشورهای دیگر از جمله مالزی و تركیه روز به روز شناخته‌شده‌تر شده‌اند. در طول این مدت آنها دو آلبوم كه بیشتر آهنگ‌های آن به زبان اندونزیایی است و بعضی از آهنگ‌هایشان نیز به زبان عربی و انگلیسی بوده منتشر كرده‌اند. سبك كارهای گروه «دبو» و تم موسیقایی آثارشان غنی و رنگارنگ از بن‌مایه‌های شرقی و غربی، سنتی و مدرن با كمی وام گیری از آهنگ‌های سبك جاز و لاتین است.

در یكی از آهنگ‌ها صدای سنتور ایرانی به همراه چنگ ایرلندی و ضربه‌هایی به سبك تركی روی تار و گیتار بیس الكترونیك را می‌توان شنید، در حالی كه در آهنگ‌ دیگر صدای ریتم سنگین طبل‌های عربی (درام به سبك عربی) به همراه عود سنتی عرب به گوش می‌رسد.

 

علاوه بر زبان‌های یادشده، آنها ترانه‌هایشان را به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فارسی، تركی، اسپانیولی و چینی می‌خوانند. آنها چندین آلبوم در دست ضبط دارند، كه یكی از این آلبوم‌ها كه به زبان انگلیسی است تا آخر امسال به بازار خواهد آمد.
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : تابناک